trafikinspektörer

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
undrar om någon vet. har fått reda på att om man kör på ett område där det tex sker uppkörning på och man inte har tillstånd till detta så kan trafikinspektören ta ditt körkort. tycker själv detta låter som någon form av myt, men är det någon som vet. mig veterligen så är det bara polisen som kan ta ens körkort...

Även bilinspektör kan väl få ditt körkort?

men de som jobbar på uppkörningen, njaaa låter inte troligt.

Du behöver aldrig lämna ifrån dig ditt körkort, definitivt inte dra in det.
man måste inte ens lämna sitt körkort när man blir stoppad av polisen, man kan följa med dom till stationen och låta en vän intyga vem man är om man har "förlagt" sitt körkort...

håkan skrev:
2348417 Du behöver aldrig lämna ifrån dig ditt körkort, definitivt inte dra in det.
man måste inte ens lämna sitt körkort när man blir stoppad av polisen, man kan följa med dom till stationen och låta en vän intyga vem man är om man har "förlagt" sitt körkort...
Eeeeh..

ja men nu var ju frågan vem som har rätten att ta hand om ditt körkort.

Får din granne greta be dig visa kortet eller få någon att styrka din identitet?
NEJ

får polisen?
JA

Får trafikinspektören?
Se hans fråga.

;)

Bruno skrev:
2348396 undrar om någon vet. har fått reda på att om man kör på ett område där det tex sker uppkörning på och man inte har tillstånd till detta så kan trafikinspektören ta ditt körkort. tycker själv detta låter som någon form av myt, men är det någon som vet. mig veterligen så är det bara polisen som kan ta ens körkort...

Vad menar du för område då? t ex barkaby flygplats, där konbanan är eller? Har väldigt svårt att tro att man skulle bli av med kk om man kör på vv:s område islutändan är det väl alltid upp till länsstyrelsen om man får behålla lappen eller inte.

Iceman1975 skrev:
2348682 Tror trafikinspektörer kan ta ens körkort, efter som de är dom som ger ut dom..

Nej, dom kan inte dra in ett körkort som är utfärdat, inte ens
om det är utfärdat på felaktigt sätt.

cleaner skrev:
2349077 Nej, dom kan inte dra in ett körkort som är utfärdat, inte ens
om det är utfärdat på felaktigt sätt.

har du uppbackning på detta. vill ha det på svart och vitt. ibland tränar jag med hojen på ett ställe där även uppkörning pågår. nu är jag där aldrig när man har körkortsutbildning eller uppkörningar där men någon försökte tuta i mig att om en inspektör kom ut så kunde han dra mitt körkort.

Bruno skrev:
2351356 har du uppbackning på detta. vill ha det på svart och vitt. ibland tränar jag med hojen på ett ställe där även uppkörning pågår. nu är jag där aldrig när man har körkortsutbildning eller uppkörningar där men någon försökte tuta i mig att om en inspektör kom ut så kunde han dra mitt körkort.
Vad jag har förstått så anmäler trafikinspektörer eventuella brott till polisen. För nå'n månad se'n svarade en trafikinspektör på ett inlägg som handlade om att köra själv, utan handledare, till uppkörningen och han sa att de anmäler i dessa fall personen för olovlig körning.

Klart de inte kan dra in redan utfärdad körkort! Sånt är polisens sak, för att sedan hovrätten ska besluta.
De har rätt och utfärda körkort, inte ta körkort. Han har lika mkt rättigheter som din granne som e torskfiskare, dvs har inte rätt att ens kräva du ska lyssna på honom.

-PLM- skrev:
2351528 Klart de inte kan dra in redan utfärdad körkort! Sånt är polisens sak, för att sedan hovrätten ska besluta.
De har rätt och utfärda körkort, inte ta körkort. Han har lika mkt rättigheter som din granne som e torskfiskare, dvs har inte rätt att ens kräva du ska lyssna på honom.

har googlat hela nätet utan ayy hitta något, vill ha detta på print så jag kan trycka upp det i röven på killen som sade det. han som sa det är nämligen trafikskolelärare

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back