Traction control - hur känns det?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Under ett ombordvarv vid dagens QP hör man hur traction control:en går in varje gång det gasas ut ur kurvorna - låter som om om motorn bluddrar och går riktigt dåligt.

Hur känns det för piloten, märks den ojämna gången?

Går det lika fort som en perfekt handkontrollerad power slide?

(Hayden sägs ju någon gång hellre ha velat åka utan TC.)

Jag har en Motec M4 PRO ecu på min racehoj och den har en ganska avancerad TC om man jämför med de varianter man kan hitta på standardhojar i butik. Tittar man däremot i eftermarknads segmentet på motorstyrningar så är den i enklaste laget då den inte tar hänsyn till nedlägningsvinkel/däcktemp/gps/fjädringsläge osv osv, men ändå fullgod för att ge bra hjälp vid acceleration under nerlägg.

En standard tc är ju en stor kompromiss eftersom man inte kan justera förhållandet mellan fram och bakhjul om man byter profiler. Samtidigt så förstår jag varför det är så, ska man justera sin egen tc gäller det att man vet vad man håller på med för konsekvenserna kan bli allvarliga. Just därför så kommer aldrig en standard tc bli avancerad, du behöver kunskap och det tror jag inte tex BMW tror att deras genomsnittliga kund har.

Att köra med en bra inställd och justerad tc är underbart, endast i få fall får jag min motor att bryta en cylinder, jag gasar för dåligt........ I de allra flesta fall räcker det med att ecun backar tändningen och på så sätt minskar effekten i motorn och greppet bibehålls. Det känns när man ökar gasen ut ur en kurva som om motorn "slutar dra" men linjen bibehålls och jag känner endast att motorn inte ökar i kraft, bara typ pausar i effektutveckling. Iom att hojen lutas mera upp så kommer kraften succesivt och man märker i princip inte av det.

Med andra värden så kan man absolut powerslida med "för mycket" gas utan att highsida och klota hårt.

/J

Last edited:
Det känns när man ökar gasen ut ur en kurva som om motorn "slutar dra" men linjen bibehålls och jag känner endast att motorn inte ökar i kraft, bara typ pausar i effektutveckling. Iom att hojen lutas mera upp så kommer kraften succesivt och man märker i princip inte av det.
/J

Känns det att bakhjulet börjar släppa eller är TC:n bättre på att känna sladd än du själv?

Känns det att bakhjulet börjar släppa eller är TC:n bättre på att känna sladd än du själv?

Med min nuvarande inställning så är tc'n bättre, jag är fortfarande i skedet att jag bygger upp förtroende för elektroniken och tills dess så kör jag med ganska tighta gränsvärden just för att jag vill ha klar och omedelbar feedback på tc'n.

Jag kan se efteråt i loggen från passet att tc'n jobbat men jag har inget känt, endast ett par tillfällen har den gått in och brutit motorn då jag provocerat alldeles för hårt med gasen. När jag tänker efter så har den nog räddat mig från 2-3 highsiders. Nu brukar inte jag pressa så här hårt, jag är en rookie och gillar inte att klota. Tc'n är ett kanonverktyg för att bli snabbare fortare och dessutom så kan man lära sig hur det känns innan det släpper och när det släpper på bakhjulet, denna kunskap är på många sätt överförbar på framhjulet och vips så blir man bättre även på att bromssa och att lägga tryck på framdelen vid bankörning.

/J

Jag har en Motec M4 PRO ... ... kan man absolut powerslida med "för mycket" gas utan att highsida och klota hårt./J

Tack för ett bra svar.

Om jag förstår dig rätt "bluddrar" normalt inte din motor på det sätt jag tycker mig höra att MotoGP-hojarna gör. Undrar varför, deras TC lär ju vara så bra man idag kan göra dem?

En standard tc är ju en stor kompromiss eftersom man inte kan justera förhållandet mellan fram och bakhjul om man byter profiler. Samtidigt så förstår jag varför det är så, ska man justera sin egen tc gäller det att man vet vad man håller på med för konsekvenserna kan bli allvarliga. Just därför så kommer aldrig en standard tc bli avancerad, du behöver kunskap och det tror jag inte tex BMW tror att deras genomsnittliga kund har.
BMW har redan släppt förhandsinfo om den nya race-ECUn (kommer den här månaden) och race calibration kit (kommer 4:e kvartalet) för S1000RR. Man behöver båda för att kunna justera TC:n och det görs för de olika körlägena. Man kommer även att kunna justera bränslemapparna för de olika körlägena.

Tack för ett bra svar.

Om jag förstår dig rätt "bluddrar" normalt inte din motor på det sätt jag tycker mig höra att MotoGP-hojarna gör. Undrar varför, deras TC lär ju vara så bra man idag kan göra dem?
Som VR-8 skrev stänger ju tydligen TC'n av en cylinder om han gasar för mycket, högst troligt funkar ju GP-hojarna likadant, och då säger det sig självt att det bluddrar friskt om den börjar gå på en burk för lite vid maxgas och höga varv :)

Tack för ett bra svar.

När motorn bluddrar så har all tändningsjustering för mindre effekt utnyttjats och det enda alternativet kvar är att döda en cylinder. Att min inte dödar en cylle så ofta beror på att jag är snäll/feg :brinnerup på gasen och att fästet kontra effekten i motorn är bättre än på en GP hoj.

BMW har redan släppt förhandsinfo om den nya race-ECUn (kommer den här månaden) och race calibration kit (kommer 4:e kvartalet) för S1000RR. Man behöver båda för att kunna justera TC:n och det görs för de olika körlägena. Man kommer även att kunna justera bränslemapparna för de olika körlägena.

Som sagt, jag kan inte BMW's race prylar i detalj men fyll gärna på med lite info om inte TS tycker det blir för OT.:)

/J

Som sagt, jag kan inte BMW's race prylar i detalj men fyll gärna på med lite info om inte TS tycker det blir för OT.:)
När jag gasar tillräckligt mycket för att utnyttja TC:n ska jag komma med ett utlåtande :D

(Har hunnit med hela 1 träning och 1 racehelg i år.... :gnissla )

När jag gasar tillräckligt mycket för att utnyttja TC:n ska jag komma med ett utlåtande :D

(Har hunnit med hela 1 träning och 1 racehelg i år.... :gnissla )

Jag har hunnit med 2 racehelger och 7 bandagar/träningar, och det går bättre å bättre. Nu var jag typ superlångsam från början så de första stegen blir ju ganska långa men ju snabbare jag blir destod svårare att förbättra sig blir det.....

/J

Hoztic & VR-8: Jaha, så MotoGP-gubbarna drar bara gasen i botten i utgången på kurvorna. :confused: Jo, antagligen eftersom mer gas än TC:ns finlir klarar ger samma resultat som fullt skaft. Eller?

Skulle jag försöka det på på min stenyxa skulle det göra väldigt ont.

Min känns inte alls, jag stängde av den.

Hoztic & VR-8: Jaha, så MotoGP-gubbarna drar bara gasen i botten i utgången på kurvorna. :confused: Jo, antagligen eftersom mer gas än TC:ns finlir klarar ger samma resultat som fullt skaft. Eller?

Skulle jag försöka det på på min stenyxa skulle det göra väldigt ont.

Det var ett kanonklipp från helgens MotoGP på Pedrosas högerhand där det syndes TYDLIGT att han gav 100% med mycket nerlägg och tidigt ut ur kurvorna. Tänk på att deras TC är otroligt avancerad och tar hänsyn till många flera parametrar än de system du sett hittills. För att nämna några: GPS(dvs vilken kurva och bana du är på/i), lutningsvinkel, däckstemp, fjädringsläge...osv osv. Lägg sedan till att mappen i motorn är också anpassad till några av dessa parametrar, tex nedläggningsvinkel.

Att föraren ger MAX gas/trottel betyder inte att motorn utvecklar all kraft den kan, bara att föraren vill ha max driv ut ur böj..

/J

Last edited:
Hej!

Har hört mycket och läst en del om bazzaz och deras TC. Tyvärr är allt på engelska, någon som kan berätta mer i detalj om hur den funkar? Eller ännu bättre om någon har erfarenhet av den och kan berätta?

/A

Hej!

Har hört mycket och läst en del om bazzaz och deras TC. Tyvärr är allt på engelska, någon som kan berätta mer i detalj om hur den funkar? Eller ännu bättre om någon har erfarenhet av den och kan berätta?

/A

Bazzaz' system bygger på att man inte monterar dit extra sensorer utan man övervakar rpm,trottel,hastighet och genom matematiska beräkningar förutser ev släpp och hindrar motorns effekt genom att bryta tändningen.

Anledningen till att man inte monterar dit extra sensorer, rätta mig om jag har fel, är väl att det är inte tillåtet i AMA utan du får bara använda de som sitter standard. Bazzaz har istället lagt mycket krut på matematiken och cpu kraften på deras system så det ska fungera väldigt bra enligt många användare.

/J

... kanonklipp från helgens MotoGP på Pedrosas högerhand där det syndes TYDLIGT att han gav 100% med mycket nerlägg och tidigt ut ur kurvorna. ... Att föraren ger MAX gas/trottel betyder inte att motorn utvecklar all kraft den kan, bara att föraren vill ha max driv ut ur böj../J

Så är det tydligen. Och då är vi tillbaka till min andra fråga:

Går det lika fort som en perfekt handkontrollerad power slide?

Viss är det svårt men folk på på tvåtaktare - med ALL effekt i ett 1500-2000 rpm-band runt toppeffekten - kunde utan TC åka med lagom hjulspinn genom långa kurvor. Det borde alltså inte vara omöjligt att göra detsamma med dagens relativt snälla 4T-hojar.

Frågan är alltså vilket som är effektivast:

100% gas med TC och bludder, poff, poff = minska, öka, minska, öka osv. effekten genom svängarna

ELLER

En kontinuerlig handkontrollerad effektleverans som hela tiden ligger just på gränsen av vad vad däck och underlag tillåter.

Svaret är inte givet, jfr. screamer och big bang motorer. Doohan åkte fortast på screamer men de flesta presterade bäst på big bang.

Går det lika fort som en perfekt handkontrollerad power slide? Svaret är inte givet...
Tvärtom skulle jag vilja påstå att svaret är givet: Det går fortast med TC, annars skulle de inte använda det.

800:orna är inte så snälla som gemene man verkar tro. De har nu nått samma effekt som 990:orna men i ett smalare register.

Rossi var kung på 500, 990 och 800, med eller utan TC. De bästa förarna är bäst oavsett antal hjälpmedel.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...