Trafiknykterhetens dag idag torsdag 24 september

Folk i allmänhet ser alkoholister som fyllegubbar/gummor och inte som den sjukdom det är. Insikten om att alkoholism följer en resten av livet även om man slutat dricka finns inte.
Jag tror inte inläggen var riktad till alla alkoholister, utan till dom som kör bil på fyllan. Okunskap, fel ordval kanske?

Menade givetvis de som inte har förstånd nog att låta fordnet stå när de har alkohol i sig. Skulle kanske ha skrivit "personer som framför fordon i onyktert tillstånd" istället.

Oavsett om man definierar det som sjukdom eller inte så tror jag som du att det följer med resten av livet. Det är därför de som jobbar inom akoholistvården använder begreppet nykter alkoholist och att de pratar om att ta en dag i taget som nykter.

Folk i allmänhet ser alkoholister som fyllegubbar/gummor och inte som den sjukdom det är. Insikten om att alkoholism följer en resten av livet även om man slutat dricka finns inte.
Jag tror inte inläggen var riktad till alla alkoholister, utan till dom som kör bil på fyllan. Okunskap, fel ordval kanske?

nä du har nog rätt, jag va för het i morse:brinnerup

Skräckpropaganda kan vara motiverat när samhällets och medborgarnas nytta är större än obehaget för de som utsätts för bilderna. I Storbritannien på sjuttiotalet visades trafikdödade barn i tv för att få britterna att börja använda bilbälte, det var när alla andra informationskampanjer hade misslyckats.

Och resultatet blev?

Tror faktiskt att en majoritet åker med bälte. Iaf i Sverige.
Lika självklart för de flesta som att åka med hjälm när man kör hoj.
Är ju en ganska billig "livförsäkring".

Synd bara att det inte är lika självklart att köra nykter.

Jag tror samma människor som åker i fyllan gärna skippar bältet också.
Skulle aldrig falla mig in att åka bil utan bälte, samma sak med alkohol. Rör inte hojen dagen efter en väldigt mild fylla (4-5öl).

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back