Trafik fråga, kollision...

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Vem har rätt i detta fall.

4vägskorsning. Inga skadade, bara matriella ting.

Jag ska pasera raktfram över huvudleden, kollar åt vänster kommer en bil som jag väntar förbi, kollar åt vänster igen kommer en men blinkar höger å SAKTAR in, jaha kollar höger å nosar mig ut. Men då kör tjejan rakt fram istället å jag bromsar men touchar högerbakskärm iaf... Jag har vittne på att hon började blinka höger...

Hon säger nej jag blinkar inte, jo det tror jag du gjorde säger jag lite blygsamt. NEJ DET GJORDE JAG INTE säger hon igen, suck, hon blinka säger vittnet :D Jaha jag blinka väll då säger hon...

Firmabilen :tummenupp:näsblod

Fråga #1: Vem blir vållande till olyckan, juridiskt?

Fråga #2: Kan firman jag jobbar på kräva självrisken från mig om jag nu skulle vara vållande?
 
Misstänker att hon gjort sig skyldig i och med att hon blinkade höger innan korsningen även om hon kört på huvudled.

Passar på frågan angående självrisk - om du mot förmodan skulle anses vållande. Troligtvis står din arbetsgivare för den, men det är inget jag kan svara på egentligen. Ingen erfarenhet av firmabilar och vad som är kutym där.
 
Misstänker att hon gjort sig skyldig i och med att hon blinkade höger innan korsningen även om hon kört på huvudled.

Passar på frågan angående självrisk - om du mot förmodan skulle anses vållande. Troligtvis står din arbetsgivare för den, men det är inget jag kan svara på egentligen. Ingen erfarenhet av firmabilar och vad som är kutym där.


det pinsamma i historien är ju att jag slutar på denna firma imorrn:huvet
 
Jag är ganska övertygad om att HON är den skyldiga parten då hon har signalerat sväng. Men se för fan till att du har vittnet på din sida och att polis samt försäkringsbolag tar del av dennes uppgifter.

Angående självrisken så kan företaget inte kräva det nej. Om de gör det så vägrar du såklart och det hela blir en process som sedan företaget med största sannolikhet får pynta. Frågade min far som är chef på ett företag där det förekommer en jävla massa krockar med firmabilar i tid och otid. Det skulle möjligtvis gå att kräva utan omsvep om det hade visat att du har skadat bilen med uppsåt.
 
Har ingen konkret källa att länka till men jag tror personligen att du är den som gjort fel. Hon kommer på huvudled och du har väjningsplikt. Kan inte tänka mig att en blinkning skulle ändra något på det. Tyvärr.
 
Har ingen konkret källa att länka till men jag tror personligen att du är den som gjort fel. Hon kommer på huvudled och du har väjningsplikt. Kan inte tänka mig att en blinkning skulle ändra något på det. Tyvärr.

Ja de flesta vet inte, men de som tror sig veta säger som du...:huvet
 
Du hade väjningsplikt. Väldigt enkelt. Sen kanske det finns möjlighet att hon bedöms medskyldig, den chansen vet jag inte hur stor den är.
 
Fan man irriterar sig på folk som inte blinkar sen när de väl gör det så svänger de inte! Ta bort blinkers från bilarna? :va


Ajja över till fråga nr 2 då...
 
Last edited:
Trodde man skulle kolla vänster, höger och vänster. Hon kanske blinkade och ångrade sig, eller bara kom emot spaken och förde tillbaka den.
 
Du är vållande, du bröt mot väjningsplikten. Hennes blinkers spelar ingen roll i skuldfrågan. Dock gör inte försäkringsbolagen alltid samma bedömning som polisen/regelverket. Men i det här fallet är det tämligen självklart.

V.g. självrisken vet jag inte, men det hör till normal hyfs att ta på sig självrisken i ett fordon man lånat. Om du lånar ut din hoj till en polare som kvaddar den, tycker du att det är din eller din polarens uppgift att stå för fiolerna?
 
men det hör till normal hyfs att ta på sig självrisken


Här är det väll iaf fel. Hade jag lånat fordonet på fritiden för att söndagsåka så hade jag självklart betalat utan att ordat...

Detta var endå på arbetstid med firmabilen när jag arbetade och hade inget uppsåt till att förstöra bilen...
...eller?
 
Last edited:
men det hör till normal hyfs att ta på sig självrisken


Här är det väll iaf fel. Hade jag lånat fordonet på fritiden för att söndagsåka så hade jag självklart betalat utan att ordat...

Detta var endå på arbetstid med firmabilen när jag arbetade och hade inget uppsåt till att förstöra bilen...
...eller?

Lär väl vara grönt så länge du är anställd och inte egen,som egenföretagare kan man nog kallt räkna med en faktura på självrisken men skulle vilja se den företagare som lyckas få igenom att en anställd ska betala självrisken när det saknas uppsåt.

Henrik
 
Krångligt detta.

Jag tycker dock att hon är vållande.
Visst du har Väjningsplikt, men hon har fortfarande signalerat höger samt saktat in för en högersväng och då iaf enligt mig visat klart och tydligt vad hon vill.
Skulle hon nu ändra sig så ska hon isf blinka vänster

När du nu även har ett vittne som säger att hon blinkat höger så tycker jag det absolut ska sluta som att hon är vållande.

Oavsett om alla andra bilar har väjningsplikt så kan man inte köra och blinka hejvilt.

Berätta gärna om utgången :)
 
Last edited:
men det hör till normal hyfs att ta på sig självrisken


Här är det väll iaf fel. Hade jag lånat fordonet på fritiden för att söndagsåka så hade jag självklart betalat utan att ordat...

Detta var endå på arbetstid med firmabilen när jag arbetade och hade inget uppsåt till att förstöra bilen...
...eller?

Ok, det var inte uppenbart av din trådstart att det var på arbetstid.

Pass då.
 
Det är du som blir vållande till olyckan.

Tyvärr, surt men sant.

Då har man ju ett enkelt sätt att få ut försäkringspengar när bilen börjar bli dålig. Blinka att man ska svänga, och när nån kör ut så rammar man bilen :näsblod Enligt mig borde hon vara vållande.
 
Då har man ju ett enkelt sätt att få ut försäkringspengar när bilen börjar bli dålig. Blinka att man ska svänga, och när nån kör ut så rammar man bilen :näsblod Enligt mig borde hon vara vållande.

Först när hon börjar svänga kan det bli tal om att dela ansvaret om hon kommer på en huvudled,bara blinkers är oväsentligt.

Henrik
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top