Trafik + garageförsäkring samtidigt?

Ka11e

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2003
Hoj
KTM Superduke
Hej,
Finns det något som hindrar mig från att försäkra min mc med garageförsäkring hos IF och trafikförsäkring hos ett annat bolag? Då har jag plötsligt fått en halvförsäkring för under halva kostnaden.

garageförsäkringen täcker ju inga skador om du kör cykeln ,stölddelen finns ju massa regler för också,tror inte du får en spänn på stöld-delen i garageförs. om du får cykeln snodd när den är parkerad på stan

garageförsäkringen täcker ju inga skador om du kör cykeln ,stölddelen finns ju massa regler för också,tror inte du får en spänn på stöld-delen i garageförs. om du får cykeln snodd när den är parkerad på stan
Självklart täcker inte garageförsäkringen skador som uppkommer om jag kör på någon annan, det är därför jag vill ha trafikförsäkring samtidigt. Jag ställer alltid min hoj i garaget så garageförsäkring passar fint som stöldskydd.

Vad säger ni andra? Finns det några regler mot att göra så här?

"Garage"- eller sk avställningsförsäkring gäller väl bara om den... är avställd, därav namnet?

"Garage"- eller sk avställningsförsäkring gäller väl bara om den... är avställd, därav namnet?
Stämmer, fattar inte riktigt vad jag tänkte på.

Saxat från IF:
11.5 avställt fordon – avställningsförsäkring
Försäkringen gäller endast då fordonet är avställt i Vägtrafikregistret (f.d. CBR), uppställt i Sverige och inte brukas i trafik. Avställningsförsäkringen omfattar stöld, brand, rättsskydd och vagnskada.

Även om cykeln är påställd när den blir stulen så ställ av den och säg att den blev stulen dagen efter eller nåt.
Fusk iofs, men du har ju pröjsat för garageförsäkringen hela tiden så varför ska du inte få utnyttja den om det ändån händer?

Garageförsäkring - detsamma som trafikförsäkring/halvförsäkring/helförsäkring som ligger på standby för att fordonet är avställt. När fordonet är avställt får du visserligen byta bolag och säga upp det gamla, men du kan inte addera ett bolag till ihop med det gamla. Så länge du är kund hos det bolag du hade när du ställde av så är det samma försäkring och omfattning du hade hos dem innan avställning som träder in när du ställer på igen. I Sverige finns det inga bolag som försäkrar delar av en helförsäkring/halvförsäkring. Man kan alltså inte ha trafik i ett bolag, delkasko i ett annat och vagnskada i ett tredje.

Ett undantag finns dock - om man köper hoj där första årets vagnskada ingår ex Kawasakis vissa modeller eller Yamaha så kan du ha din halvförsäkring i vilket bolag du vill.

Hoppas det klarnade lite nu.

Jag ställer alltid min hoj i garaget så garageförsäkring passar fint som stöldskydd.
Halvförsäkringen brukar ju innehålla trafik, stöld, brand- och glasskador samt rättsskydd. Så garageförsäkringen blir väl överflödig även om du kunnat ha den kvar? Det skulle väl i så fall vara hur vagnskadebiten fungerar, dvs om hojen välter i garaget.

Edit: Eller du kanske har en låst garageförsäkring som du inte får bryta än?

Last edited:
Även om cykeln är påställd när den blir stulen så ställ av den och säg att den blev stulen dagen efter eller nåt.
Fusk iofs, men du har ju pröjsat för garageförsäkringen hela tiden så varför ska du inte få utnyttja den om det ändån händer?

Det är ju just sådana tillfällen som med fusk som drar upp premiena hela tiden.
Folk kör halvf, kraschar säger att den är stulen osv....

Hrrrmmmm... Tänk er för. Det är många som läser och följer trådar.
Att diskutera försäkringar är väl ok men ta det lite lugnt med "bra tips".

*/ ?>
Nyheter
Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

Back