Trafikolycka och dess efterkommande problem.

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Säkert helt korrekt, vill som sagt bara göra något.
Folk lider, saker hamnar mellan stolarna och patienter får både kämpa och stå till svars.

Min körning var laglig och som sagt har jag domslut med alla fakta så oavsett spekulationer så påverkas inte jag. Däremot kan ju hela budskapet gå förlorat i utdragna sidodetaljer.

Jag vet inte om jag gjort rätt som skapat denna tråd och utlämnar mig men jag vill och jag brinner för en förändring.
Jag har barn som ska växa upp och leva sina liv, hoppas inte dom drabbas på liknade vis.
Mvh
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om man färdas i 80 km/h = 22.22 m/s och färdas man i 70 km/h = 19.44 m/s

osv

Inspirerad av Yzf R1 beräkningar (som jag inte riktigt förstod) gjorde jag ett eget försök.
70km/h är 19,4 m/s. Hastighet vertikalt och horisontalt blir 19,4/2^0,5=13,75m/s 2T=2*13,75/9,81=2,80s längd=13,75*2,80=38,5meter
(vilket stämnde bra med beräkningen gjord av Yzf R1)

80km/h är 22,2 m/s. Hastighet vertikalt och horisontalt blir 22,2/2^0,5=15,71m/s 2T=2*15,71/9,81=3,20s längd=15,71*3,20=50,3meter

När kroppen landar på marken vid 70km/h som utgångsfart har den en hastighet på 13,75*3,6=50km/h
När kroppen landar på marken vid 80km/h som utgångsfart har den en hastighet på 15,71*3,6=57km/h

Hur långt kroppen kommer innan det tar stopp beror ju på hur det ser ut.
Men en bra inbromsning från 50km/h på torr asfalt är omkring 10 meter.
Hur långt man kommer i skinnställ i skog beror ju på blåbärsriset sten osv. men 20meter känns som fullt rimligt för mig.
Då blir den totala förflyttningen från flygfärden börjar tills det är stopp
vid 70km/h 38,5m+ca 20m = ca 60 meter
vid 80 km/h 50,3m + ca 20m = ca 70 meter
men man kan komma mycket längre. Vid låg friktion skinnställ / gräs tex eller
Om marken lutar nedåt.

En man jag åkt skidor ett nyår hade året förut kommit 400meter (marken lutade nedåt).
Snödrivan på kammen av ett berg i Norge brast när han åkte skidor.
Ja vad jag förstått kämpade uppåt på stighudar upp mot toppen, kanske 2km/h.
Och sedan bar det iväg på sluttningen nedanför.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nja man måste kunna räkna och kan du det ?!
.

Du har helt rätt : Är ju en himla massa variabler till som är ett måste att ta hänsyn till ex vis friktionen efter nedslag etc


Att man fortsätter framåt efter nedslag i 50 km/h.........Helt rätt - En supermiss av mig

Ber om ursäkt för detta.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Säkert helt korrekt, vill som sagt bara göra något.
Folk lider, saker hamnar mellan stolarna och patienter får både kämpa och stå till svars.

Min körning var laglig och som sagt har jag domslut med alla fakta så oavsett spekulationer så påverkas inte jag. Däremot kan ju hela budskapet gå förlorat i utdragna sidodetaljer.

Jag vet inte om jag gjort rätt som skapat denna tråd och utlämnar mig men jag vill och jag brinner för en förändring.
Jag har barn som ska växa upp och leva sina liv, hoppas inte dom drabbas på liknade vis.
Mvh

Jag tycker att du gjorde rätt - Du har inte "outat" dig heller.

Men en sak har jag förstått efter att ha läst denna tråden. Man får nog vara rätt mycket tuffare än vad jag har trott för att orka kämpa för sina rättigheter efteråt.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Min mc blev bara skrot i krocken, gick nog inte rädda en pinal. Trots det fick jag betala tills dess jag gick in på nätet och ställde av fordonet. Man tror ju att detta sköts per automatik men så är fallet ej!

Vill bara att ni vet, jag tappade hakan när dom berättade hur det går till.

Kör försiktigt och ta hand om er!


Hej på dig- vet en del ang detta med o just detta är felaktigt. OM fordonet skrotas så övertar f-bolaget ägareskap på pappret, (beror såklart på NÄR de övertar ägarskapet) då blir du ju automatiskt av med försäkrningen & ägareskap & således inte skyldig till vidare betalningar på fordonet heller.

är det dock en skada på hojen som kräver lagning så gör inte F-bolaget nada till din fördel som att ex: säga att - Ja men du, ställ av hojen under din läkeprocess så tjänar du ju en slant.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Hej på dig- vet en del ang detta med o just detta är felaktigt. OM fordonet skrotas så övertar f-bolaget ägareskap på pappret, (beror såklart på NÄR de övertar ägarskapet) då blir du ju automatiskt av med försäkrningen & ägareskap & således inte skyldig till vidare betalningar på fordonet heller.

är det dock en skada på hojen som kräver lagning så gör inte F-bolaget nada till din fördel som att ex: säga att - Ja men du, ställ av hojen under din läkeprocess så tjänar du ju en slant.

NÄr jag blev nermejad -06. så tog det 4 mån. innan f-bolaget TH. löste in hojen... fick betala 2 mån. medans jag låg på sjukhus... när man har hjärnskador och ser ut som en rullstolsbunden mumie så var det svårt att få saker gjort...

sen så kommer det en faktura på avställningsförsäkring :huvet

mvh
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
Hej på dig- vet en del ang detta med o just detta är felaktigt. OM fordonet skrotas så övertar f-bolaget ägareskap på pappret, (beror såklart på NÄR de övertar ägarskapet) då blir du ju automatiskt av med försäkrningen & ägareskap & således inte skyldig till vidare betalningar på fordonet heller.

är det dock en skada på hojen som kräver lagning så gör inte F-bolaget nada till din fördel som att ex: säga att - Ja men du, ställ av hojen under din läkeprocess så tjänar du ju en slant.

Jag betalade i ca 3-4 månader iallafall, det är fakta. Telefonsamtalet till trafikverket är också garanterat sant. Sen hur saker ibland sköts korrekt eller om det finns falluckor som de per automatik trillar i vet jag ej. Men mina erfarenheter är som jag skrivit.
Mvh
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top