Trafikförsäkringen..

BillyTheBiker

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2011
Hoj
R1 -98
Hej, helt ny på forumet och min första tråd!! Idag damp körkortstillståndet och handledartillståndet ner i brevlådan, så det är hög tid att sätta sig in i allt o köpa hoj!!:yoparty

Som alla säkert vet är det inte jättebilligt att för en kille på 21år att försäkra en sporthoj. Bara trafikförsäkringen när jag gör en snabbtitt på länsförsäkringars online-räknare så landar det på 15k. Ska man ha halvförsäkring så blir de ytterligare 8k.. Och ja.. jag vet, jag ska ringa runt till alla bolag och jämföra priser, hallelujah osv:Bugar

Att skenförsäkra har jag förstått är inte något bra. Om inte annat för att man riskerar att bli utan ersättning. MEN.. gäller detta även trafikförsäkringsdelen? dvs. om man bortser från halv- och helförsäkring.

Googlat lite ang. detta och hittade följande:
Ingen ersättning vid försäkring av sonens MC

Att teckna MC-försäkringen på någon annan än den rätte ägaren för att få en lägre premie är något som Camilla Bratt på Konsumenternas Försäkringsbyrå varnar för.

– Om du skriver MC:n på någon annan, till exempel en förälder och MC:n blir stulen så får du inte ett rött öre från försäkringen. Bolagen kan gå väldigt långt för att ta reda på vem som är den rätte ägaren till motorcykeln, säger Camilla Bratt.

Vid en olycka så kan du alltid få från trafikförsäkringen för personskador
Källa: http://www.privataaffarer.se/familjeekonomi/200904/sa-valjer-du-ratt-mc-forsa-1/index.xml

Nå?? Vad tror ni?:confused: Menar, om jag ändå bara har råd att trafikförsäkra hojen så skulle jag lika gärna kunna sätta den på morsan, om man garanterat får ut på det vid olycka (personskador vill man inte själv betala för direkt).:död

Tacksam för upplysningar! och bespara tjötet om det moraliska

Haha, kollade min hoj hos Länsförsäkringar...
Betalar 10066:- hos Svedea, skulle få pröjsa över 32000:- hos LF...

Tror den gäller. Men om du inte har råd att torska hojen så skulle jag kolla på halvförsäkring på dig själv, hittar du en halvförsäkring under 2000:- per månad så är det BILLIGT :D (du kommer märka)

Jag menar du kommer ju ändå behöva "sälja" hojen på hösten för att bryta årsförsäkringen, det e bara fundera på vad som passar bäst och om det är värt risken att torska 40-50k (bara gissar) för att du vill spara in 5-6 lax över 2-3 månader.

Last edited:
hmm jo det är väldigt svårt. Men kanske just LF var svindyra? Jag ska ringa runt till andra bolag och kolla. Får jag halvförsäkring för 10k/år så är jag supernöjd!!

Kan man ha trafikförsäkring på en person och sedan delkasko på en annan? :d

Men vad menar du med att "sälja" hojen på hösten? Kan man spara in pengar på nåt sätt eller? Tack för svar iaf

Men vad menar du med att "sälja" hojen på hösten? Kan man spara in pengar på nåt sätt eller? Tack för svar iaf

Du gör ett ägarbyte på hojen över vintern, dvs din far/mor har "köpt" den av dig. Sen "köper" du tillbaka den igen till våren. Så slipper du den dyra försäkringen på den delen av året och istället tecknar din far/mor en billig garage-försäkring eller bara har den avställd.

Ett annat alternativ är att kanske ett kolla på hojar som inte räknas som rena sporthojar, tex Yamaha FZ1, Honda CB1000, Kawa Z1000 osv.
Avsevärt mycket billigare försäkringar i många fall, inte samma som sporthoj men ur ekonomisk synvinkel kanske ett alternativ ?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...