Trafikövervakning via GPS!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Vi hade nyss information på skolan från polisen att de har planer på att installera en GPS mottagare i varje enskild personbil så att de ser direkt kan se och logga fordon som kör för fort. Tycker detta låter sjukt skrämmande.
Någon som har mer information om detta, kanske rent utav finns mängder med trådar om ämnet. Detta är dock ingen dagsaktuell åtgärd men ändå skrämmande enligt min mening.

philsson skrev:
Vi hade nyss information på skolan från polisen att de har planer på att installera en GPS mottagare i varje enskild personbil så att de ser direkt kan se och logga fordon som kör för fort. Tycker detta låter sjukt skrämmande.
Någon som har mer information om detta, kanske rent utav finns mängder med trådar om ämnet. Detta är dock ingen dagsaktuell åtgärd men ändå skrämmande enligt min mening.

Gissa om jag kommer att sätta min på en barkbåt i östersjön :tungan

Tror ALDRIG dom kommer att få igenom en sån sak. Att polisen ens säger något sådant är ett bevis på deras verklighetsfrämmande sammhällsuppfattning och på deras bristande sociala kompetens och vetande.

Pejo skrev:

Tror ALDRIG dom kommer att få igenom en sån sak. Att polisen ens säger något sådant är ett bevis på deras verklighetsfrämmande sammhällsuppfattning och på deras bristande sociala kompetens och vetande.
De mumlade också om att detta kunde vara en bra lösning för tullavgifter då det automatiskt registrerades när man passerade en tull. Likaså hur många mil bilen rullat mm mm.. verkar finns oändliga möjligheter. Vart har vi vår frihet!. :4skrika

Pejo skrev:

vet inte varför men jag tycker du sa det bra..! :tummenupp

philsson skrev:
De mumlade också om att detta kunde vara en bra lösning för tullavgifter då det automatiskt registrerades när man passerade en tull. Likaså hur många mil bilen rullat mm mm.. verkar finns oändliga möjligheter. Vart har vi vår frihet!. :4skrika

Perfekt, nu kan man få pböter utan att slapp-fisan behöver ut i vinterkylan...

Det kanske var ett önsketänkande från polisens sida?
Det räcker ju inte med en liten mottagare heller, kooridnaterna måste ju skickas till polisen på något vis, idag via radio eller GSM, men i framtiden?! :)
Vem ska stå för kostnaden? Om biltillverkare börjar bygga in detta skulle nog många köpa från en annan tillverkare = tillverkarna kommer nog aldrig göra det utan tvång.

philsson skrev:
Vi hade nyss information på skolan från polisen att de har planer på att installera en GPS mottagare i varje enskild personbil så att de ser direkt kan se och logga fordon som kör för fort.

Men det låter ju inte alls så integritetskränkande... Tankar på storebrorssamhälle och kommunistregim låter inte så långt borta! Vi kanske ska börja med angiveri också och låsa in oliktänkande på obestämd tid.... Nä, bättre att alla har det halvpissigt än att några få har det riktigt bra! Slöa jävlar ska leva på mina surt förvärvade slantar! Jag är inte alls bitter.... leva på bidrag.... fifan....

philsson skrev:

kränkning av personlig integritet och intrång i människors privatliv skulle jag kalla det, vem ska betala det hela skatte betalarna? :kocko .
Skulle ett sånt förslag gå igenom emigrerar jag garanterat.

scud skrev:
Det kanske var ett önsketänkande från polisens sida?
Det räcker ju inte med en liten mottagare heller, kooridnaterna måste ju skickas till polisen på något vis, idag via radio eller GSM, men i framtiden?! :)
Vem ska stå för kostnaden? Om biltillverkare börjar bygga in detta skulle nog många köpa från en annan tillverkare = tillverkarna kommer nog aldrig göra det utan tvång.
tror inte det är en omöjlighet. GPS mottagare är idag väldigt billiga och en tvång hos biltillverkarna vore inte omöjligt. Finns ju en hel del andra lika motiverade åtgärder som alkohollås som strider för sveriges 0 vission i trafiken.
Läste någon artickel att i USA skulle alla nya bilar tillverkas med en fjärrstyrd dödarknapp som polisen skulle få tillgång till. Det kanske var lika mycket skitsnack som detta. :va

2ono skrev:
kränkning av personlig integritet och intrång i människors privatliv skulle jag kalla det, vem ska betala det hela skatte betalarna? :kocko .
Skulle ett sånt förslag gå igenom emigrerar jag garanterat.
Emigrera är jag oxå på isåfall....typ till norrland....där är de så dåligt teckning =)

Sen är den helt orimligt just för att de kommer att kosta oss skattebetalare miljader för att sjöstätta ett sånt projekt....

Sen kan även "obehöriga" se vart hojen/bilen finns....lär ju FB gilla skarpt eftersom bovarna hur lätt som helst hittar hojen och lätt kan sno den och direkt när den är knyckt så plockar de bara bort GPS:en.

Premie: R1 = 200.000kr/år i trafikf. :tummenupp

philsson skrev:
tror inte det är en omöjlighet. GPS mottagare är idag väldigt billiga och en tvång hos biltillverkarna vore inte omöjligt. Finns ju en hel del andra lika motiverade åtgärder som alkohollås som strider för sveriges 0 vission i trafiken.
Läste någon artickel att i USA skulle alla nya bilar tillverkas med en fjärrstyrd dödarknapp som polisen skulle få tillgång till. Det kanske var lika mycket skitsnack som detta. :va

Nej, båda påståena är helt sanna. Plus att varje medborgare ska få ett microchip med GPS inopererat så att polisen alltid ska kunna följa dina steg, även dessa ska utrustas med en fjärrstyrd dödarknapp. Jättepraktiskt.

philsson skrev:
Yepp..... :tummenupp

Hmmm, de skulle alltså kalla in alla bilar i Sverige och sätta in GPS i dom. De låter jävligt troligt! :kocko

Vem ska betala de då?

LocDog skrev:
Emigrera är jag oxå på isåfall....typ till norrland....där är de så dåligt teckning =)

Hihi, fortfarande GPS :p

Men en barkbåt var ju int så dum idé faktiskt, tror att den sjunker
Jag skulle rekomendera att sätta fast det på en ren (enkelt alternativ här uppe)
Nog för att detta var ju en rolig tråd :tungan

philsson du ska int tro på allt du hör :)

philsson skrev:
Också läst om det i USA.. och ja, det är ju inte omöjligt att de tvingar biltillverkarna till att montera in GPS.. Det skulle ju även avskräcka tjyvarna då det går att spåra skiten rätt enkelt :)
Men GPS och GSM är tämligen enkelt att störa ut, så då kommer de rapportera fel eller inte rapportera alls. Men, i framtiden när/om det blir verklighet har de väl löst de problemet också.

LocDog skrev:

Sen är den helt orimligt just för att de kommer att kosta oss skattebetalare miljader för att sjöstätta ett sånt projekt....

Sen kan även "obehöriga" se vart hojen/bilen finns....lär ju FB gilla skarpt eftersom bovarna hur lätt som helst hittar hojen och lätt kan sno den och direkt när den är knyckt så plockar de bara bort GPS:en.

Förstår inte hur bovarna ska få informationen om vart fordonet befinner sig?. :va Inte för att jag använt GPS själv men det låter ganska otroligt att man skulle kunna se vart andra GPS mottagare befinner sig.
Magnus-Sthlm skrev:
Nej, båda påståena är helt sanna. Plus att varje medborgare ska få ett microchip med GPS inopererat så att polisen alltid ska kunna följa dina steg, även dessa ska utrustas med en fjärrstyrd dödarknapp. Jättepraktiskt.
:hihi Helt rätt resonemang.

För att skrämma upp er lite extra så kan jag upplysa er om att tekniken redan finns och är inbyggd i vissa av dagens bilar.
Beställer man en ny Volvo med GPS, telefon och Volvos assistanshjälp så kan Volvo gå in och kolla allt i din bil.
Jag såg ett reportage för 1 år sen där en reporter åkte med en av Volvos chefer.
När de var ute på vägen så ringde chefen upp Volvo assistans och bad dom kolla upp vilken information de kunde lämna om bilen de körde.
De berättade då vilken väg de var på, vilket håll de körde åt och vilken hastighet de höll.
Det mest skrämmande är att de kunde även se hur mycket bensin som var i tanken, att rutorna var uppvevade, att de båda använde bälte osv.
Allt detta är inbyggt för att bilen själv ska larma Volvo i händelse av en krock och kunna ge så mycket info som möjligt till räddningsarbetarna för att de ska var förberedda när de kommer fram.
Men den informationen i fel händer kan bli riktigt jobbigt :skrämd

philsson skrev:
Förstår inte hur bovarna ska få informationen om vart fordonet befinner sig?. :va Inte för att jag använt GPS själv men det låter ganska otroligt att man skulle kunna se vart andra GPS mottagare befinner sig.

:hihi Helt rätt resonemang.
Du är på rätt spår....men de vore hufsat svårt får polisen att se vilka som kör för fort om de inte även sitter en sändare på hojen. Polisen måste ju på någevis få kordinaterna från fordonet annars lär dom inte se den :)

Alltså så skulle någon kunna lyssna av trafiken mellan sändare/mottagare.

Jag föreställde mig nog mer att alla fordon har både sändare/mottagare och att de var aktiva hela tiden i stort sett för då kunde man se fordonet även när den står still.
Visst mitt resonemang faller lite eftersom gps:en måste ha strömming, men man kanske kunde tänka sig att ha inbyggt batteri som vid färd laddas upp.

nait skrev:
Hihi, fortfarande GPS :p
Hmm de är juh fredag...så man tänker inte fullt ut :fyllisar

M:et skrev:
För att skrämma upp er lite extra så kan jag upplysa er om att tekniken redan finns och är inbyggd i vissa av dagens bilar.
Beställer man en ny Volvo med GPS, telefon och Volvos assistanshjälp så kan Volvo gå in och kolla allt i din bil.
Jag såg ett reportage för 1 år sen där en reporter åkte med en av Volvos chefer.
När de var ute på vägen så ringde chefen upp Volvo assistans och bad dom kolla upp vilken information de kunde lämna om bilen de körde.
De berättade då vilken väg de var på, vilket håll de körde åt och vilken hastighet de höll.
Det mest skrämmande är att de kunde även se hur mycket bensin som var i tanken, att rutorna var uppvevade, att de båda använde bälte osv.
Allt detta är inbyggt för att bilen själv ska larma Volvo i händelse av en krock och kunna ge så mycket info som möjligt till räddningsarbetarna för att de ska var förberedda när de kommer fram.
Men den informationen i fel händer kan bli riktigt jobbigt :skrämd
Volvo OnCall....klockrent

LocDog skrev:

Man är registrerad i 100 tals olika register och dom kallar det offentlighets princip men nånstans kommer det bli en negativ konsekvens när det används mot dig som person i negativ bemärkelse.
Tänk dig systembolaget och polismyndigheterna samkör personreg och GPS övervakning målinriktat rattfylla som målgrupp
eller Försäkringskassan och polisen med målgrupp sjuka som borde vara hemma.
Som vi skattebetalere dessutom ska finansiera :rolleyes: då röstar jag på Fi och flyttar till ett Land ungefär 2000 ml härifrån.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman