Trafikljusen ignorerar mig.

Det förbannade trafikljuset utanför MC Varuhuset fungerar aldrig.
Varenda gång jag åker förbi på väg hem från jobbet på kvällen så får man köra mot rött.

Vilken ligist jag är!
Nä - men lite korkad kanske...

Slingan till det ljuset ligger ca 1.5m ut från trottoarkanten - håll spåret ca 2 m ut från kanten och det kommer att slå om utan problem i framtiden.

Last edited:
Jag fick just ett telefonsamtal ifrån VV som ville veta mera. Jag fick inget svar på om jag får åka emot rött eller om jag skulle tillgripa någon annan metod. Hon sa dock lite skämtsamt att en offroad kanske man inte skulle åka på vägen med... Jag uppyste om att vi i så fall måste diskutera terängkörningslagen lite i stället.

Hon skulle i varje fall kolla upp det. Vad det innebär vet jag inte. Om hon skulle kolla upp om jag får köra emot rött eller om hon skulle kolla upp trafikljusen i fråga,,,. Tja kul med respons i alla fall. :)

Det här ämnet har behandlats förut på SH många gånger.

Tror vi kom fram till att om ljuset inte slår om efter 5 min (då man kört över slingorna ser ut som långa streck med tjära) så är det en ej fungerande trafikljus , då kör man efter skylt/vägmärken försiktigt över.

Att leda hojen förbi lär vara ok, eftersom man då inte framför fordonet som det är avsett att framföras.
Kan liknas vid att sitta i en bil som blir puttad och styra förbi ett rödljus (straffbart), eller att gå bredvid bilen och styra utifrån (ej straffbart).

När jag hade min DukeII så upplevde jag ibland att det hjälpte att varva upp motorn när man stod ovanför magnetslingan.

Nä - men lite korkad kanske...

Slingan till det ljuset ligger ca 1.5m ut från trottoarkanten - håll spåret ca 2 m ut från kanten och det kommer att slå om utan problem i framtiden.

Korkad kan du va själv :arsele

Kör över slingan varje gång, men det vill inte byta.

När jag slösurfade på Ebay för nåt år sen såg jag en annons för något man kunde montera på hojjen för att lite mindre känsliga ljus skulle känna av oss hojjåkare. Mins inte riktigt vad det var, men förmodligen någon magnet eller liknande.

Öga för öga, tand för tand. Om trafikljusen ignorerar dig, så tycker jag att du ska börja ignorera dem!

:)

Dessa I-landsproblem, slår de inte om i din takt tänkta takt så är det bara vrida lite på rullen.

Rött ljus är alltid rött ljus och får inte passeras. Det finns inget undantag från de reglerna i trafikförordningen, förutom utryckningsfordon under utryckning.

Jag känner dock till problemet och vet hur det är att stå där och vänta, och vänta, och vänta... :mad:

Kör man förbi rött så finns alltid risken att man blir rapporterad även om man förklarat varför och att man varit ytterst försiktig. Skulle jag köra förbi rött under sådana omständigheter så skulle jag förneka brott och vilja få det prövat i domstol. Det är ju tekniken som inte fungerar...

Går man av motorcykeln/mopeden/cykeln och leder den så räknas man som gående och då är det okay att gående passera korsningen. Men om man går ur en bil och knuffar den över t.ex. en korsning så räknas man inte som gående och kan därför bli fälld för att ha fört fordon mot rött ljus.

Hur jag gör...??? Jorå satte...

Finns ett trafikljus här hemma i sollentuna som inte reagerar för hojar alls, man får snällt stå där och vänta tills någon bil behagar komma ...
Kan man vända sig till kommunen för att få det åtgärdat eller ?

Ni måste skojja med mig !? :confused:
Det är ju bara att tuta så slår det om. Funkar jämt!

Vill man slippa stanna öht så ger man ljuset en helljusblink en bit innan korsningen så är det grönt lagom tills man kommer fram.

Går man av motorcykeln/mopeden/cykeln och leder den så räknas man som gående och då är det okay att gående passera korsningen.

TACK! Du har löst ett problem för mig. Här skall promeneras tidiga helgmorgnar.

Man är fortfarande gående även om mopeden knattrar på tomgång? Hur långt förbi måste man vara innan man legalt kan bli fordonsförare igen? Räcker det om bakhjulet är över spärrlinjen?

Rött ljus är alltid rött ljus och får inte passeras. Det finns inget undantag från de reglerna i trafikförordningen, förutom utryckningsfordon under utryckning.

Jag känner dock till problemet och vet hur det är att stå där och vänta, och vänta, och vänta... :mad:

Kör man förbi rött så finns alltid risken att man blir rapporterad även om man förklarat varför och att man varit ytterst försiktig. Skulle jag köra förbi rött under sådana omständigheter så skulle jag förneka brott och vilja få det prövat i domstol. Det är ju tekniken som inte fungerar...

Går man av motorcykeln/mopeden/cykeln och leder den så räknas man som gående och då är det okay att gående passera korsningen. Men om man går ur en bil och knuffar den över t.ex. en korsning så räknas man inte som gående och kan därför bli fälld för att ha fört fordon mot rött ljus.

Hur jag gör...??? Jorå satte..

Jo du satte på blåljusena:pannkyss

Hur skall alla andra stackare göra då - man väntar ju inte 5 minuter , 2min om man tror att det skall slå om - 0 sekunder om man vet att ljuset e senilt

Eftersom jag vinner i pappersarbete hos polisen i vilket fall så sparar jag skattepengar genom att :

1:Gazza o Bråmza o sen gazza som fan.

Samhällsvinster :

1.Din penna blir inte utsliten
2.Du slipper använda blåljuzz och thuta me schirenen och sparar på dom.
3 Kommunen/vägverket slipper fixa slingorna.
4.Du kom aldrig ikapp - jag spara massa stålar

Last edited:
Var det inte nån som monterade en jättestark magnet under sin plastraket, så var det problemet ur vägen tydligen:va :)

Själv har jag problem med att komma ut från garaget, då man använder sig av en likadan slinga i marken.
Läste för ett tag sedan att man enkelt kunde fixa det mha en magnet, men kommer inte ihåg vart.
Någon som vet hur man fixar det?

EDIT:
Hittade en bra video. Klicka här...

Last edited:
Att flasha med helljuset fungerar det? Jag har hört att det ska funka men tänker aldrig på att testa när man är ute och kör. :va

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti