Trafikljus som inte slår om

Wizzaard

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 125R - 07
Ofta när jag är ute och kör så stöter jag på dessa jävla rödljus som inte känner av hojen. Och där blir man stående antingen tills att en bil kommer eller så blir man skyldig till rödljuskörning. Har sett att det finns trådar om detta sen tidigare. Men har aldrig sett några ge svar på dessa frågor.

1. Hur gör ni när ni hamnar i dessa situationer?
2. Finns det något ”trick” som jag inte är medveten om som ökar chansen att ljusen känner av hojen?

Mvh
 
1. det har nästan aldrig hänt mig, men när det gör det så väntar jag kanske två cykler, sedan kör jag försiktigt genom korsningen när det är tomt.
2. Folk brukar prata om en magnet under hojen för att ge större påverkan på magnetspolarna under asfalten. En hoj med mestadels alujumjum och plast som material ger inte så stor ferromagnetisk påverkan, och om sensorerna hamnat för djupt räcker det inte.
Om en magnet hjälper vet jag inte, för jag har inte direkt haft problemet men rent teoretiskt kan det göra det.
 
Du ser ofta vart slingorna i asfalten är lagda. Det är ofta ett fräst spår där de sedan lagt en gummisträng.
Visst har de asfalterat över är det svårare, men överlag ligger det där bilarna har sina däck.
Kör över dem när du närmar dig en korsning.
Hjälper iofs inte i alla lägen, men det är typ det enda rätta du kan göra.

För rent lagligt får du inte köra mot rött. Du skall vänta tills det slår om eller ringa och felanmäla rödljuset.
Men, visst är det ingen i närheten och du är helt 110% säker på att det inte kommer någon kan man nog, efter att ha väntat 5 min, smyga ut mot rött och komma undan med det inför farbror blå.
Alternativ går du helt oUtLaW och bombar genom korsningen som värsta GhostRider i 100-blås viftandes med kÄtTtinGen om någon närmar sig dig :lol
 
Har hänt mig.
Jag körde till slut, behandlade situationen som en vanlig väjningspliktskorsning.

Provade att rulla lite fram & tobacco men det hjälpte inte.
 
Har "bara" råkat ut för det 2 ggr. Med bil. Och det var länge sedan. I Malmö.
1) Det är på natten. Ingen trafik. Väntar i evighet. Sedan kör jag.
2) Det är på dagen. Mycket trafik. Kommer på Lantmannagatan söderifrån till korsningen med Amiralsgatan vid Nobeltorget. Har väl 5 bilar framför mig till rödljuset som inte slår om. Vi väntar. Sedan börjar 1a bilen köra mot rött. 2a bilen kör mot rött.
Slipper själv fatta beslut för innan det gäller mig skiftar ljuset till Grönt.

Värre är vad som hänt mig i Göteborg.
Många år sedan. Kommer på trampcykel Torpagatan västeråt (ja på cykelbanan norr gatan) Jag har grönt ljus vid korsningen med spårvagnspåren vid Munkebäckstorget.
När jag har 10meter till mitt gröna Cykeltrafikljus kör en spårvagn rakt över cykelbanan från höger. Där den varit dold bakom hus.
Jag bromsar in och stannar vid mitt gröna ljus. Och ser spårvagnen rulla förbi. Jag har grönt.

Nu i veckan. Kommer med Busan på Slottskogsgatan och kör i riktning NV mot Jaegersdorfsplatsen. Ser på långt avstånd att det är grönt ljus vid korsningen mot Karl Johansgatan. Sedan skiftar ljuset till gult ljus när jag har kanske 40meter kvar till trafikljuset.
Så jag gör en lugn inbromsning och stannar vid trafikljuset. Som är helt svart. Det blev aldrig rött utan "bara dog".
Som tur var låg trafik. Det märks att nått är fel för bilar på Karl Johansgatan som kör i riktning NO tvekar också här vid Jaegersdorfsplatsen.
Bilarna borde ju få grönt när jag fick "rött, menar svart".
Lyckas till slut smyga över mot svart, usch !
 
Last edited:
Jag har kört mot rött många gånger pga ljusen som aldrig slår om. Frågan är vad som skulle hända om det lurar en Polis i närheten? Det känns inte rimligt att jag ska vänta en hel natt på att en bil ska komma. Finns det prejudikat?
 
Vill minnas att jag sett ett resonemang med polisen kring denna problematik, fritt från minnet så skall ett rödljus som inte slår om betraktas på samma sätt som om det inte lyste alls, dvs övrig skyltning/vägmarkering/regler gäller.

Den principen följer jag vid de fåtal tillfällen det händer. Vänta tills det är uppenbart att det inte kommer slå om, iaktta försiktighet och fortsätt färden.

Om polisen nånsin skulle ha synpunkter på ett sådant förfarande får dom väl ta mig till domstol ;)

Ser det som ett icke problem i praktiken. Inte fan tänker jag ta fram telefonen, felanmäla och stå kvar och vänta på att det skall fixas...
 
Bara en tanke, vad händer om man hoppar av och leder hojen förbi trafikljuset:va
 
Som trådskaparen skrev, det finns fler trådar om detta och ur mitt minne är det så att konsensus av dem är att man, som bosse-l skriver, leder hojen över det vita strecket/trafikljuset och sätt dig sedan på och kör. Då har du i praktiken inte "kört mot rött" ivf.
OCH, inte minst, felanmäl detta när du har tillfälle. Antingen till Trafikverket eller kommunen felet finns i.
/H
 
Det är enda gången jag kört mot rött ljus. Jag väntade ett par intervaller, sen körde jag i alla fall. Laglydigheten måste ju en gräns någonstans. Vid en eventuell rättegång kan man väl fråga domaren om man ska stå där till man svälter ihjäl eller nåt annat?
 
Som flera har varit inne på nu, om en Polis skulle försöka böta mig för en sådan rödljuskörning så hade dom fått dra det till tinget. Vi har gått om ljus i byn som inte funkar för hojar. Dagtid är det inget större problem men nattetid...
 
Detta har hänt mig också. Vid ett tillfälle mitt i natten blev jag stående i flera minuter. När jag tröttnade att vänta smög jag förbi rödljuset i lugnt tempo, då en mc-polis just dyker upp runt hörnet. Han stoppad mig givetvis och frågade vad jag sysslade med. -Kör mot rött eftersom det aldrig blir grönt sa jag. Då kollar vi om det stämmer svarade han, och när han också blev stående utan att det blev grönt sa han bara "ja du har rätt, kör försiktigt och ha en trevlig afton". Skulle aldrig få för mig att leda hojen över korsningen när inte stoppljuset funkar som det är tänkt. Om man har en vänlig attityd mot polisen när något sånt uppstår har säkert dom flesta av dom överseende med detta.
 
Last edited:
Ja det där minns man men tror det är lite olika mellan olika trafikljus? Var iaf på MC-scootern igår då slog det om när jag var först och ingen annan bakom eller i närheten. Men har definitivt varit med där det inte sker.

Jag valde dock att ompositionera från att först stått i mitten till att stå helt i "hjulspåren" av bilar till vänster.
 
jag har fått förklarat för mig av osäker källa mig att trafikljus även är ljuskänsliga... och provade detta vilket verkar fungera.
jag brukar (om själv och ingen annan trafik) när jag närmar mig trafikljusen börja blinka med helljus ett antal gånger.
har funkat dom ca 20 åren jag kört mc. aldrig blivit ståendes vid rödljus..
 
De fåtal gånger det har hänt och man har insett att det inte slår om har man varit pragmatisk och helt enkelt kört försiktigt förbi trafikljuset. De gånger det har hänt har det inte varit någon övrig trafik. Man har iakttagit alla säkerhetsmarginaler som går genom att verkligen försäkra sig om att det är fritt fram.

Om en polisman hade sett det och stoppat en. Då hade de fått dra det hela vägen. Har oerhört svårt att tro att det skulle leda till något och att det ens skulle vara realistiskt att polisen hade sagt något om de bevittnat hela scenariot. Om de hade gjort sin plikt borde de anmäla det till berörd myndighet som tittar på varför det inte fungerade. Inte trakassera någon enskild trafikant som uppenbarligen har gjort vad som kan förväntas av dem en sen natt. Tror ingen polisman är så nitisk att de är en paragrafryttare under sådana omständigheter. Då borde de se sig om efter ett annat yrke.
 
jag har fått förklarat för mig av osäker källa mig att trafikljus även är ljuskänsliga... och provade detta vilket verkar fungera.
jag brukar (om själv och ingen annan trafik) när jag närmar mig trafikljusen börja blinka med helljus ett antal gånger.
har funkat dom ca 20 åren jag kört mc. aldrig blivit ståendes vid rödljus..

Samma här, ett knep jag använde mig flitigt av när jag körde budbil nattetid i Stockholm, Funkade finfint och man slapp sänka farten under 90 med Sprintern. ;) Enda stället det aldrig fungerade, (just det trafikljuset verkade gå enbart på tidsintervall) var trafikljuset vid Klarastrandsleden/Stadshusbron/Tegelbacken, när man kommer i riktning från under Klarabergsviadukten och åker mot Vasabron. Hamnade där varenda natt och det var rött länge, men slog alltid om. Hade man en bil framför kunde man roa sig med att tvärtuta till trots att det var rött, för att se någon i panik börja köra för att sen se att de inte nickat till och att det fortfarande var rött. :hihi Detta var hiskeliga 20 år sen nu... Hu va tiden går. :va
 
Enligt säker källa ;) har alla ljuskänsliga trafikljus ersatts med magnetstyrda. Så blinka är helt meningslöst - dessutom ingår de ju ofta i ett ganska stort flödessystem så det kan ju vara så att du står och har rött lite extra för att andra skall få gröna vågen... och totala tiden för systemet minskar.


Buy quality, cry once
 
Enligt säker källa ;) har alla ljuskänsliga trafikljus ersatts med magnetstyrda. Så blinka är helt meningslöst - dessutom ingår de ju ofta i ett ganska stort flödessystem så det kan ju vara så att du står och har rött lite extra för att andra skall få gröna vågen... och totala tiden för systemet minskar.


Buy quality, cry once

tycker med detta med ljuskänsliga rödljus ej skulle funka... men som jag sade.... aldrig blivit stående (mer än några sekunder) vid ett rödljus... kanske bara haft tur...
 
Enligt säker källa ;) har alla ljuskänsliga trafikljus ersatts med magnetstyrda. Så blinka är helt meningslöst - dessutom ingår de ju ofta i ett ganska stort flödessystem så det kan ju vara så att du står och har rött lite extra för att andra skall få gröna vågen... och totala tiden för systemet minskar.


Buy quality, cry once

Det funkade alltid förr i Malmö och Lund, när jag var färsk med körkort på 90-talet. Nu? Not so much, dom är absolut bytta/ändrade här iaf.
 
Precis när jag kom till Göteborg för sådär 25 år sedan var en rättegång mot en dam som kört mot Rött (för den korsande trafiken hade ju Grönt enligt polisen som var vittnet). Redogjort i GP.
Damen nekade. Hon hade haft Grönt ljus själv.

Damen hade sin pensionerade far med sig i rätten som biträde.
Vi kan fundera över var fadern jobbat....
Fadern hade kallat en chef från Gbgs gatu(?) kontor som vittne.

Fadern: Händer det att det visas Grönt i två riktningar samtidigt ?
Vittnet: Nej.
Fadern: Är Ni ensam på er avdelning ?
Vittnet: Jag har fyra man under mig.
Fadern: Vad sysslar dom med ?
Vittnet: De reparerar trasiga trafikljus.
Fadern: Inga fler frågor:

Damen blev frikänd från rödljuskörning.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top