Trafiklagarna som körskolan glömde

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
När man går på körskolan får man lära sig en massa regler och lagar som reglerar hur man ska sköta sig i trafiken. Nöjd och belåten med sitt nytagna körkort ger man sig ut i trafiken… vad nu då? Ingen verkar ju följa regler och lagar. Man får lära sig omigen att köra bil. Så därför, här kommer de oskrivna lagar som körskolorna vägrar lära ut men som de kanske borde införa i utbildningen ändå.

§1 Du skall alltid hålla minst 80 km/h mer än vad hastighetsbegränsningen anger.

§2 Kör framförvarande för sakta och du inte kan köra om skall du ligga så nära som möjligt.

§3 När du får grönt i korsningar skall du ge full gas.

§4 När grönt slår om till gult skall du ge full gas.

§5 Som pensionär skall du köra som om det bara var du själv ute i trafiken.

§6 Som ung skall du köra som om det bara var du själv ute i trafiken.

§7 Innan du ska svänga i en korsning skall du gasa.

§8 Blinkers är endast till för nybörjare. Du själv vet ju vart du ska och det räcker gott och väl.

§9 Är det enkelfiligt och det ändå finns plats för två bilar i bredd är det dubbelfiligt.

§10 Ska du rakt fram i en korsning skall alltid vänstra filen användas om det är tvåfiligt.

§11 Desto smalare vägen är desto fortare skall man köra.

§12 Desto bredare vägen är desto fortare skall man köra.

§13 Spärrlinjer får köras över om framförvarande ska svänga av vägen.

§14 Skylten för omkörningsförbud betyder egentligen att man får köra om om man vill.

§15 ”Min bil” är alltid störst, bäst och snabbast.

§16 ”Min bil” drar aldrig mer är 0,8 liter/mil, även om det är en tvåtons amerika V8 med automatlåda.

§17 ”Min bil” kör alltid ifrån en motorcykel, vilken som helst.

§18 Stopplikt betyder att man får köra om man tror att man hinner utan att stanna.

§19 Högerregeln gäller bara väga som är lika stora, annars har alltid den mindre vägen väjningsplikt.

§20 Desto mer man kan se av bromsok och bromsskivor eller bromstrummar, desto snyggare fälgar har man.

§21 Högerregeln gäller bara om man själv kommer från höger.

§22 Om man har hinder på sin sida av vägen skall mötande, som inte har hindret på sin sida, lämna företräde.

§23 Den som på en smal väg först kommer till en mötesplats skall inte stanna på mötesplatsen. Man kan alltid mötas hur smal vägen än är och hur breda bilarna än är.

§24 Vägarbeten är en signal om att höjd hastighet gäller.

§25 När man ska köra om en bil som ska svänga av vägen skall man köra så nära bilen som möjligt.

§26 I rondeller gäller anarki, varje människa kör som den själv vill.

§27 Man får parkera var som helst hur som helst om man kan säga: ”Jag ska bara…”

§28 Fotgängare har alltid väjningsplikt, även på övergångställen.

§29 Barn är ett tecken på att man skall öka hastigheten, likaså hästar och hundar, likaså alla former av oskyddade varelser som befinner sig i närheten av vägen.

§30 Är inte bommarna nedfällda vid en järnvägskorsning kommer inget tåg, så det är bara att köra utan att se sig för.

§31 Gamla bilar skall alltid lämna företräde till nya bilar.

§32 Vid omkörning skall mötande lämna plats åt det omkörande fordonet.

§33 Cyklister skall hålla sig på landsväg och liknande vägar, de skall ej befinna sig på cykelbanor.

§34 Cyklister har alltid företräde, cyklister är hårdare än bilar (och asfalt).

§35 EU-mopeder skall högst köra 45km/h, utom på cykelbanor där de har fri fart.

§36 Innan man ska svänga av vägen skall man köra om eventuella framförvarande.

§37 Det är alltid tillåtet att köra om, hur smal vägen än är, hur mycket trafik det än är, (se även §14)
 
Last edited:
Kan ju också tillämpas på mc-förare..

Bilkörandets sex olika typer

1) På väg till kyrkan på söndagsförmiddagen/tjej-taktik

(Sölus Saktus)

Vanliga bilmärken: Fiat Uno, Fiat Pinto eller Ford Fiesta.

Även kallad "Ur vägen kärringjävel" av den aktive föraren. Att tänka på:
Stolen på förarsidan går alltid att dra fram lite till.
Man skall ha säkerhetsbälte på sig och keps, helst hjälm!
Hastighetsskyltningen är maximum gräns på hur fort man för köra och det bör man akta sig för med god marginal, 30 på 50 väg är ganska lagom.

Kan man ligga i två körfält samtidigt är man extra försiktig och visar hänsyn mot andra i trafiken.
Speglarna på bilen är till för sminkning och blinkar gör man efter att man svängt.
Bäst att jag bromsar bara ifall det kan bli gult snart där framme.
Vi skall alla kramas i trafiken!



2) Relaxad körning

(Harmonius Relaxus Rektum)

Vanliga bilmärken: Jaguar E-type 68:a, Rolls Royce, Audi A8 efter två vaxningar. Ford Scorpio Automat.

Detta stadium inträder oftast efter en god intagen middag och en mellanöl eller två. Kan också infinna sig på vägen till svärmor eller IKEA på en söndagseftermiddag. Detta läge innebär att man gärna tar den där lilla extra svängen som man aldrig åkt innan. Ett gult trafikljus är alltid gult och man bromsar i god tid.


3) Normal körning

(Gäspus Tråkus)

Vanliga bilmärken: Volvo.

Detta är den vardagliga körningen som de flesta trafikanter intar när de sätter sig i sin trygga 245:a. De trängs lite i köerna och gasar vid ett eller annat gult ljus. Dock utan några större intermezzon. Denna person har normalt 10-12 skadefria år på sin försäkring.


4) Kreativ körning

(Stimulatus Långfingerus)

Vanliga bilmärken: Golf GTI, Mitsubishi Lanzer, Saab 93 Viggen.

Nu börjar körglädjen enligt många personer. När man är sen på morgonen eller sitter i bilkö brukar denna körstil etablera sig. Den vane och kreative föraren använder blinkers ofta och rattar samtidigt in tre olika radiostationer samtidigt som han pratar i sin nalle. Detta är den första skräcken för en medpassagerare. Att din medpassagerare sitter och håller i sig i dörrhandtaget är ett bra betyg. Gult är grönt och rött slår alltid om precis när du skyndar förbi.


5) Aktiv körning

(Snabbus Ur Vägus)

Vanliga bilmärken: Hondai Kupé, Subaru Impreza GTS.

Har du någon gång tagit dig från Kista till Centrum på 10 minuter i rusningstrafik? Bussfiler är helt tillåtna om man använder aktiv körstil, så även trottoarer, cykelbanor, tja... allt som är asfalterat helt enkelt. Denna stil anammas när man är på väg ifrån IKEA till Tipsextra eller baddräktsdelen av Miss World tävlingen. 30-zonen vid dagis är alltid en utmaning om man sett Ingemar Stenmark. Rödljus är aldrig rött, det heter mörkorange.


6) Offensiv körning

(Snabbus Agressivus)

Vanliga bilmärken: Se texten.

Denna stil är ofta vald av bankrånare, utbildade rallyförare eller rena psykopater. Vi rekommenderar att man inte använder denna stil om man inte minst kör en Ford Expedition, Hummer eller en M1 Pantzer Leopard Tank. Personen som ligger i "offensive mode" hinner ibland slänga ur sig en svordom när han vrålar förbi sina medtrafikanter (eller skall vi säga mottrafikanter) men oftast är de en prick i backspegeln när nästa hinder dyker upp. Körkort rekommenderas inte då man ändå aldrig skulle få ha kvar det. Det är dessa personer som har gjort spikmattans uppfinnare rik. Trafikljus, vad är det?

Verkar vara pop med långa inlägg i denhär tråden så.. :)
 
Skit bra skrivet!

Ska lägga allt på minnet och försöka tänka på de när jag i
framtiden ger mig ut i trafiken.
 
Bra skrivet :) Här kommer några till....


§38 Man ska alltid svänga ut före motorcyklar.

§39 Man ska hålla full fart ända fram till korsningar, för att skrämma skiten ur MC förare.

§40 Man ska alltid ligga max 1 meter bakom motorcyklar.
 
Du glömde den här oxå:
§41 lastbilar MÅSTE köras om även om man ska svänga i nästa korsning eller ska kasta sig in framför och köra långsammare

Sen finns det faktiskt en trafikregel på riktigt som säger:
§9 Är det enkelfiligt och det ändå finns plats för två bilar i bredd är det dubbelfiligt.
 
Last edited:
mudder skrev:
Bra skrivet :) Här kommer några till....


§38 Man ska alltid svänga ut före motorcyklar.

§39 Man ska hålla full fart ända fram till korsningar, för att skrämma skiten ur MC förare.

§40 Man ska alltid ligga max 1 meter bakom motorcyklar.


Ja varför måste bilister krypa upp i häcken så på en när man är ute och kör :kocko
 
mudder skrev:
§39 Man ska hålla full fart ända fram till korsningar, för att skrämma skiten ur MC förare.

Den där är lätt obehaglig..

Samma som att dom gärna inte vill stanna utan behålla "rullet" när man kommer i en korning..
 
GixxerJensa skrev:
Du glömde den här oxå:
§41 lastbilar MÅSTE köras om även om man ska svänga i nästa korsning eller ska kasta sig in framför och köra långsammare

Den där känner man igen ganska väl!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top