Trafikpolisen olaglig!

RW skrev:
Låter mycket konstigt att det inte krävs nån form av bevisning utan att det räcker med vittnesuppgifter för en fällande dom, även om det handlar om polisvittne. Skulle vilja se poliserna peka ut rätt person om man ställde upp tio killar i full mundering.

Precis... De flesta var säkra på att grabbarna skulle klara sig... men ICKE!

Poliser håller aldrig rätt avstånd till framförvarande samt kör nästan alltid med dim och havljus kombinerat som halvljus. Dessutom har dom sällan bälte på sig. Tillråga på allt har dom tydligen svårt att förstå varför det finns heldragna linjer och hastighetsbegränsningar, i alla fall när dom själva kör.

Skall man ha respekt för poliser i trafiken? Svar NEJ!

Men för 20 år sedan skötte dom sig mycket bättre och förtjänade respekt.

ZXRMANNEN skrev:
.. Men vi har anmält polisen, rätt eller fel ?? Hmm ja vad vet jag men jag tar inte sådan skit punkt slut!

Sätt åt dom jävlarna säger jag bara. Kan man jävlas tillbaka så ska man göra det specielt om de fanskapen betersig på det sättet.

...fy fan va förbannad jag blir när jag hör sånt där, nu kommer jag sitta å reta upp mig själv i flera timmar :mad:.

Men i detta översittar samhälle vi lever i så betyder väll inte en anmälan så mycket oavsett om man vinner eller inte.

För att inte tala om det som hände mig...

Cyklade förbi en snut bil som stog parkerad, inga snutar i den, 50m längre fram är det ett rödljus och en otraffikerad korsning.
Det kommer inga bilar så jag cyklar vidare mot rött, men vem fan gör inte det.

Jag kommer fram och går in i mitt hyreshuset som ligger 2-300 m från själva röljuset, precis när dörren går igen bakom mig och är halvvägs in i hissen hör jag polis sirener och en bil som tvärnitar med tjutande däck utanför huset.
Fan!, tänkte jag, dom kan väll ändå inte vara efter mig.

Tänkte inte så mycket mer på det utan åkte upp till min lägenhet som ligger på TIONDE våningen, när jag kliver ur hissen hör jag något som kommer med ett flämtande och frustande, som en bruntig älvkalv, klampande uppför trappen.
Jag går sakta mot min lägenhet som ligger mitt i huset (lite väl uppenbart om snuten skulle se mig springa).
Nästan framme vid dörrn hör jag någon som ropar med andan i halsen "STANNA", jag vänder mig sakta om och mycke riktigt står snuttj*vln där.
När han kommer mot mig ser jag i hans små snut ögon att han önskar att jag sprungit eller gjort motstånd, vad som helst bara han han fick bryta ner mig och dra mig i fötterna tillbaka till stationen.

Han berättar att han såg mig cykla mot rött och jag erkänner helt sonika, bäst å erkänna när man har å göra men en rikigt rigid snut som är korkad nog att rykta ut med blåljus å sirener och springa 10 våning bara för att någon cyklat mot rött.
Jag försvarar mig med att det inte kom några bilar och får som svar "ja men tänk om alla skulle göra det då skulle vi snart leva i total annarki".
Jo jag tackar jag tänk vilken fruktansvärd värld vi skulle leva i, börgar en cykla mot rött ljus så slutar det med bankrån.

Nog för att jag fick böter men jag fick oxå en bra historia, önskar bara att jag fått till någon spydig kommentar när vi skildes åt typ: "hoppas du får en lugn dag för i det här tempot kommer du ju bli förtidpensionerad" eller klassikern "har ni värkligen inge viktigare för er".

Last edited:
Var glad att du bara fick böter, passerar du rödljus i/på vilket fordon som helst är det Vårdslöshet i trafik = draget kort.

Det blev bättre dagen efter !!!
Jag såg en funduro med polisskylt under nr-skylten parkerad utanför ett hyreshus bort mot skvadronsgatan. Tänkte inte mer på det förrns jag har gått 2-300m längre. Vem komer där, jo en Funduro, med en polis i sadeln, på full gas, körandes på cykelstigen mellan gatorna eftersom han annars hade fått köra runt kvarteret för att komma till andra sidan. Cykelstig i ca 70 knyck!?!?!?? Det var f.ö. en likadan MC som dagen innan. Samme snut kanske t.o.m.

Skärp dig för h*****e, du är ju Polis!

PMR skrev:
Stod och väntade vid rödljuset vid konserthuset (Malmö). Helt plodsligt när korsande trafik fått gul/rött ljus kom det en Funduro fräsandes i ca 80 knyck och efter den en Polisbil. När jag svängt upp på amiralsgatan hamnade jag bakom ekipaget, Funduroklillen visade sig ha Polisjacka. Iväg från nästa rödljus så mycket skiten orkade och stopp vid nästa rödljus igen. Nästa start var lite försiktigare (hade kanske sett mig bakom polisbilen), men helt plodsligt drog han en heldragen linje över till högersvängfilen (vid nobeltorget). Va fan håller de på med De ska väl i alla fall föregå med gott exempel!

Till på köpet fick jag en annan snuthäck framförmig hela vägen ut till rosengård. Och på typiskt snutmanér höll de först 45kmh tills jag började köra om (tvåfiligt) och ökade sedan till 50kmh. Blir så irriterad , var sugen på att ladda fullt och visa , men insåg att den impulsiva idéen troligtvis skulle skapa trubbel.

Nä, skärp er Poliser, ska ni sätta dit oss så föregå åtminstone med gott exempel!

Nä, skärp er Poliser, ska ni sätta dit oss så föregå åtminståne med gott exempel!
45-50 var är skillnaden? Så jävla bråttom har du väl inte? Visst dem bör ju inte stanna upp alla men 5 km är väl o skita i.

RW skrev:
Såg igår en målad polisbil köra förbi en skola (30km/h) i minst det dubbla och det var inte under utryckning. Hade jag gjort det och blivit tagen hade mitt körkort rykt.....

Nja, tror du behöver borsta på dina poliskunskaper.

Polisen rättighet att köra för fort och bryta mot trafikregler delas in i dessa tre klasser, under tjänsteutövning, under brådskande yrkesutövning och i trängande fall. Under vanlig tjänsteutövning får polisen bryta mot "varje lokal trafikföreskrift som innebär inskränkning i rätten att trafikera en viss väg" dvs. polisen får köra på cykelbanor, mot enkelriktat, på gågatan etc. etc. Under brådskande yrkesutövning får polisen bryta mot gällande hastighetsbestämmelser men måste fortfarande stanna vid stopplikt och för rött ljuse. Vid trängande fall får yttre larmanordning (blåljuse och siren) användas. Då skall polisen "iakttaga särskild försiktighet". Det innebär att polismannen kan dömas till ansvar vid i stort sett varje olycka som kan uppkomma, även om den andra bilen brutit mot trafikreglerna. Det är naturligtvis säkrare att ha blåljuse och siren påslagna när man kör fort, men för att skydda sig själva juridiskt vid en eventuell olycka är det vanligt att man, under goda trafikförhållanden slår av blåljusen och siren där det inte behövs, dvs man slår på dem i korsningarna om man får rött

Herregud, att ni orkar hålla på med ert klagande över poliserna. Det är inte konstigt vårt samhälle ser ut som det gör, när ingen respekterar polisen. Ni har ingen aning om vad deras ärende är innan ni skriver här, ändå skriver ni...

Och sen tillbaka till verkligenheten. Hur jävla laglydiga är ni själva då???

Ni får gärna gå på med ångvälten nu och predika mot mig. Men tänk efter, hur många lagbrott gör ni inte per dag?

I vilket fall som helst, kör med vett i sommar :)

Jag tycker poliserna har rätt att göra vissa saker som inte "svensson" får göra... Hur fan skulle de se ut om tex poliserna är i en biljakt.... & måste hålla alla fartbegränsningar??.... Som sagt.. de finns många poliser som e svin.. Men så e de ju med svennsons oxå... Var ute för en olycka för några år sen... & polisens arbete var det då inte att klaga på.. Kan förstå vissa som åkte fast för tx fortkörning & blev skit sura för de.... Men vem e de som e boven i allt?... Polisen ?.....

Får man enligt lag filma polisen i deras arbete? Anta att jag går på stan och en polis kommer fram till mig som i ölfallet. Om jag spiller öl på honom för att han oprovocerat knuffar mig, får min polare stå bredvid och filma då?

Om polisen tar kameran, kan man då använda det i rätten för att ifrågasätta polismannens trovärdighet? Uppenbarligen ville han ju inte att händelseförloppet skulle finnas dokumenterat.

Bara som ett tankeexperiment alltså.

Tycker poliser är snälla (idag :yoparty ).

Körde på E4an igår natten helt tomt kom i 180 och körde förbi en lastbil fick för mig att kolla åt sidan då jag tyckte jag såg någon dekal "POLIS" stod det självklart på den, tvärnitar så jag håller 150 när jag kommit förbi den och ställer mig snällt framför den och sätter cruisen på 120 mätarfart och sakta men säkert glider ifrån den som kör 110. Sen förbi en lastbil i 140 och de bryr sig fortf. inte nämnvärt och när de är bakom lastbilen och inte längre ser fortsätter jag glatt min färd utan att blivt stannad, de kunde lätt tagit lappen där om de velat. :Bugar

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back