Trafik, halv eller hel?

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Bålsta
Hoj
GSXR 1000 -01
Vågar man göra nått annat än att hel försäkra nyare sporthoj?
Det är förvisso inte billigt, men då olyckan är frame så är man ganske glad att man betalat en jävla massa pengar i försäkring varje månad, för att slippa bli ståendes med en storskrothög enbart?

Eller hur resonerar folk ute i stugorna??
 
Ta halv och hålldig i skinnet..
Jag personligen är bara 24 år.. och har haft kortet i 2 år..
Kommer köpa en ZX6R -05 imorgon.. och kommr bara ha halvförsäkring..

Tänker inte köra som en galning.. jag tror tom jag kommerköra mer defensivt med enbart halvförsäkring..

Klart jag ska wheela och göra stoppies.. men det blir ju inte skrot av hojen om jag skulle klota då.. men klart lite pengar blir det med nya kåpor osv.. men det är ju upp till dig själv att välja..

my 2 cents
 
Jag tänker så här

Vågar man göra nått annat än att hel försäkra nyare sporthoj?
Det är förvisso inte billigt, men då olyckan är frame så är man ganske glad att man betalat en jävla massa pengar i försäkring varje månad, för att slippa bli ståendes med en storskrothög enbart?

Eller hur resonerar folk ute i stugorna??

Jag har iofs en äldre hoj men kör på halv försäkring och jag resonerar så här, skulle jag klota är förmodligen pengarna minsta problemet..:näsblod Skulle den däremot bli stulen så skulle jag hata mig själv :va och den som gjort det ännu mer förstås:kulspruta ! Men då finns iallfall tröst försäkringen:gnissla . Hmmm blev det luddigt?:confused:
 
Jag tyckte det var värt att ha hojen helförsäkrad när jag vurpade förra året då reparationskostnaden uppskattades till över 80,000kr och det blev inlösen på cykeln.
Men visst känns det som sura pengar att betala så länge det inte händer något.
mvh bananen:banana
 
Tja!
Jag kör bara trafik men jag har ju garage om natten. Och vad gäller olyckor så är man nog enbart glad att man överlever och tänker nog då sällan på hojen först. Och delar och plast går alltid att få tag på beggat..
 
Genom att inte köra helförsäkrat har du redan tjänat in en hel del dollars som borde räcka till en ganska mycket nya delar, så länge inte handlar om en totalkrasch.

I ditt val mellan trafik och halv bör även bostadsort och boendeform spela in. Bor du exempelvis i Rosengård eller Rinkeby så är det mer befogat med halv än i Karesuando. Lägenhet med P-ruta eller med garage som värsta riksbunkern.

Om du kraschar och FB kommer fram till att du inte är vållande så får du ersättning ändå, det är det många som inte tänker på.



//Han som kör helförsäkrat för ~2300:-/år
 
Tja!
Jag kör bara trafik men jag har ju garage om natten. Och vad gäller olyckor så är man nog enbart glad att man överlever och tänker nog då sällan på hojen först. Och delar och plast går alltid att få tag på beggat..

Skämtar du eller!? :gnissla Hojen är ju det första man kollar!!:tungan :D
 
jag skulle ju rekomendera halv i alla fall..
För stöldskyddet..

Många hojar blir stulna varje säsong..
Surt att vakna upp en morgon och ta på sig prylarna för att upptäcka att hojen e borta...
Och komma på att man bara hade trafik..
 
Jag har kört halvförsäkrat i 5 år.
Under den tiden har jag lagt hojen en gång(enda gången).
Det kostade mig ett begagnat kåpset med tank: 8000 kr.
Självrisk på en ny hjälm: 800 kr.
Tror att jag i snitt sparar ca 5000 kr per år genom att köra halvf/helår istället för helf/halvår.
Nu kan jag köra när jag vill på året och ligger fortfarande på ca 16000 kr plus.
Men vid nästa vurpa kan det kosta mer.
Nu kostar den bara 5600 kr/halvår att helförsäkra med en självrisk på 3000 kr.
Så det vetefan om man inte ska ha hel ändå?
 
Någon som har SMC-försäkringen?
Snackade med Folksam i veckan och killen där rekomenderade att skippa SMC-försäkringen... :)
Han talade om för mig att även stöldförsäkringen har en självrisk på 25% av skadebeloppet och på min hoj blir det 27500kr vilket jag tycker är lite dyrt om någon snorunge stjäl min hoj...
Trodde att det bara var vagnskadesjälvrisken som var på 25% av skadebeloppet men så var inte fallet..

Värt att tänka på när man överväger den "fördelaktiga" SMC-försäkringen...
 
kan ju också säga att verkstädernas repofferter är ngt att ta med en nypa salt..när jag kraschade hondan så skulle det kosta ca 92k att reparera..jag har nu reparerat min hoj med mest nya grejer och jag är totalt uppe i 10k..dock så har jag inte samma timkostnad som en mc meck men ändå...
 
Vågar man göra nått annat än att hel försäkra nyare sporthoj?
Det är förvisso inte billigt, men då olyckan är frame så är man ganske glad att man betalat en jävla massa pengar i försäkring varje månad, för att slippa bli ståendes med en storskrothög enbart?

Eller hur resonerar folk ute i stugorna??

kanske kan vara bra att köra helförsäkrat om man är nybörjare sedan därefter dra ner till halvförsäkring!eller?
 
Jag har kört med trafik försäkring i 5 år. Har iof bara haft hojar i 40-50 tusenkronorsklassen, Bra kättinglås och ett ankare är lösningen. Sen får man bara hålla tummarna. klotade en gång och det kostade mig 5000 att fixa kåporna, men sparade endå typ 5000 tusen på att inte har hel..
 
Jag kör bara trafik.sen har jag satt kraschkåpor+puckar.
Två stora lås håller tjuven borta på detta spar jag pengar
till soppa och annat kul till hojen.
 
Jag kör med halvförsäkring på min suzuki bandit 1200 och betalar 10 000 kr per år... kostar runt runt 18 000 att helförsäkra.
Låter mkt när jag ser att någon betalar runt 4000 för helförsäkring.
Hade man det så skulle man våga wheela
 
Skönt o höra hur mkt andra har dividerat i detta! Såhär lyder min filosofi: Jag kommer inom närmsta veckan skaffa en splitt ny 06, el 07. Antingen blir det Honda cbr 1000 rr eller suzuki gsxr 1000. Med honda så har jag ju märkesförsäkringen hos If, vilket kommer leda till minst halvförsäkring om inte hel! Med gixxern, ser det tyvärr ut att bara bli trafik, tänkte mig att larm, o en massa kedjor och ett basebollträ under kudden håller tjuven borta, men visst fan skulle det vara surt om jag vurpa och står med 50 000 i rep kostnader, så jag vette fan! Nån sa en bra grej i denna tråd, man måste som sagt faktiskt tänka på hur mkt man sparar på att inte ha helförsäkrat även...Men jag kommer nog definitivt köra helförsäkrat när jag har åldern inne, 24+ är inte så omtyckt i försäkringsvärlden.

///Sturigast
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top