Trafikantens klagan!

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Usch ja! För var meter jag rullar i trafiken ju mer besviken och förbannad blir man. Det klagas mkt på oss motorcyklister för att vi är farliga och kör för fort osv osv. Men alla andra jävla muppar då??? Nu är jag trött på alla som beter sig som idioter, därför utför jag härmed trafikantens klagan. Följande saker, personer och situationer ogillar jag, fyll gärna på om ni känner för det. Måste ursäkta för vissa generaliseringar.

1. Hästsläp/släp. Den förstnämnda körs ofta av en 18-åring som är ute med sina tretton hästar, ibland kör dom på tok för sakta och ibland på tok för fort. En sak är säker, dom har ingen JÄVLA aning om vad dom pysslar med. Total jävla förvirring= trafikfara!! :fatta! Det borde vara ett extra körkort för ALLA som skall köra ngn form av släp, speciellt dom med rörlig/levande last. För några veckor sedan hände det en allvarlig olycka med ett sådant ekipage, det stod om det i HD, då hade t.o.m. någon stått i släpet. :3freak :brinnerup

2. Cyklister. Imorse fick jag tvärnita för en ung madame som såg måttligt förvånad ut när det faktiskt också körde bilar på samma vägen som hon korsade över. När jag väl hade fått stopp på bilen som kom 3 andra apatiska zombier som absolut inte hade en tanke på att vända på huvudet och se att det faktiskt fanns någon annan än dom i trafiken.

3. Personer med dålig hyfs på sina bilar. Hur jävla svårt kan det vara att byta en glödlampefan??? :huvet Möter var och varannan i trafiken med halva ljusen. Dessutom så såg jag en 740 med total knas där blinkers blinkade när han bromsade och bromsljusena när han blinkade.

4. Personer med importbilar som inte sätter på ljuset. Okaj, du har importerat, kör i vind, men för fan lär dig att sätta på ljuset, så svårt är det inte.

5. Personer som kör med dimljuset på i bra väder. Fakk jo, ni får säga vad ni vill men jag gillar inte att bli bländad av era jävla glidarljus, nä bort bort bort.

6. Körning i cirkulationsplats. Detta har inte gått fram till svenska folket, blinka UR rondellen.Jag vet att många körskolor inte gillar det och lär ut annat, men sådan är lagen och skall det bli någon ordning på det hela så för fan följ den, tills annan lag kommer. Vet inte hur många diskussioner man har haft med 40-talister som vägrat inse vad som gäller tills man visar det svart på vitt, inte ens då vill dom erkänna, men det är väl iofs ingen ovanlighet.

7. Gamlingar i trafiken. Körkorttest var 10:e år och var 5:e år efter pension. Annars dröjer det länge innan det blir någon ordning.

8. Glidraggare. Vad är det för jävla mening att köra runt i 20 km/h i stan??? Det finns faktiskt andra som vill färdas snabbare än en cykel. Håll normal hastighet, vill ni köra i 20 km/h så letar upp någon fotbollsplan eller vafan som helst så att ni kan utöva er fetisch. * Se anteckning

9. Stanna o snacka vid rödljusen eller mitt i gatan(greklandsparka). Att det numera har blivit legitimt att göra detta är för fan skrämmande. Det finns parkeringsplatser, och nä, det är ingen som gillar din risiga mazda 323 med neonrör så du måste inte stå mitt i gatan och synas. * Se anteckning

10. Cyklister på bilvägar. Speciellt tävlingscyklister gillar att cykla på bilvägar, jag förstår inte varför?? I ett ställe där jag brukar köra går det paralellt med vägen en cykelväg, tror ni dom använder den, ICKE! Förra helgen så jag en som cyklade på e22:an, moget.

11. Gångtrafikanter vid övergångsställe. Jepp, ofta står många länge o väntar och sen plötsligt hoppar dom ut. Eller så står dom och väntar precis vid ett övergångsställe, fast dom inte skall gå över. Eller så går dom över 1 sek innan man kör förbi så att man måste tvärnita.

* anteckning för nr 8 och 9: Ni i övriga sverige kanske inte har träffat på dessa fenomen, men här i Landskrona är vi nämligen pionjärer på detta område, så jag säger: snart i din stad med. No more comments.

Nu kommer jag inte på mer. Visst, alla göra vi våra misstag, men det är på tok för många per dag och det är ett under att det inte händer fler olyckor!
Ta det lugnt i trafiken, var vaken, konsekvent och ta hänsyn, så får vi hoppas att vi drar ner olycksstatistiken litegrann iaf! :pannkyss

Mvh

/Filip

Last edited:
Det där med dimljus. Svensk lag gör det tillåtet att använda dessa ljus endast under dagsljus i fint väder. Vad är meningen med dem överhuvudtaget?

Tja, tillsammans med helljus kan man ju använda dem, men då får man komma ihåg att blända av även dimljusen när man får möte eller kommer in på en väg med fullgod belysning.

11. Folk som stannar mitt i vägen och vinkar fram folk som skall lämna företräde för att de tror att de är artiga på så vis.

12. Tanter som går mot röd gubbe utan att se sig för.

Försök finna något helt perfekt.

Okej, ett undantag. Såg en kille här på forumet som hade en bild på en damrumpa. Jag har inte riktigt återhämtat mig än, för den var perfekt. :(

Håller med om allt!

Jag stannar alltid för fotgängare på övergångsställen, men går de fan emot röd gubbe så brukar jag skrämma dem rejält så de lär sig något.
Gå gärna över gatan var fan ni vill men för helvete inte om ni inte sett er för!
Och dessa cyklistjävlar kan glömma att jag släpper över dem om de inte leder cykeln över!!!
It´s the law klåparjävlar, cyklande har ALDRIG företräde. :fatta!

Josafan skrev:
10. Cyklister på bilvägar. Speciellt tävlingscyklister gillar att cykla på bilvägar, jag förstår inte varför?? I ett ställe där jag brukar köra går det paralellt med vägen en cykelväg, tror ni dom använder den, ICKE! Förra helgen så jag en som cyklade på e22:an, moget.

/Filip

Nja.. Märk väl att jag tycker detta kan vara olämpligt ibland, men det finns nog några anledningar att de gör på det viset.

1. Det anses väl tämligen olämpligt att överskrida hastigheter om 30 km/h på en cykelväg, eftersom folk går på den osv. Jmf olika former av mopeder där 25km/h moped är klassad för cykelväg medan 45km/h moped inte är det (klass 1 respektive klass 2?)

2. Vägen går den normala sträckningen för eventuella tävlingslopp?

3. Cykelvägar är ofta krokiga och med många avbrott för kanter osv, vilket kanske inte ger en realistiskt träning då loppen som nämnts i punkt 2 går längs landsväg.

Visst är det kanske störande med cyklister på landsväg, men så svåra att köra om är de väl ändå inte? Eller hur stora klungor talar du om egentligen?

För övrigt: Lär er köra och blinka korrekt i rondeller, era nedra klåpare! :4skrika

Josafan skrev:

/Filip

Cyklister, särskilt tävlingscyklister ska faktiskt hålla sig på bilvägarna, då dom är direkt livsfarliga på gång och cykelbanor om dom håller betydligt högre hastighet än gångarna*

Annars håller jag med

*glidarcyklister som knappt har styrfart hör hemma med dom gående.

Här i Umeå (eller lilla Peking som det kallas p.g.a alla cyklister) är cyklisterna direkt självmordsbenägna, dom tror sig ha rätt att bete sig hur som helst, kräver alltid företräde, cyklar på gångbanor, på torget och lite hursomhelst.
Eftersom dom vet att folk inte gillar att skura blod från bilarna så åker dom över bilvägarna utan att bromsa, bilarna fegar ju, och gärna flera i bredd samtidigt.

Gothmog skrev:
Håller med om allt!

Och dessa cyklistjävlar kan glömma att jag släpper över dem om de inte leder cykeln över!!!
It´s the law klåparjävlar, cyklande har ALDRIG företräde. :fatta!

Nja, om de cycklar på en cyckelväg som korsar din väg så är det faktiskt höger regeln som gäller. Så ibland har de faktiskt företräde

Jag luskade lite för länge sedan och kom fram till att de ALDRIG har företräde faktiskt, även om man BÖR ge dem det.

Nu snackade jag om övergångsställen först och främst, DÄR har de inte ett skit rätt till företräde om de inte LEDER cykeln över, men jag vill hävda att det faktiskt gäller ÄVEN på cykelbanekorsningar rent tekniskt.

Rollerbladare räknas dock som fotgängare t.ex. och kan köra över ett övergångsställe i 50 km/h om de vill och trafiken MÅSTE stanna... :död

Jag vill dock gärna höra någon som kan motbevisa detta om cyklande då jag inte är helt säker men jag VET att jag läste det på någon officiell sida...

Tycker bara det är intressant att få veta säkert från någon riktig källa. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti