Trafikbrott utomlands / Straff i Sverige

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Hade en diskussion med en kollega på jobbet som var i Paris över helgen. Vi pratade om ifall man begår trafikbrott utomlands och vad som i så fall händer i Sverige med ens körkort etc. Båda var osäkra, nån som vet?

Länsstyrelsen kan dra in kortet om dom anser att det behövs, det är inget straff.
Jag blev av med mitt efter att ha kört lite för fort i finland, fick dessutom dubbelt så lång spårrtid som jag blev dömd till av finsk domstol

med mina erfarenheter ( varit bosatt i Paris c:a 1år)
mig veteligen så praktiserar Frankrike ägaransvar då dom plåtar fordon både bakifrån som framifrån. vet folk som haft Fransk hyrbil i flera månader och blivit fottade x antal gånger utan påföljd, lika med p-böter.
fast man kan tycka att det är lätt att kontakta hyrbilsfirman för att få alla uppgifter om bil hyraren så har påföljden uteblivit

Last edited:
Lite "sidetopic":

I Österike, Polen, Tjeckien verkar de vilja ha böterna direkt cash i handen och föra en anteckning i blädderblocket som knappast går in i datasystemet.
Skulle de skicka en bot borde de aldrig få in pengarna.
Bättre att ta in cash och åka och köpa munkar.
Har man alla papper med sig att visa blir allt betydligt lättare också.

Vid någon smärre krock är det inte säkert att de vill blanda in polisen heller utan man kan göra upp med cash (Tjeckien). Ganska lustigt när polisen åker förbi faktiskt.

Är man i lite mer udda länder och råkar köra på ett husdjur så stanna inte! - Det kan bli dyrt och besvärligt.
Skulle man köra på en ko är det bara att be till flera gudar. Då är nog livet slut

jag åkte dit i tjeckien för fortkörning såg iofs ingen radar o bara en polis o en tatraburk eller nåt annat tjeckisk junk. det kosta 150kr o skulle betalas kontant på plats, han prata tjeckiska o jag svenska fungerade utmärkt :)
fick handskrivet kvitto som jag sen skrev parkeringsutlägg på och lämna in till jobbet,, fick tillbaka pengarna från jobbet :) (jag jobba i tjeckien då)
Hörde inte ett ord av det nån mer gång så dom pengarna gick väl till munkar eller kanske förhoppningsvis till mat till hans barn eller nåt sånt.

En polare som är svensk, men hade Österrikiskt körkort för han jobbade där. Han körde för fort i Sverige och blev av med körkortet på plats. Men han ringde till Länsstyrelsen och bråkade lite, vips fick han tillbaka kortet på posten (dom får tydligen inte dra in utländska KK). Men han fick inte köra bil i Sverige på 2 månader, dock så bodde han ju inte här då så det var inte problem.

Reb0

Hej,

man kann mycket väl bli bestraffad för trafik brott som begåtts utomlands.

spärrtiden för ett indraget körkort kan tex. bli längre i Sverige än vad domstolen utomlands har anslagit.

klick

Jag har bott i holland i 3 år.. Jag har fortfarande min svenskreggade bil här.
Fartkameror och parkeringsböter bryr jag mig inte om (men betalar alltid parkering i Amsterdam och Rotterdam annars får man en stor fet sak på hjulet) Blivit stoppad av polisen 3 gånger. Första gången pratade jag i mobilen fick åka till polisstationen och pynta 1500 cash.. De två andra gångerna blev jag stannand för fortkörning men jag tror inte det var trafikpolisen,, Dom var flyförbannade och sa till mig att jag kunde både förlora körkort och bil om jag körde så fort.. Men de släppte mig bara..
Jag tror att om du kör lite för fort är det en massa jobb för dem att raportera osv,, men om du för böter är det bara att åka till polisstationen och betala..

Lite för fort???? jag vet att du ljuger!:yoparty

Josef skrev:
2607770 Länsstyrelsen kan dra in kortet om dom anser att det behövs, det är inget straff.
Jag blev av med mitt efter att ha kört lite för fort i finland, fick dessutom dubbelt så lång spårrtid som jag blev dömd till av finsk domstol

Hade indraget kk i sverige men kunde hyra bil på irland irland i alla fall. Åkte dit för fortkörning 35 km för fort, blev bara böter och det rapporterades inte i sverige! Kamerabilder skickas till föraren av hyrbilen men dom går inte vidare om du ej betalar!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back