Tröttnat på Hoj, SM frälsningen?

Bulan

*bonk*
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
såld
Tjena hej..

Har just nu en Honda CBR 600 från 96 som det puttras runt lite med..
Problemet nu är väl att det hela börjar kännas lite tråkigt att bara gnida runt samma sträcka hela tiden, det har väl inte blitt bättre av att jag tror jag dragit på mig någon släng av kurvräddhet pga av en ytterst nära crash i en kurva förra året..

Hursomhelst så snackade jag och en polare som också hade en cbr om detta med Supermotard, det verkade ju lite kul..och lite mer "Lek", för 600'an vill ju inte så gärna upp på det bakre hjulet utan lite småvåld på ettans växel..

Nu var det ju som så att kompisen gick och köpte sig en nyare hoj.. en Honda CBR 929 -02... Och hej hopp vad han tyckte det hela blev roligare då.. Jag själv testade den en lite tur, och nog tusan var det mycket roligare.
Svängde mycket enklare och ett helsikes drag så ett hjul var inte så stora problem.. Problemet var ju då att det nu är ännu tråkigare för mig då alla kompisar har "roligare" maskiner som de wheelar lite och svänger mycket trevligare med..
Det trista är ju dock också försäkringen som kostar som om man hade en värsting utan att man har det.. :(

Så.. nu funderar jag alltså på att sälja min bef hoj, och antigen strunta i det helt nästa år, eller på något vis hitta 20-30 tusen penagar att lägga imellan för ngt roligare. Ändå gnager det där med SM lite i mig.. att det hade vart kul att kunna leka lite med en sådan.
Avskräckande faktorer är väl det man hör om hög servicegrad..vilket jag är väldans slö med.

Så? Vad ska jag göra?
* Lägga av med hojandet ett tag?
* Köpa större kubik >=900
* Köpa en Supermotard?

En SM för mig skulle då vara något som inte kommer gå på bana. Ev skulle kunna tas på någon skogsväg ngn enstaka gång. Inte behöva service alltför ofta.. Kosta runt (max) 60.000.

Jag har kikat lite åt hållet KTM LC4 och Honda XR 650.. verkar ligga lite precis över penningagränsen.. men men..vad finns det annars? Elelr skulle någon av dessa passa mig?

Ps. Måste man köpa Crosshjälm & stövlar då ockkså kanske.. ;) Ds

Last edited:
XR 650 verkar som ett bra val før din del.
Nu ska jag inte skrika "klart du ska ha en, SM ær det bæsta som hænt mig sen carola" utan ta och prova en først. SM ær faktiskt inte før alla. Beror oxå på vad man ska ha hojen till, ska man busa finns det ju inget bættre, men man kan ju "glømma" allt vad touring heter.
Alla dina kurviga favvis vægar kommer att bli mycker rakare på en SM, men refuger blir helt pløtsligt genvægar istællet før hinder.

Crosshjælm och støvlar ja....crosshjælm ær bra på bana och før stan, då en integral lætt immar igen, kængorna ær bra om du nu ska grusa och busa och kicka......650 kubik morgongrining 4-takts singel kan bita tillbaks ... rejælt.... :crash
Sen om man ska posa så finns det ju bara ett alternativ :cool

Jag har aldrig blivit biten i foten av min XR, har t.om kickat barfota :tummenupp

Prova en XR650 vettja. Du kommer upptäcka hur trista radfyror är när det svänger mycket. Bakhjulsåkning är en av XR:ens starka sidor :bow

Du får helt enkelt köpa min gamla 00- XR.
Köp ett hrc-kit till den så har du ordentligt med pulver.

Jag körde själv gixxer 600 98:a förra året (min första riktiga hoj) och tyckte det var ball som fan i början men tröttnade snart, dels för att jag gillar buskörning och för att man betalar alldeles för mycket i försäkring.

Blev mer och mer sugen på motard ju mer jag kollade på det och skaffade mig nu en XR650 för ett tag sedan och motardkittade och fan vad skoj det är :D :D :squid

Som sagt ingen direkt touring hoj att åka långt med men hur kul som helst på kortare sträckor och i stan.

Mitt råd: Köp en motard så kommer du fatta hur kul det är.
Tröttnar du så är det ju inte värre än att du får sälja hojen.

Lycka Till med köpet :1pajas

Jag har kört R-hoj tidigare, kan inte säga annat än att det är rent sjukt skönt att tokplåga en sådan, men nu har jag pga ekonomi (läs: ihopflytt med tjej och jobbsök) skaffat en Duke2:a, om man får kalla det en motard...
Visst saknar jag axet, det går inte att jämföra, men samtidigt har jag blivit äldre och ... skulle vilja skriva förståndigare, men snarare fegare... Och allt jag kunde göra på R:en, tricks och så, kan jag göra på Duken fast med lite lugnare tempo, dessutom utan ansträngning.
MAO man kan leka lättare på en motard, det är väl ganska mkt det de är till för.
Och jag har då aldrig haft så kul som jag har nu.
Men hade jag råd så skulle jag ha en R-hoj också...

Låt intresset/avsikter styra i första hand, sen pluskan.
(Om du har råd)

SlirDavid skrev:
Du får helt enkelt köpa min gamla 00- XR.

Och den kostar?

Köp ett hrc-kit till den så har du ordentligt med pulver.

Och det kostar och ger hur mycket mer effekt?

Btw.. vad e orginaleffekt?

Smäll in en bild om du kan också..

Du vill inte ha en Honda CBR600 imellan?... :crash

Last edited:
Jo.. en sak i sammanhanget..

Någon som vet vad ett motardkit till en Honda XR650 kostar?

Sen vad det kostar att göra något åt den fula framdelan (lykta, toppkåpa osv) som är original.. :rolleyes:

Hondas egna supermotardkit kostar 17500:- i år, det är saftigt :(
Men å andra sidan så finns det ju andra kit man kan skaffa billigare.

Jag körde precis som dig en Cbr 600 innan!

Visst saknar jag den hojen när man skall åka fort rakt fram men vet i fasen om jag inte har roligare på Lc4:an nu!

Sedan att den kostar mig bara ca 3400:- hel/helår skriven på mig är ju ingen nackdel heller!

För 60.000:- så borde du få en riktigt fin Lc4:a!

Min skall servas var 500:e mil (oja och ventiljustering) och jag byter olja själv var 250:e mil.
Dock blir det alldrig samma typ av åkning på en Supermotard (för min del iaf) så milen tickar på mycket saktare!

Skall du prova en Lc4:a så rekomenderar jag dig att prova en med fria andningsvägar. Det är en helt annan hoj en orginalen!

Du ska köpa min cbr 900rr -99, så får du en hoj med mera klös i, och jag får pengar så jag kan köpa en motard!

Advance4Stroke skrev:
Du ska köpa min cbr 900rr -99, så får du en hoj med mera klös i, och jag får pengar så jag kan köpa en motard!

Haha... då är det alltså lika bra att jag köper en motard direkt, eftersom om man har din hoj vill man ändå byta til en motard sen.. :D

BULAN

Jag vet inte riktigt var HRC kitten kostar. Runt 10 000 tror jag och dom ger ca 10 hk.
Men en kompis till mig hade en sån och det kändes 10ggr så stark som min orginal.
Fast dom sliter väl mer på hojen
Ångrar nästan att jag köpte en ny motard. Skulle ha köpt ett kit XR:en istället.

Om du är intresserad av att köpa den så finns annonsen på blocket i västerbotten

Re: BULAN

SlirDavid skrev:
Om du är intresserad av att köpa den så finns annonsen på blocket i västerbotten

Denna?: http://www2.blocket.se/view/1312318.htm?l=0

Å nog skulle jag väl kunna vara intresserad.. måste sälja min först bara. Sen hade det varit bra om man kunnat testa en Motard någonstans först.. för att lixom känna på det hela lite

Någon i Dalarna som e sugen på att bjuda på en sväng på sin?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back