Traction control i Moto GP?

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag var i Tjeckien och såg på MotoGP igår och en sak som slog mig var att Capirossis Ducati bluddrade ut ur svängen jag satt vid men gick rent när han rätat upp lite mer medans Bayliss' hoj gick rent genom hela svängen men sladdade massor. Capirossi såg inte ut att sladda alls och låg ju längre upp i fältet.

Har de tractioncontrol på hojarna i MotoGP?

Kommentatorerna tror jag har babblat om att många har det, men olika inställt? Nån som vet mer som kan stilla min nyfikenhet? :>

OlleR skrev:
Kommentatorerna tror jag har babblat om att många har det, men olika inställt? Nån som vet mer som kan stilla min nyfikenhet? :>

Ingen fabrik har mig veterligt oficellt erkänt att de har traction control men enl många i depån har de flesta tillverkare testat det med varierande resultat.
Där var ett tilfälle i fjol när sete åkte av och ut på gräset och hade jätteproblem att komma genom en lecadamm för antispinnet gick in och ströp så att bakhjulet knappt spann.

Det är ju inte ens säkert att alla förare vill ha antispinn kan variera med åkstil.......

Enligt de uppgifter jag har läst på nätet och i Engelska tidningar har Yamaha varit mest framgångsrika med sin Traction Control, åtminstone förra säsongen.
Jag tror de flesta har det men sedan har de olika förarna olika preferenser och inställningar, tex hade ju Hopkins över 50 km/h fartskillnad mellan fram och bakdäck ut ur kurvorna på Catalunya. Inte mycket Traction Control där inte.

I ett dry race är det kanske inte så nödvändigt då man lättare känner gränserna och det mer handlar om mappning av motorn för att få något körbart.

Däremot skulle jag vilja påstå att i ett WET race så hjälper det föraren ordentligt. Det är bara att ställa in vilken nivå du vill ha, hålla stumt och välja spår !

MVH/Fredrik - Antispinn och traction control utvecklare ;-)

P.s
Har du PENGAR $$$ och vill ha traction control på din hoj till nästa säsong så är det bara att säga till.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...