Tradera-idiot!!

Sonny

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2008
Hoj
TL-1000S
Nu har man råkat ut för en riktig jävla nöt på tradera.

Jag köpte en Iphone av honom och betalade i förskott.

Han sa att den var utan sprickor och vi kom överens om att han skulle skicka den med DHL.

Men istället skickar han den med posten utan att fråga mig och telefonen kommer till mig med en sprucken display eftersom idioten ifråga skickade telefonen i ett kuvert(!!) som dessutom laddaren låg lös brevid i! :mad:

Så jag ringer upp honom och vill ha pengarna tillbaka, vilket han inte vill gå med på och skyller på postens slarv!! :mad:

Nu är min fråga: KAN man anmäla fanskapet för bedrägeri eller liknande då det stod en sak i annonsen men varan kom till mig i annat skick, p.g.a honom!

:gnissla

Givetvis skall du ta upp detta med Tradera. För säkerhetsskull, kopiera annonsen och spar ev bild på datorn, så du har kvar det om det drar ut på tiden. Du skall få varan skickad som ni kommit överens om, du betalar ju dessutom frakten förmodar jag. Inget att diskutera. Pengarna tillbaka ska det vara. Men kolla med konsumentombudsmannen innan du pratar med Tradera, i värsta fall spärrar de honom för fort och så får du inte fram hans användarsida eller dyl om det blir nödvändigt.

Risken kan nog vara stor att det är kört med. Snålheten bedrar visheten ibland, jag skulle nog säga att det är väldigt riskabelt att betala för NÅGOT i förskott. Läropengar för dig, bra information för oss andra!

Användarsidan gör det inget om dom spärrar, har 2 mobil nr plus adress till idioten med.

Men jag ska prata med konsumentsombudsmannen också, men man tycker ju det bara borde kunna sluta på ett sätt.

Givetvis skall du ta upp detta med Tradera. För säkerhetsskull, kopiera annonsen och spar ev bild på datorn, så du har kvar det om det drar ut på tiden. Du skall få varan skickad som ni kommit överens om, du betalar ju dessutom frakten förmodar jag. Inget att diskutera. Pengarna tillbaka ska det vara. Men kolla med konsumentombudsmannen innan du pratar med Tradera, i värsta fall spärrar de honom för fort och så får du inte fram hans användarsida eller dyl om det blir nödvändigt.

Sant så sant, men det känns fortfarande som att ansvaret borde ligga på honom i det här fallet. Får hoppas på det bästa...:huvet

Risken kan nog vara stor att det är kört med. Snålheten bedrar visheten ibland, jag skulle nog säga att det är väldigt riskabelt att betala för NÅGOT i förskott. Läropengar för dig, bra information för oss andra!

Last edited:
Användarsidan gör det inget om dom spärrar, har 2 mobil nr plus adress till idioten med.

Men jag ska prata med konsumentsombudsmannen också, men man tycker ju det bara borde kunna sluta på ett sätt.

Om du spärrar användarsidan kan det ju leda till att alla annonslistor och försvinner, och det vill du verkligen inte.
Kommentar till ovanstående inlägg är att det där med att akta sig för förskott är väl bra och kan ju vara ack så skäligt via tex blocket. Men Tradera och Ebay's hela företagsidéer bygger delvis på detta och således tror jag helt säkert att de vidtar starkare åtgärder när säljare eller köpare bluffar på detta vis. Jag har både köpt och sålt massvis med varor på just Tradera och Samtliga har varit med förskottsbetalning. Jag har haft problem med en auktion av flera hundra.
Men om en säljare sysslar med systematisk blåsning eller missvisande annonsering så visas detta direkt via omdömessystemet och användaren blir säkerligen inte långlivad heller. Ytterligare en poäng med dessa sidor.

Han hade en telefon med sprucken display, skickade den medvetet dåligt packeterad för att du skulle få bråka med posten om transportskada...

Det hade varit läropengar om Du hade Valt att få mobilen skickad med vanlig post. Men nu har du Inte valt det, och jag utgår ifrån att du även betalat för att få den skickad på annat vis, ett säkert vis. Och då är det verkligen inte fråga om läropengar eftersom du gjorde detta fraktval för att ha garantier. Eller hur? Han har brutit mot ert avtal, och auktionen är juridiskt bindande för båda. Du har väl alla mail sparade antar jag, så blir svårt för honom att påstå något annat.

Han hade en telefon med sprucken display, skickade den medvetet dåligt packeterad för att du skulle få bråka med posten om transportskada...

Precis så var det nog, men posten kan inte skyllas för det här. (för en gångs skull)

Det hade varit läropengar om Du hade Valt att få mobilen skickad med vanlig post. Men nu har du Inte valt det, och jag utgår ifrån att du även betalat för att få den skickad på annat vis, ett säkert vis. Och då är det verkligen inte fråga om läropengar eftersom du gjorde detta fraktval för att ha garantier. Eller hur? Han har brutit mot ert avtal, och auktionen är juridiskt bindande för båda. Du har väl alla mail sparade antar jag, så blir svårt för honom att påstå något annat.

Stod i annonsen att frakten skulle ingå, stod inte om det var med post eller DHL, men vi kom överens om att han skulle skicka med DHL.
Alla mail är givetvis kvar, han lät ju dessutom inte spec. gammal när jag pratade med honom.. Synd man inte kan få sätta dit honom riktigt.. men men..

Säljaren är ju rökt iaf. De hade inte avtalat om leverans med posten, utan med DHL. Och detta är vad det betalats för. Jäkligt idiotiskt planerat av säljaren i sådana fall. Det hade bara funkat om köparen varit naiv nog och själv valt frakt med vanlig post. Jag har varit med om en sådan auktion själv. Jag rekommenderade köparen att välja rekommenderad post, men denne avstod och ville ha den skickad med vanlig post. Nu gick mobilen sönder på väg till posten. Men hade jag varit oärlig hade jag kunnat posta den ändå och skylla på köparen, men det hade bara funkat eftersom denne själv Valt det fraktsättet.
Dock hade jag en dispyt med tradera om auktionskostanderna kring denna auktion. I den diskussionen klargjorde de att varan skulle vara i beskrivet och fungerande skick när varan läggs på lådan. Men ar frakten skett med vanlig post, på köparens begäran, så är det ju lätt att skuffa undan problemet. Men nu är ju inte fallet riktigt på det viset.

Last edited:
Precis så var det nog, men posten kan inte skyllas för det här. (för en gångs skull)

Stod i annonsen att frakten skulle ingå, stod inte om det var med post eller DHL, men vi kom överens om att han skulle skicka med DHL.
Alla mail är givetvis kvar, han lät ju dessutom inte spec. gammal när jag pratade med honom.. Synd man inte kan få sätta dit honom riktigt.. men men..

Okej... Då är det genast knivigare. Då är frågan, hade du varit beredd att betala extra för frakten för att få varan skickad med DHL om säljaren propsat på detta?
I värsta fall kan det bli en situation där säljaren menade att han int4e förstod att DHL kostade mycket mer än vanlig post och att han därför skickade den med vanlig post iaf, trots vetskapen om ditt önskemål.
Då kan han få förklarat för sig att han borde kontaktat dig innan, men är han ung slipper han nog undan lindrigt iaf.
Med detta i vetskap anser jag nog att du som köpare gjort en miss. Varför skulle säljaren bjuda på en DHL frakt sådär utan vidare, om han vetat prisskillnaden? Där hade det nog varit mer rimligt att du erbjudit dig betala frakten eller försäkrat dig om att köparen var okej med prisskillnaden. Eller det kanske du gjorde? Om inte så är ni nog rökta båda två. du på din vara och dina pengar, han på sitt Tradera konto.

man har väl ångerrätt i 14 dagar eller? Annars ska det ju stå i annonsen "säljes i befintligt skick" eller "tar ej ansvar för postens slarv", gör det inte det är han fortfarande ansvarig. Därför många skriver sådär för att avsäga sig ansvaret..

Jag tror tyvärr att du ligger risigt till. Tradera har nämligen policyn att inte blanda sig i själva affären. För att få säljaren spärrad är inte så enkelt som MissHelly skriver, det räcker inte med en annons utan säljaren måste missköta sig flertalet gånger och om en säljare får flertalet dåliga omdömmen och/eller att folk (flera personer) tar kontakt med tradera då i värsta fall blir han spärrad.
Tradera kommer rekommendera att ta kontakt med säljaren och lösa det på det sättet, sedan kan dom typ skicka ut ett varningsmejl där dom påtalar att han inte skött sig sedan kan dom inget mer göra för tillfället och hänvisar till att dom är inte delaktiga i själva affären.

Tråkigt men så här är det på Tradera. Dock vad jag har upplevt så finns det flertalet ärliga än oärliga säljare där.

man har väl ångerrätt i 14 dagar eller? Annars ska det ju stå i annonsen "säljes i befintligt skick" eller "tar ej ansvar för postens slarv", gör det inte det är han fortfarande ansvarig. Därför många skriver sådär för att avsäga sig ansvaret..

Detta är mellan privatpersoner så distansköpslagen gäller inte och "i befintligt skick" gör inte att du blir fri från ansvar (det kan snarare göra saken värre om köparen har turen på sin sida och en påse full med pengar).

Last edited:
Jag bryr mig egentligen inte om han blir spärrad eller inte på tradera, vill bara ha tillbaka mina pengar.

Har knåpat ihop en anmälan till KO nu.. om nu det kan hjälpa något. :confused:

Jag tror tyvärr att du ligger risigt till. Tradera har nämligen policyn att inte blanda sig i själva affären. För att få säljaren spärrad är inte så enkelt som MissHelly skriver, det räcker inte med en annons utan säljaren måste missköta sig flertalet gånger och om en säljare får flertalet dåliga omdömmen och/eller att folk (flera personer) tar kontakt med tradera då i värsta fall blir han spärrad.
Tradera kommer rekommendera att ta kontakt med säljaren och lösa det på det sättet, sedan kan dom typ skicka ut ett varningsmejl där dom påtalar att han inte skött sig sedan kan dom inget mer göra för tillfället och hänvisar till att dom är inte delaktiga i själva affären.

Tråkigt men så här är det på Tradera. Dock vad jag har upplevt så finns det flertalet ärliga än oärliga säljare där.

Detta är mellan privatpersoner så ångerköpslagen gäller inte och "i befintligt skick" gör inte att du blir fri från ansvar (det kan snarare göra saken värre om köparen har turen på sin sida och en påse full med pengar).

En grej kan ju vara att man ber säljaren ta bra kort på produkten tillsammans med hans körkort tex.

Då vet man iaf att varan är hans ( i hans ägo) och att den är hel till sitt yttre.

Sen att betala i förskott, näh lika dumt som att sälja utan postförskott.

Den niten har jag gått på :huvet läropengar 2500:- närmare bestämt.

Så Tradera idioten är nog tyvärr du själv :(

Last edited:
Alla tradera auktioner går ju såvitt jag vet till så att man betalar6 i förskott. Och jag har aldrig någonsin haft problem med det. Men man måste ju kolla säljarens omdömen och tiigare auktioner innan man börjar bjuda.

Till TS. Jag tycker du skall förlika dig med säljaren med displayen där. Du har gjort en liten miss när Du inte Stod för den dyrare fraktmetoden. Inre skador eller ej, risken är nog inte Så stor skulle jag tro. Mobiler idag tål en hel del stryk. Displayer kan ju dock få sorickor för mindre om man har otur.
Det känns som den billigaste och smidigaste vägen ut ur detta. Nästa gång tycker jag du skall försäkra dig om att få varan fraktad som du vlll, genom att du själv betalar frakten förslagsvis.

Tror tyvärr att det är du som bär risken för transporten, pallar inte slå i lagboken nu men har för mig det.

Jag bryr mig egentligen inte om han blir spärrad eller inte på tradera, vill bara ha tillbaka mina pengar.

Har knåpat ihop en anmälan till KO nu.. om nu det kan hjälpa något. :confused:

Det låter bra :tummenupp Vi får hoppas att det hjälper.
Tips om du vill lämna ett negativt omdöme om honom och inte vill ha ett själv (det är vanligt att den oärliga säljaren/köparen använder sig av hämndomdömen, trots att det inte är tillåtet lägger sig inte Tradera i detta): Du har 2 månader på dig, om du väntar till den sista dagen att lämna så kan han inte lämna ett på dig, han kan enbart svara på det omdömet ;) Detta gäller ju då inte om han redan lämnat om dig, om det är positivt då är det ingen fara, negativt inte så kul.

Ett hämndomdöme är som det låter, en slags hämnd bara för att han/hon (oftast säljare men också köpare) har fått ett negativt omdöme.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show