Trafikförordningen, 3 kap. 53 §

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Där fick man som man teg, satt i torsdags kväll och snackade med en kompis, han frågade:
Är det svårt att få parkering där du bor?
- Nej det är rätt lugnt, och de är jävligt schyssta med övergångsställen och korsningar och sådana överträdelser. Får man plats och det inte är städgata så får man ingen böter
Det är ju bra

Ja verkligen! :gnissla

Mindre än 24 tim senare åkte jag på en niehundring för att jag stod för nära övergångsställe. Anledningen, det var 30m närmre hem än de tillåtna platserna. Klart värt att betala 900kr för att tjäna 15 sekunder! :mattias

I alla fall, de har bara kontrollerat i 45sek. Ska de inte kolla längre än så? Inte enligt harmyntet på Securitas som jag ringde men vad vet de?

53 § Ett fordon får inte stannas eller parkeras

1. på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe
eller en cykelöverfart,
2. i en vägkorsning eller inom ett avstånd av tio meter från en korsande körbanas närmaste ytterkant,
3. på eller inom ett avstånd av tio meter före en korsande cykelbana eller gångbana,
4. i en vägport eller tunnel,
5. på eller i närheten av ett backkrön eller i eller i närheten av en kurva där sikten är skymd,
6. längs en heldragen linje som anger gräns mellan körfält, om avståndet mellan fordonet och linjen är mindre än tre meter, såvida inte en streckad linje löper mellan fordonet och den heldragna linjen,
7. i ett cykelfält,
8. i ett spärrområde,
9. i en cirkulationsplats, eller
10. i ett körfält eller en körbana för fordon i linjetrafik m.fl.

Glasklart att man inte får, men inte definitionen på "stanna". Var framgår den? Harmyntet menade att det beror på om man är i bilen eller inte, vilket myntet inte visste var det framgick och det är förstås nonsens.

Jag har räknat ut att 900:- för 15 sekunder motsvarar en bruttoårslön på 829.440.000,00* så det här är fan viktigt. :fakta

*900x4x60x8x20x12x2

Stanna upp och tänk lite :D

Stannade förbud är stannade förbud.
Dvs. du får inte stanna såvida inte trafiksituationen tvingar dig till det, t.ex. det står något framför dig och du kan inte köra fram medans det står där.

Stannandeförbud skriver de ju direkt på. Tiden som står där är bara den tid det tog för dem att skriva lappen.

Du får inte ens stanna för att släppa av passagerare. Du blir bultad direkt, utan dröjsmål. De kollade dig 45 sekunder för länge alltså. Dessutom har det ingen betydelse om du sitter i bilen eller ej.

Om du räknar alla gånger du stått felparkerad utan att få böter så har du ju TJÄNAT en helvetes massa pengar. Så brukar jag tänka när jag kör för fort, varje meter jag kör för fort är ju i princip cash i fickan. Ju fortare man kör desto mer tjänar man!

Hade du suttit kvar i bilen så hade du antagligen kunnat hävdat att du bara hade stannat för att titta på småflickorna i lekparken, men sitter du inte i bilen så har du parkerat, pungt.

Markus var glad att du inte hade två böter på de 24 timmarna. Har det gått ett dygn mellan och 6 timmar kan de sätta en bot till. Kolla brevlådan närmsta dagarna. Har råkat ut för det själv. Stod för nära en korsning med ca 1 meter max.

Om du räknar alla gånger du stått felparkerad utan att få böter så har du ju TJÄNAT en helvetes massa pengar. Så brukar jag tänka när jag kör för fort, varje meter jag kör för fort är ju i princip cash i fickan. Ju fortare man kör desto mer tjänar man!

Tjejmatematik... underbart... :rolleyes:

SPARAT pengar möjligtvis, men så länge du inte får in några pengar på det hela så har du inte tjänat något! :tungan

Tjejmatematik... underbart... :rolleyes:

SPARAT pengar möjligtvis, men så länge du inte får in några pengar på det hela så har du inte tjänat något! :tungan

:rofl

Sånt där är nästan lika irriterande som särskrivning. "-Det var rea på dom här jeansen så jag tjänade femhundra spänn!" :brinnerup

REA-piss tjänar man inga pengar på. Men att tjöra för fott tjänar man pengar på! Det var det Einstein räknade ut med E=MC2

"Stoppförbud" hette det när jag tog körkort, men utgår ifrån att det är samma sak?

Jag minns att jag (precis som TS) fann en osäkerhet i vad som var ett stopp, och vad som var parkering. DÅ var svaret att ett stopp definierades till ex. av-/lastning, hämta/släppa passagerare och liknande. Att springa in på Coop och hämta ett paket kunde alltså ses som "stopp" och inte parkering (men förutsatte i praktiken att man antingen visste att det inte var nån kö, eller att paketet var så stort att det fanns skäl att parkera så nära som möjligt.

Kort sagt.. Var det Stopp, eller "stannande"förbud, då är du rökt!

Slå ut alla andra gånger du stått där UTAN att få böter och dela boten på det istället. Det brukade jag göra, blev nästan billigare än att betala boendeparkeringen :tummenupp!

Slå ut alla andra gånger du stått där UTAN att få böter och dela boten på det istället. Det brukade jag göra, blev nästan billigare än att betala boendeparkeringen :tummenupp!

Jo det är så man ska tänka, och det gör jag också. Till den grad att jag fick böter utanför SATS på deras betalparkering och tänkte att nu gäller det att parkera här riktigt ofta så jag "tjänar" in den. Sagt och gjort och vips hade jag två böter på en vecka. :lol
Överklagade båda, ena gick igenom. :slicka

Jo det är så man ska tänka, och det gör jag också. Till den grad att jag fick böter utanför SATS på deras betalparkering och tänkte att nu gäller det att parkera här riktigt ofta så jag "tjänar" in den. Sagt och gjort och vips hade jag två böter på en vecka. :lol

:rofl

Överklagade båda, ena gick igenom. :slicka

"Time is money" - Värderar du din egen tid så lågt? :D

så om man har fått denna bot så är det helt kört att överklaga?
mig mätte dom 1minut och 14 sekunder.
jag skulle lämna in bilen på en verkstad (nummer 5 på vägen), jag ställde bilen på närmsta lämpliga plats (enligt mig) (nummer 1 på vägen)
jag gick in till receptionen för att verifiera att det var grönt att köra ner bilen, på under 5 minuter var bilen lappad, på verkstaden sa dom att det hade varit bättre om jag hade "dubbelparkerat", fan va idiotiskt, då står jag ju mer i vägen för bilar och om den jag parkerade in vill komma ut? visst bara någon minut men ändå, jag hade blivit sne om jag var inparkerad...

ska jag överklaga eller inte? har jag någon chans alls? jag har kvitto från verkstaden som verifierar gatan, dagen, tiden, och att det är samma bil som fått böter som var på verkstaden.

så om man har fått denna bot så är det helt kört att överklaga?
mig mätte dom 1minut och 14 sekunder.
jag skulle lämna in bilen på en verkstad (nummer 5 på vägen), jag ställde bilen på närmsta lämpliga plats (enligt mig) (nummer 1 på vägen)
jag gick in till receptionen för att verifiera att det var grönt att köra ner bilen, på under 5 minuter var bilen lappad, på verkstaden sa dom att det hade varit bättre om jag hade "dubbelparkerat", fan va idiotiskt, då står jag ju mer i vägen för bilar och om den jag parkerade in vill komma ut? visst bara någon minut men ändå, jag hade blivit sne om jag var inparkerad...

ska jag överklaga eller inte? har jag någon chans alls? jag har kvitto från verkstaden som verifierar gatan, dagen, tiden, och att det är samma bil som fått böter som var på verkstaden.

Om det är förbud att stanna har de bevakat dig 1 minut och 14 sekunder längre än de behöver för att böta dig. Nej, du har ingen chans då, bara att betala i kassa 3.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010651.htm

Last edited:
Jag trodde du hade Diplomatplåtar på alla dina åk?

Då bör du ju inte få några böter? :hihi

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...