Trafikförsäkringsföreningen

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Sökte och fann noll?? Hur fan kan diskussionerna kring denna märkliga instans försvunnit?

Fick en räkning idag på 900,- för 3 dagars ägande av en nyköpt hoj utan att trafikförsäkra den.

Min miss, visst, men hojen kostar 2100,- i helförsäkring / helår.

Och jag får dega 900,- för tre dagar.

Någon som hakar på med en brandbomb?

Detta rättfärdigar ett fett försäkringsbedrägeri, nu jävlar ska de få betala tillbaka.

För övrigt är de relativt snåla med ersättningen om man verkligen behöver dem. Ett jävla kvasi-försäkringsbolag. Må de brinna för evigt i skärselden.

Du har klantat dig. Nu är det bara att betala.

Ärligt.. Hur fan kan man missa att försäkra en motorcykel?

Nog finns det gamla trådar, resultatet brukar tyvärr vara samma. Oftast bara böja sig fram och ta den...

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?200055-Tff
http://www.sporthoj.com/forum/showt...ration!-VV-och-TFF-snuvar-%E4gare-p%E5-pengar!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?106138-Trafikf%F6rs%E4kringsf%F6reningen
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?230308-trafikf%F6rs%E4kringsf%F6reningen
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?111391-Trafikf%F6rs%E4kringsf%F6reningen
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?44780-Trafikf%F6rs%E4kringsf%F6reningen
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?193857-Trafikf%F6rs%E4kringsf%F6reningen-hj%E4lp!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=41642

Men denna snubben lyckades slippa:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?113150-Jag-slapp-pr%F6jsa-TFF!!

Riktigt illa är att många åker dit när dom kryssar i att ställa av fordon i samband med köp men där fordonet byter ägare enligt datering på lappen men ställs av när väl aktuell myndighet bemödar sig att hantera lappen. Det vettiga i dom lägena är att ställa av via internet precis innan köp men det står ju ingenstans på lappen.

Last edited:
Men ibland är de inte vakna. Jag har råkat köpa fordon som varit påställda, men som ska vara avställda och oförsäkrade ett tag (meka och fixa innan besiktning t.ex.), men där det glappat några dagar. Ofta sker köpen i samband med helger och så har man dåligt med nätverksuppkoppling eller glömt att be säljaren ställa av (eller vill snåla och låta skatten följa med fordonet :) ).

Hutlösa priser dock. Kanske är för att ge feta bonus till VD? För någon samhällsnytta är det väl knappast?

Det är lika stor mening att gnälla som när tjejjer gnäller för att de får mens. Det finns ingenting att göra åt det.
Första gången är en obehaglig överraskning, och sen ska man ha lärt sig läxan.
En enda gång har jag klarat mig, genom att kommit överrens med säljaren att skriftligt ändra datum för ägarbyte, men efteråt kände jag mig lika billig som kärringen framför i kassan på ica som drar fram rabatthäften för två kr på avocados.

Trafikförsäkringsföreningen är inte ett försäkringsbolag. Utöver att avgiften är hög för att uppmana till att teckna försäkring hos ett försäkringsbolag så kollar de inte på vad det är för typ av hoj eller årsmodell, utan bara typ av fordon.

Och om man undrar var pengarna går.

Trafikförsäkringsföreningen (TFF) ger ersättning till dig som blivit skadad eller fått din egendom skadad av en ”smitare”, oförsäkrat eller utländskt fordon. Det är lag på att ha sitt fordon försäkrat från första dagen man äger det. Annars måste man betala en avgift till TFF för varje dag fordonet är oförsäkrat. Avgiften används till att ersätta de människor som skadats eller fått något förstört av ett oförsäkrat fordon.

Så för att du klantat dig och gått miste om hela 900 kronor pga ditt slarv så anser du att vi andra ska betala för ett FB-bedrägeri? Hur dum är du, och vad gjorde dina föräldrar för fel?

FÖ heter det trafikförsäkringsföreningen och inget annat. :språkpolis

Last edited:
Trafikförsäkringsföreningen (TFF) ger ersättning till dig som blivit skadad eller fått din egendom skadad av en ”smitare”, oförsäkrat eller utländskt fordon.

Förutsatt att du kan presentera HD film från minst tre håll på smitningen, ögonvittnesmål från Mark levengood och ett par tre andra helyllekillar samt den så kallade smitaren i en lite bur av hönsnät.

Om inte?

Noll ersättning! :fakta

& ja e int bitter!

He e ba spiidvajjpöjkar som e! :fakta

:hej

/e

Så för att du klantat dig och gått miste om hela 900 kronor pga ditt slarv så anser du att vi andra ska betala för ett FB-bedrägeri? Hur dum är du, och vad gjorde dina föräldrar för fel?

FÖ heter det trafikförsäkringsföreningen och inget annat. :språkpolis

Här kom en till som hade mens

Har åkt på detta, extra jävligt gången då jag:

Åkte och köpte en ny hoj för ett par år sedan i februari, snöblask å skit då så tanken var att hålla den avställd fram tills vårens framtåg.

Det jag då gjorde vid ägarbytet var att kryssa i "Ställs av i samband med ägarbyte". Vid detta laget var jag redan fullt medveten om fenomenet "trafikförsäkringsföreningen"....

Efter några veckor får jag dock hem, trots att jag kryssat i den jävla rutan och varit så noga, en räkning hem på 3-4 dagar av oförsäkrad påställd hoj. I Helvete heller? Men nu är det såhär att man måste alltså ringa in till transportklubben samma jävla dag som ägarbytet och säga åt trögskallarna att jag vill ha mitt jävla fordon avställt omedelbart. De fattar alltså inte att jag ställt av den vid ägarbytet när de får in en påskriven lapp med datum och allt?

Helt jävla sanslöst, vilka jävla idioter. Hoppas det är någon av dem fan som läser det här, ta åt er!!!

Deras motiv är att "öh avställning gäller inte retroaktivt" eller vad det heter, trots att det står "avställning i samband med ägarbyte". Men när man ska ställa på ett fordon, då gäller det från det datum som står på pappret! På det nya regbeviset jag fick hem hade de dock gjort en ändring och nu står det numera vid kryssrutan att avställningen gäller när brevet kommer fram :brinnerup

Finns ett ganska enkelt sätt att slippa detta när man köper ny hoj!

Om man ändå ska ställa av sin MC tänker man ju skaffa en avställningsbar försäkring, right? Annars finns det ju exakt ingen anledning att ställa av skiten från början!?

Så... När ni köper hojen, se till att ha skaffat en försäkring till den som gäller från dagen ni gör ägarbytet.
När försäkringsbolaget sedan ser att fordonet är avställt betalas resterande premie tillbaka och risken för att hamna hos TFF är Noll :yoparty

Jag åkte på 2300:- för några veckor sen. Jag slapp betala efter ett par samtal. Men min historia är så här, jag äger ett x antal hojar och vid detta tillfälle en vJag bytte bank från swedbank till länsförsäkringar och tecknade lån, sparande, samt alla försäkringarna utan hojarna hos LF. Men jag missade helt att jag haft bilen på autogiro, så jag fick hem en lapp från trafikförsäkringsföreningen om att jag inte haft bilen försäkrade under x antal dagar och var därför skyldig dem pengar.

Efter några samtal med LF där jag ifrågasatte varför dom inte haft en tanke på detta under bankbyte mm, samt att jag tyckte att dom kunde hört av sig via telefon. För dom visste ju att jag flyttat allt till dom och borde då tänkt på att det var därför inte betalningen kom in som den skulle. "Mitt" fel också självklart, så jag borde tänkt på det. Men dom löste det, så jag behövde inte betala en krona.

Dom hade faktiskt ingen större lust att ordna problemet till en början, men när jag sa att jag köpt en till bil och skulle behöva teckna en till försäkring, samt att löser vi inte problemet så byter jag bank, så fixade dom det på 5 min. Ganska bra att ha det mesta på ett ställe! Hojarna har jag inte där, för det skiljer så pass mycket stålar att det inte lönar sig trots alla rabatter.

Ett samtal till trafikförsäkringsföreningen ett par timmar senare för att bekräfta så var problemet ur vägen.
Dessa samtal tog mig totalt kanske 10 minuters tid.

Dock är det ju en ganska väsentligen skillnad på att överhuvudtaget inte ha tecknat försäkringen!

PS - ni vet väl att ni kan teckna vilken försäkring som helt och ha den helt grattis under 2 veckor. Jag brukar ringa på vägen hem när jag köpt en bil/hoj ibland även innan jag köpt den om jag vet att jag kommer köpa den och försäkra den, sen kan jag kolla runt i lugnt och ro några dagar senare.

Last edited:
900 spänn var relativt ok,tråkiga slantar att betala men jag vet folk som har fått betala mer för sitt klantiga misstag.
BTW var det inte en snubbe i lyxfällan som ägde en massa bilar som inte var avställda och han hade räkningar från TFF runt 70000 spänn????

Förutsatt att du kan presentera HD film från minst tre håll på smitningen, ögonvittnesmål från Mark levengood och ett par tre andra helyllekillar samt den så kallade smitaren i en lite bur av hönsnät.

Om inte?

& ja e int bitter!

/e

Nja... Jag hade ett regnummer (icke-svenskt), en ganska grumlig uppfattning om bilmodell, inga ögonvittnen men en polisanmälan och ett väl motiverat och rimligt händelseförlopp. Det tog ett par månader, men de betalade snällt lagning av min bil. Nu säger jag inte att det är så i varje fall, men det går att föra en diskussion med dem och avgå med ett för dig positivt resultat.

900 spänn var relativt ok,tråkiga slantar att betala men jag vet folk som har fått betala mer för sitt klantiga misstag.
BTW var det inte en snubbe i lyxfällan som ägde en massa bilar som inte var avställda och han hade räkningar från TFF runt 70000 spänn????

Lägg till en nolla så närmar du dig. Det var uppemot en miljon.

Har för mig att kostnaden baseras på 2-300kr per dygn + maximal premiekostnad som du skulle betala hos någon av våra försäkringsbolag. Så fick då jag det förklarat när jag åkte på samma sak vid köp av hoj.

Om inte?

& ja e int bitter!

/e

... och du måste ha "500" vittnen på att fordonet är oskadad varje gång du brukar den ifall du skulle råka ut för t ex en parkeringsskada och skadegöraren drar, enbart en polisanmälan är helt verkningslös! hände mig i vintras, min sambo tar bilen till jobbet och ngn drar upp en dörr på höger bakskärm med en ful buckla som följd och idioten som orskade skadan drar som en avlöning givetsvis, upprättade en polisanmälan och ringde tff men jag måste ju tydligen bevisa att fordonet var oskadat av minst två oberoende vittnen när sambon tog bilen till jobbet på morgonen, det enda spåret jag har att gå efter är att bilen som orsakade skadan är röd (färgen från den andra bilen sitter fortfarande kvar, går fan inte ens att tvätta bort) men det är inte bevis nog enligt tff:mad:

... och du måste ha "500" vittnen på att fordonet är oskadad varje gång du brukar den ifall du skulle råka ut för t ex en parkeringsskada och skadegöraren drar, enbart en polisanmälan är helt verkningslös! hände mig i vintras, min sambo tar bilen till jobbet och ngn drar upp en dörr på höger bakskärm med en ful buckla som följd och idioten som orskade skadan drar som en avlöning givetsvis, upprättade en polisanmälan och ringde tff men jag måste ju tydligen bevisa att fordonet var oskadat av minst två oberoende vittnen när sambon tog bilen till jobbet på morgonen, det enda spåret jag har att gå efter är att bilen som orsakade skadan är röd (färgen från den andra bilen sitter fortfarande kvar, går fan inte ens att tvätta bort) men det är inte bevis nog enligt tff:mad:

Och om du skulle gå ersättning så är den inte stor.. Skulle få 800:- i rabatt på min självrisk på 3000:- när jag fick min bil påbackad av smitare... Tur man har snäll lackerare sim fixar det billigare ändå.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla