Trafikolycka, hur lång tid tar det?

Chaval

Ny medlem
Gick med
6 May 2003
Hoj
KTM SXF450 SM
Dåså. Min polare lånade min hoj för en liten sväng idag. Tyvärr gjorde en bilist en Usväng och denne såg inte min polare som kom bakom (framifrån från början).
En liten smäll blev det men han klarade sig bra iaf. Hur som helst så kunde han hålla hojen uppe men han fick ett slag mot armen.

Det var iaf bilens fel och då jag undrar då hur lång tid det tar innan min hoj blir lagad.

Nån som har erfarenhet av detta?
Väntetid, utredning, försäkringstjafs mm.

Glad att min polare är helt ok, jag oroar mig för hojen nu.

Det som är kass på hojen (R6) är sidokåpa, ljuddämpare, blinkers, handtagsplugg.

Fan att detta ska hända nu, när jag precis hade ställt på hojen :(

Chaval skrev:
Dåså. Min polare lånade min hoj för en liten sväng idag. Tyvärr gjorde en bilist en Usväng och denne såg inte min polare som kom bakom (framifrån från början).
En liten smäll blev det men han klarade sig bra iaf. Hur som helst så kunde han hålla hojen uppe men han fick ett slag mot armen.

Det var iaf bilens fel och då jag undrar då hur lång tid det tar innan min hoj blir lagad.

Det som är kass på hojen (R6) är sidokåpa, ljuddämpare, blinkers, handtagsplugg.

Är hojen så skadad att du inte kan åka på den?

Hojfirmorna har fullt upp nu så räkna inte med att det går fort.
Går det att åka vidare med den så gör det och lämna in den i höst istället så du inte förlorar hela sommaren.

Chaval skrev:

det beror på,
hur många hojjar det finns i Halmstad i jämförelse med hur många hojreparatörer, tredje parametern är hur många drullputtar i halmstad som klotat, fjärde, hur mycket delar just den verkstaden du väljer har hemma, hur sugna dom är på den verkstaden att laga din hoj först etc etc. MAO det kan ingen svara på.
mitt råd är att :fyllisar :fyllisar varje kväll och ringa och tjata varje dag tills hojen blir fixad. då mattar du ut dom på verkstaden så dom fixar den för att bli av med dig. :hihi

Skall det mala igenom alla kvarnar och lagas på en inte allt för full verkstad så tar det ca 1 månad.

Först anmäla skadan och bolaget godkänner den.
In med hojen, verkstaden gör en offert till bolaget.
Bolaget bedömer kostnaden för reparationen och bestämer om den skall lagas eller lösas in.
Nu kan verkstaden börja beställa delar och jobba.

Kan du köra så gör det,det är snart semestertider på verkstäderna.

Behöver du köpa något för att få den att funka eller att bli laglydig igen,tala med bolaget om det och spara kvittona.

Tack för alla snabba svar!

-Det går att köra hojen utan probb, Höger styrhalva ca 6mm böjd (Ögonmått)

Blir nog att tejpa och snygga till och köra, men, kan jag be verkstaden titta på vad som skall göras och sedan återkomma vid avtalad tid när de har alla delar hemma?

Ska anmälla skadan nu men saken är att jag har bara halvförsäkring.
Då förmodar jag att olyckan skall utredas av If osv och inspekteras t.o.m?
(Polisen på plats gav bilen skulden eftersom denne hade väjningsplikt)
Men det spelar ingen roll, FB gör väl egna bedömande?

Hur långt kan den andra parten gå, om de nu skulle vilja överklaga till oändlighet?

Långa farbron skrev:
Skall det mala igenom alla kvarnar och lagas på en inte allt för full verkstad så tar det ca 1 månad.

Först anmäla skadan och bolaget godkänner den.
In med hojen, verkstaden gör en offert till bolaget.
Bolaget bedömer kostnaden för reparationen och bestämer om den skall lagas eller lösas in.
Nu kan verkstaden börja beställa delar och jobba.

Kan du köra så gör det,det är snart semestertider på verkstäderna.

Behöver du köpa något för att få den att funka eller att bli laglydig igen,tala med bolaget om det och spara kvittona.

Ingen annan än du kan ju känna till detta bättre :7peta

Chaval skrev:
Tack för alla snabba svar!

-Det går att köra hojen utan probb, Höger styrhalva ca 6mm böjd (Ögonmått)

Blir nog att tejpa och snygga till och köra, men, kan jag be verkstaden titta på vad som skall göras och sedan återkomma vid avtalad tid när de har alla delar hemma?

Ska anmälla skadan nu men saken är att jag har bara halvförsäkring.
Då förmodar jag att olyckan skall utredas av If osv och inspekteras t.o.m?
(Polisen på plats gav bilen skulden eftersom denne hade väjningsplikt)
Men det spelar ingen roll, FB gör väl egna bedömande?

Hur långt kan den andra parten gå, om de nu skulle vilja överklaga till oändlighet?

Anmäl nu så är det inga problem sen,nu har du allt färskt i huvudet om ett halvår så kan det ju bli lite luddigt.

Vet inte hur det funkar med överklaganden på sådant,tala med ditt bolag.

Chaval skrev:

Verkstadstjafs2v+ försäkringstjafs2v+beställa från japan av delarna som inte finns tjafs 6v
2+2+6=10v dvs någon gång i augusti ellerom du har tur 2v.

:cdevil

(Fast vi tog det via PM istället för att inte tjata sönder den här tråden, också)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park