Trafikförsäkring

det är väl ganska obligatoriskt för att få köra hojjen överhuvudtaget? eller menar du hur många som skiter i allt och bara kör (i princip oreggat)

JiMpA skrev:
det är väl ganska obligatoriskt för att få köra hojjen överhuvudtaget? eller menar du hur många som skiter i allt och bara kör (i princip oreggat)

Jag vet att man ska ha trafik men min fråga va att har de bara trafik eller hel o halv försäkrin. :)))

allebaric skrev:
Hej!!!

Är det många som har minst trafikförsäkrin på sin mc??

Alla måste ha trafikförsäkring oavsett vilket om du kör på gata annars är man olaglig :)

Sen vad folk väljer hel/halv eller endast trafik det är upp till var och en samt ekonomin som styr.

Många som väljer halv försäkring där trafik är som tidigare sagt obligatoriskt samt att på halv ingår stöld försäkring oxå.
Halv får du inget för hojen vid skada på denna men många väljer att reparera själva.

Trafik ingår inte stöld eller skada på mc men dock dig själv på samtliga val av försäkring.

Kraschpuckar och krasch kåpor som är modifierade för gatubruk (belysnings,blinkers fäste) är en typ av billig "försäkring" om man kör endast halv eller trafik.

Själv kör jag på helförsäkring med avställningsmöjlighet,ca 13500-14000 kr om året beroendes på hur lång säsongen är påverkas givetviss slutsumman oxå.

Funderar på att gå över till halv eller eventuellt trafik och spara några kronor.

Last edited:
allebaric skrev:
Jag vet att man ska ha trafik men min fråga va att har de bara trafik eller hel o halv försäkrin. :)))

Hm förstår inte frågan :confused:
Vilka mer skulle du vilja ha? ,finns ju bara trafik,halv,hel.

Kanske mitt i mellan försäkring vore ett nytt koncept :hihi

Sorry! kunde inte låtabli.

allebaric skrev:

Din fråga var "Är det många som har minst trafikförsäkrin på sin mc??"
På den frågan svarar jag att det är många, säkert jättemånga.

Jag körde 3år med endast trafikförsäkring innan premien sjönk till en nivå jag hade råd med.

Min xj900-87 är bara trafikförsäkrad och det lär knappast löna sig att helförsäkra den...

Har haft Mc's i XX år :) (jaja, jag e ett Kalkbrott) och har aldrig haft annat en trafik
Och visst jag slängde hojen i räcket på Råsundavägen för en månad sen men kan nog säga att, trots det ligger jag nog ett par 5-6 Rettor + om man jämför vad mina hel/halv försäkringar skulle kostat på dessa år ..
:rolleyes:

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...