Tr1 café racer

Deyvid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Fjugesta
Hoj
Yamaha Tr1 -83
Har nyligen påbörjat ett projekt med en tr1a jag köpte svinbilligt för drygt ett år sen....man upptäcker rätt snart att det inte är så lätt som man kanske kan tro iaf jag.....fick tag på 17tums hjul från en Suzuki sv650 som nog kan fungera men kedjan är inte i linje, ca 20mm fel.....skule behöva flytta ut framdrevet 10mm från motorn sen kan jag enkelt flytta in bakdrevet 10mm
 
Kul. Fick själv tag på en tr1 nu i samma veva som brorsan köpte en kåk. Får se vad som händer med den men det är ju aldrig fel att ha en föregångare att tjuvtitta på. ;)
Bara att fixa ett offset drev då o köra på. Har för mig att tr1'orna har ett rätt hyfsat register med lite modifikation så kan ju vara värt att kolla upp ev drevning innan. Lycka till
 
Ja det är en ball hoj att bygga på, det finns ju många fina byggen att inspireras av...ska försöka lägga upp lite bilder oxå, planen är väl att bästa sadel och hjul och åka lite över sommaren, besiktigade den utan anmärkning för en månad sen haha senaste besiktningen inna det var för typ 5år sen.
Tack för länken ska kolla där

- - - Updated - - -

Exakt vad jag söker ju :tummenupp:tummenupp
 
Det får ju bli 17 kugg fram men då är ju frågan vad som är det ultimata att köra med bak, vet att många kör med ganska små drev bak, vore schysst att få lite tips eftersom jag åker på att special beställa bakdrev ca 800kr skulle jag tro
 
Kolla i min tråd hur jag gjort med bakdrevet. Du kanske kan göra något liknande. Jag använder originaldrevet från zxr:en som drevhållare. Nersvarvat med förstärkningar som bär original SR drev på insidan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kul med fler tr1 byggen! :tummenupp
Om du är fundersam på utväxlingen så har jag provat lite olika, finns i min byggtråd kommer inte ihåg vad jag kör med nu...
 
Jo jag har läst mycket på din byggtråd, ett riktigt fint bygge....vart beställde du bakdrevet från? Minns inte om det stod med
 
Thx, kan rekommendera att gå in på jt-sprockets hemsida, där hittar du tabeller för utväxling och dessutom med lite detektivarbete vilka bakdrev som skulle kunna passa din fälg. Sen köpte jag det jag ville ha på ebay...
 
Thx, kan rekommendera att gå in på jt-sprockets hemsida, där hittar du tabeller för utväxling och dessutom med lite detektivarbete vilka bakdrev som skulle kunna passa din fälg. Sen köpte jag det jag ville ha på ebay...

MrMadMax vad tror du om 17 fram och 35 bak konverterat till 530, jag är inte riktigt med på om det är kugg man räknar på eller diameter när man går från 630 till 530.
Jag ska bestulna ett bakdrev från nikasilproffren så det är ju kul om det fungerar skapligt iaf
 
Jag skrev i någon tråd om en journalist på MCM, som bytte fuggar och pipor, bänkade 85(?) hästar, kvartsmilen som en snabb bil. Det är Ducce 900 på nittiotalet hästar som gömmer sig i den fulsnygga motorn, som lite liknar en stationär motor till en gammal luftkonditionering på taket till en bilmeck i Norra England
 
MrMadMax vad tror du om 17 fram och 35 bak konverterat till 530, jag är inte riktigt med på om det är kugg man räknar på eller diameter när man går från 630 till 530.
Jag ska bestulna ett bakdrev från nikasilproffren så det är ju kul om det fungerar skapligt iaf

TROR att jag har 18/38 men då med 16/150/80 däck... Påverkar rullomkretsen. 530 kedja kör jag med. Har kört med mindre drev fram, gick bra men lite högt varv på motorväg.

Finns säkert något utlägg om det i min byggtråd men orkar inte leta :)
 
Tjo, jag håller också på att försöka få till det med ett SV650 bakhjul till mitt TR1 bygge. Skulle du kunna tipsa om hur du tillslut fick ihop det? hittade du något offsetdrev fram och i så fall vart? Lyckades du flytta in bajdrevet ca 10 cm och i så fall hur, och vart hittade du bakdrev?
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top