Traction Control, hur mycket hjälper den er?

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Åkte lite bana 2007-09 så då fanns det ju inget på de hojarna, nu har jag börjat åka lite på vägarna igen men vågar inte ligga på så den klipper.
Hur mycket kan ni som kör lite mer aktivt på kurviga vägen el. bana "luta" er på TC på en nyare liter hoj?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Min erfarenhet av dessa "hjälpmedel" som påverkar hjulen och hur dom driver/ bromsar är dessvärre inte alls bra. Nu har jag ingen erfarenhet av motorcykel-TC, endast min 2018 Nissan Qashqai, men det är ju sällan krångligare än att en dator mäter av diverse variabler under pågående körning, och är programmerad att snabbt kontra vad den 'tror' är ett kommande haveri/marksläpp.

Det är inget som en erfaren motorcyklist med sina egna reflexer annars klarar att kontra, men här är det programmerat så att motorcykeln gör det åt dig, jag vill påstå att det är potentiellt livsfarligt. Och det enda jag kan tänka mig är bra med detta är att du som motorcyklist antingen avser köra påverkad, eller om en nybörjare som inte är beredd på hojens alla fysiska egenskaper ska kunna köra den fort på osäkert väglag.

Jag har stängt av alla dessa finesser i min bil t ex, detta för att jag upplevde att den ibland på slingriga vägar bestämde lite för mycket, den lade sig i min körning med att sakta in eller helt enkelt bara bete sig kusligt.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hade en GSXS1000 där jag tyckte funktionen var utmärkt. Bara att vrida rullen i max ut ur kurvorna och slippa oroa mig för släpp. Men jag är iofs mer söndagsåkare än banräv.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Har TC på min Ktm 1290 å den lampan brukar blinka en hel del när man gasar på... Känner inte behovet att stänga av den eller andra funktioner..
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Min tc och abs har aldrig jobbat annat än vid medveten provokation. Varken på bana eller gata.

Vad det säger om min framfart är inte jag man att avgöra. Men å andra sidan tog jag körkort utan de hjälpmedlen för både A och B- behörighet. Samt har bara haft dem sedan 2019 efter 20 år på gata med hoj.

Därmed inte sagt att jag vill vara utan de där marginalhöjarna när min förmåga brister, ty jag är långt ifrån felfri.

På tanken finns en dekal. Där står det, "caution, this machine has no brain use your own"
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vi kan säga så här.. Kör du på allmän äg så du utnyttjar TC då kör du bra mycket för fort, upptill dej om du nu inte bryr sej om dom som kommer sakna dej. Tyvärr så blir dom flesta idiot chaufförerna förr eller senare en pinne i statistiken.

Har just nu 5 vänner som är mer eller mindre allvarligt skadade livslångt pga mc åkning.. Det innebär inte att jag kör lagligt hela tiden.

Men alla hjälpmedel som unkeltom skrev påverkar väldigt plötsligt o kan göra att du som oerfaren gör någon mer sak som då systemen inte reder ut.

Systemen förhindrar inte att någon byter fil helt plötsligt inte heller vänstersväng det förhindrar inte folk som ser dej som moped o kör rakt ut framför dej.

Ta det piano o se till att köra bana istället för idiot på vägen.. Vi har jobbigt nog med att få fortsätta med att köra mc utan obligatorisk GPS eller automatiska farthållare o dyligt..

Mvh
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Åkte lite bana 2007-09 så då fanns det ju inget på de hojarna, nu har jag börjat åka lite på vägarna igen men vågar inte ligga på så den klipper.
Hur mycket kan ni som kör lite mer aktivt på kurviga vägen el. bana "luta" er på TC på en nyare liter hoj?
Inte alls.

På bana, visst är TC ett enormt stöd för att relativt ostraffat gå på gas. På gata har jag aldrig upplevt nyttan, snarare tvärs om när det gripit in på grusväg och nästan skickat mig rakt fram i diket... Inte ens på väldigt regnvåt väg med relativt sportiga Rosso Corsa och marschfart på 120-130 lyckades jag få den att säga ifrån annat än på allra känsligaste inställningarna.

Om du försöker ligga på så TC klipper in vid gatkörning... Så är du på god väg att bli en pinne i statistiken eller så är den så snålt ställd att den säger ifrån bara hojen står på stödet. Lycka till oavsett.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Last edited:

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Får väl förtydliga att jag inte har som mål att köra så tc blinkar på roliga vägen. Och har inte många år kvar till 50..
Utan mer en undran om det gick att lita på tc ut ur böjarna, på bana.
Gjorde själv en duktig highsider på sviesta med en gsxr1000 när det begav sig och det satte sig bak i huvudet.
Har alltid undrat om en nyare hoj med tc hade fixat det och om det hade gett mer förtroende ut ur böj.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Får väl förtydliga att jag inte har som mål att köra så tc blinkar på roliga vägen. Och har inte många år kvar till 50..
Utan mer en undran om det gick att lita på tc ut ur böjarna, på bana.
Gjorde själv en duktig highsider på sviesta med en gsxr1000 när det begav sig och det satte sig bak i huvudet.
Har alltid undrat om en nyare hoj med tc hade fixat det och om det hade gett mer förtroende ut ur böj.
Jadå, den hade troligen löst det. Ända tills du kört ännu fortare för att du inte får varningen att det går över din/däckens förmåga och till slut hinner inte ens elektroniken med.

Det går att lära sig lita på, och köra fortare med. Precis som man alltid lärt sig använda olika saker.

Nja, mer förtroende... De som bara kört hojar med elektronik litar blint på det och reflekterar sällan över alternativen, har du kört utan är det som sagt en fråga om att lära om för att få förtroendet. Frågan är väl vad du litar mest på, dig själv eller hojen?

Jag har passerat 50. För mig är TC ett verktyg som ska ställas ner på så lågt ingrepp som möjligt så jag själv kan köra i möjligaste mån men har ett vurpskydd att använda för att få ner varvtiderna.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jadå, den hade troligen löst det. Ända tills du kört ännu fortare för att du inte får varningen att det går över din/däckens förmåga och till slut hinner inte ens elektroniken med.

Det går att lära sig lita på, och köra fortare med. Precis som man alltid lärt sig använda olika saker.

Nja, mer förtroende... De som bara kört hojar med elektronik litar blint på det och reflekterar sällan över alternativen, har du kört utan är det som sagt en fråga om att lära om för att få förtroendet. Frågan är väl vad du litar mest på, dig själv eller hojen?

Jag har passerat 50. För mig är TC ett verktyg som ska ställas ner på så lågt ingrepp som möjligt så jag själv kan köra i möjligaste mån men har ett vurpskydd att använda för att få ner varvtiderna.
Med det sagt, så har jag samma eller lägre varvtider idag på min ombyggda TRX850 från -97 som jag hade på min Tuono V4 med TC...
 

Raderad medlem 61114

Guest
Med det sagt, så har jag samma eller lägre varvtider idag på min ombyggda TRX850 från -97 som jag hade på min Tuono V4 med TC...
Droppa gärna lite tider och på vilka banor. Själv har jag aldrig haft en hoj med tc. Provkört demohojar ganska hårt men aldrig pressat tc på de.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Är det på nån tight banslinga då?
Kinnekulle, Gelleråsen, Gotland Ring... Troligen så har det nog mer att göra med mig än med hojen eftersom det är några år mellan. Poängen var, att TC hjälpte mig inte automagiskt. Jag vet andra som var snabbare att "köra på elektroniken", det gjorde dem snabbare än de skulle varit utan men inte så snabba att de inte gick att köra ikapp ändå... Den hjälpte mig en gång i regn på Kinnekulle, that's it. Jag var dålig på att utnyttja...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Droppa gärna lite tider och på vilka banor. Själv har jag aldrig haft en hoj med tc. Provkört demohojar ganska hårt men aldrig pressat tc på de.
Har ju ingen konkurrenskraftig fart direkt men traktorn går väl att leda runt Gåsen på 14-15-tider utan att man skiter på sig, Kinnekulle och Sviestad strax över minuten. Mantorp under 1.30. Varken ABS, TC eller insprutning på den...

Ungefär där på Tuonon också, men det var ju några år sedan. Utan ABS men med TC som man ställde ner känsligheten på varefter man konstaterade att den gick in.
 

Tony_J

Medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
kalmar län
Hoj
z900 -21
Har ju ingen konkurrenskraftig fart direkt men traktorn går väl att leda runt Gåsen på 14-15-tider utan att man skiter på sig, Kinnekulle och Sviestad strax över minuten. Mantorp under 1.30. Varken ABS, TC eller insprutning på den...

Ungefär där på Tuonon också, men det var ju några år sedan. Utan ABS men med TC som man ställde ner känsligheten på varefter man konstaterade att den gick in.
Lite kul ändå, Tuonon har ju en massa lull-lull jämfört inte bara elektronik. radial bremo, fjädring mm o motoreffekt förstås..
såg detta klippet, tyckte det vart bra filmat. blev sugen när de laddade på med suzzen på bana halvvägs in..
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tanken (För gemene man) är väl ändå att systemet ska gripa in när man själv gjort en missbedömning eller att underlaget av någon anledning inte är det förväntade, grus på vägen eller oljespill eller koskit för all del.
Skulle tro att detta och abs har räddat en och annan nybörjare och ett och annat självutnämnt proffs ute på vägarna.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Har ju ingen konkurrenskraftig fart direkt men traktorn går väl att leda runt Gåsen på 14-15-tider utan att man skiter på sig, Kinnekulle och Sviestad strax över minuten. Mantorp under 1.30. Varken ABS, TC eller insprutning på den...

Ungefär där på Tuonon också, men det var ju några år sedan. Utan ABS men med TC som man ställde ner känsligheten på varefter man konstaterade att den gick in.
För att köra snabbt med tc får man nog bara behöva lära sig att våga lita på systemen (förutom att vara en duktig förare givetvis). Vi som är inkörda utan hjälpsystem får det nog lite tuffare att komma dit. Jag körde några enstaka sekunder snabbare än dig med en -03 men är övertygad att jag med en nyare hoj skulle kapa nån sekund eller två väldigt snabbt. Nu har jag dock slutat med att pressa tider så det kommer inte hända :(

Skulle vara kul att se lite resultatlistor från tiden då tc inte satt på alla hojar. Jag inbillar mig att det finns betydligt fler snabba förare idag, även om det förr fanns ett fåtal förare som var nästan lika snabba utan tc.

Att någon kommer och säger att hjälpsystemen snarare kan vara med en fara är bara löjligt… Man får veta vad man jobbar med bara.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top