Trafikförsäkringsreformen 11/1-2010

moltospazioso

Same shit different day
Gick med
14 Feb 2009
Hoj
Ducati SS 1000 DS
I morgon ska regeringen lämna besked om eller hur dom tänker gå vidare med trafikförsäkringsreformen steg 2, steg 1 infördes 1/7-2007 med 32% skatt på trafikförsäkringen.
Det spekuleras om ytterligare 100%, har vi sporthojs ägare råd med det??
Vad tror ni vågar dom genomföra det trots att det är valår i år.

http://www.svmc.se/upload/Kampanj/Pressmeddelande SMC manifest mot ts-skatt.pdf

Jaha, då blir det väl till att hamstra delar till gamlingen.. lär ju inte ha råd att byta upp sig innan år 2069.:gnissla:huvet

100 procent...oj oj..inte lite. Så min nuvarande försäkring som kostar ca 10 tusen kommer kosta mig 20 tusen om förslaget går igenom? Har jag förstått det rätt?

Det borde ju vara politiskt självmord att driva igenom det ett valår, i synnerhet som det är värsta lågkonjunkturen sen 30-talet :näsblod

100 procent...oj oj..inte lite. Så min nuvarande försäkring som kostar ca 10 tusen kommer kosta mig 20 tusen om förslaget går igenom? Har jag förstått det rätt?
Det är isf 100% på trafikdelen, inte på resten.

Last edited:
Priserna på beggade sporthojar borde ju rasa isåfall.. Leve regeringen :D

Priserna på beggade sporthojar borde ju rasa isåfall.. Leve regeringen :D
Fast med tanke på att alla som har en hoj per definition har en begagnad hoj så gynnar det knappast någon egentligen... :rolleyes:

En hoj är något man egentligen inte behöver, och det är kul... Då ska det kosta oxå! I alla fall i sverige...
Men alla dom som behöver bilen för att ta sig till jobbet då? Eller är tanken att alla ska åka kommunalt, i hela Sverige? Eller dom par där dom bor mitt emellan bägges jobb, ska den ena säga upp sig då, så dom kan bo granne med den andres jobb?

Last edited:
Kanske det blir en kompromiss för att dom inte ska åka på en för stor prestige förlust.
Det här är ju trots allt något dom sagt ska genomföras.

Vad ligger trafikförsäkring på på en sporthoj?
Hade fått för mig att det är vagnskada som är den stora posten, att trafik bara är någon tusenlapp?

Jag tycker iofs att dom som skadar sig/sin hoj ska betala allt åxå MEN då ska dom fan införa indeviduella försäkringar så dom som INTE skadar sig inte straffas med detta :fakta

Vad ligger trafikförsäkring på på en sporthoj?
Hade fått för mig att det är vagnskada som är den stora posten, att trafik bara är någon tusenlapp?

En Kawa ZX10 -09 skulle kosta mej 16751:-/år på TH i trafik så som det är nu, jag bor på landet med eget garage, så jag tror att det kan bli en stor skillnad....

Ska bli riktigt intressant o höra vad dom kommit fram till imorgon, ett önsketänkande är ju att dom hittat ett system där vi inte alla dras över en kam. Utan kör du vårdslöst och smäller en gång så blir de lite dyrare, nästa gång ännu dyrare osv

Ska bli riktigt intressant o höra vad dom kommit fram till imorgon, ett önsketänkande är ju att dom hittat ett system där vi inte alla dras över en kam. Utan kör du vårdslöst och smäller en gång så blir de lite dyrare, nästa gång ännu dyrare osv

Vi bor i Sverige, inte Nangijala.

Det är ju helt sjukt. Då skulle ju en blade från -02 landa på mellan 100 och 70k på mig. Var ju tillockmed så att bruden från försäkringsbolaget hajade till när hon sa vad jag skulle få betala.
Får köra oförsäkrat och fort så att man slipper problemen om man skulle vurpa/krocka.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti