Trafikövervakningskameror

Det där är ju lite intressant faktiskt. Kanske inte så mycket för att det faktiskt är så som dom kommit fram till. För jag har varit övertygad om att kamerorna vare sig sänker hastigheterna eller räddar några liv. däremot är det lite intressant att det finns publikt tillgängliga undersökningar som motbevisar det hastighetsmantra som våra myndighetspersoner går och mässar.

Min upplevelse av fartkamerorna är väl snarare att dom bidrar til ojämn hastighet. Folk kör som vanligt och bromsar strax före kameran med följden att det blir en dragspelseffekt där det kan mer eller mindre ta tvärstopp om man är i slutet av en lång kö.
Dessutom innebär det att en viss andel av trafikanterna håller god marginal för att inte riskera att bli tagna av kameran varför antalet omkörningar ökar vilket ju är negativt ur trafiksäkerhetshänseende.

Jag får i alla fal köra mer på vänstersidan efter att dom införde fartkamerorna. Dessutom får jag oftare bromsa för framförvarande som gör omotiverade inbromsningar vid kamerorna.

Om man lägger ihop det antal dödsfall i trafiken som man hävdar att fartkamerorna förindrat och som mitträckena på 2+1 väg förhindrat och jämför med statistiken för dödsfall över en tioårsperiod kring införandet av de båda företeelserna så stämmer det inte. Och mitträckena finns det faktiskt pålitlig statistik att dom på vissa vägsträckor räddat ganska många liv. exempelvis E4 förbi gävle där det dog ett flertal varje år innan men inte ett enda dödsfall med bil sedan mitträcket sattes upp.

Däremot har dom inte kunnat visa upp en enda tillförlitlig siffra över fartkamerornas effekt på vare sig hastighet eller dödsfall. Statistiken över hastigheten har dom baserat på att kameraskåpen hela tiden mäter hastigheten även om kameran inte är aktiv. Då har ju folk tillfälligt bromsat in för kameran och man får sålunda inte ett sant värde.
Antalet dödsfall som förhindrats har dom räknat fram genom att utgå ifrån den vid kameraskåpet lägre hastigheten och därifrån räknat ut hur många liv som teoretiskt sett räddats till följd av den lägre hastigheten.

Det går nog inte att sticka under stolen att det är en tung industri bakom som gärna ser att länder investerar i kameraövervakning.

Undra man i Sverige kommer att gå så långt att man låter privata bolag sköta övervakningen. Inte helt olikt de privata p-vaktbolagen.

Finns som sagt en del intressanta artiklar att läsa igenom om man tar sig tid.

Äh, kan vi inte göra om tråden istället? :D Går det att slå den särskrivningen med något annat ord? :spännande

Den här tråden är uppenbarligen redan förstörd :D
Slå Trafik över vaknings kameror var det visst.

Ingen är uppenbarligen intresserad av att läsa länkarna i första inlägget :rolleyes:

Jag rapporterade mitt eget inlägg tidigare till en moderator då det uppenbarligen är något fel på edit funktionen. Bara så att ni vet.

Tycker gott ni kan slå ett öga på länkarna. Det finns faktiskt en del intressant att läsa där.

Hastigheten skiljer bara 2 km/h vid kamerorna och mellan kamerorna, så det är ju inte mycket till dragspel.

Jag tror att omkörningarna blir färre eftersom ingen vill bli tagen av fartkamera. Dom har alltså dubbel effekt på trafiksäkerheten, eftersom både hastigheten och antalet omkörningar minskar.

Sen vet jag inte vad det är för statistik som inte stämmer, när jag läser tidningarna tycker jag det rapporteras det om nya rekord i fåtal dödsfall i den svenska trafiken hela tiden. T.o.m. Trafikverket själva är förvånade, dom trodde aldrig de rekordlåga siffrorna från förra året skulle hålla i sig.

"Under senare år har Väg- och transportforskningsinstitutet gjort mätningar som visar att dödsolyckorna minskat med cirka 30 procent på sträckor med trafiksäkerhetskameror. På samma sträckor har antalet svårt skadade minskat med 20 procent."
http://www.vv.se/Trafiken/Hastighet/Trafiksakerhetskameror1/Bakgrund/

"Enligt mätningar som genomförts skiljer det i genomsnitt 2 km/tim vid kamerorna och mellan kamerorna."
http://www.vv.se/Trafiken/Hastighet/Trafiksakerhetskameror1/Vanliga-fragor/

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...