Tröttna på!

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Man läser i olika trådar tex köp inte den för du kommer bara att tröttna!pga tex.bara "600cc", bara 80hk, bara, bara etc. men var går gränsen för att man inte ska tröttna? Tröttnar ni på allt annat lika lätt? Bil, Fru, Flickvän, skor mm? Jag tycker att äga mc/bil är som ett förhållande först blir man kär, sedan så får man ta allt positivt och negativt i nöd och lust utan att tröttna, ju längre förhållandet blir ju bättre blir det :tummenupp
 
Jepp, annars gifter man sig med den snyggaste bruden och skaffar en större hoj redan från början :)
 
Beror väl väldigt mycket på vad man är ute efter, jag siktar på 100+ hk för att det tycker jag känns som en lagom siffra just nu. Jag provkörde en speed triple en kortis och det var galet kul. Vill man ha kraftig acceleration får man väl bestämma sig för en siffra som känns lagom till att börja med, och motorstorlek som passar ens körstil, jag gillar att ligga och mysa på ganska låga varv för att sedan kunna dra på upp till 12k+ varv och låta helvetet bryta ut, för att det ska hända något då krävs större motor. Men jag gillar även feta nerlägg = liten hoj. Knepig kombination egentligen om man inte har så mycket pengar att leka med. Jag hade jäkligt kul på min 500a men vet att jag skulle tycka det var roligare med större motor. Med 500an hakade jag nästan på en Dodge viper från ett rödljus (han kan inte ha gett fullt), men mot en större hoj hade han fått se sig besegrad :rolleyes:. Jag vet att det är barnsligt, men det är kul iallafall...
Slutsats jag älskar kraftig acceleration = jag kommer nog alltid vilja ha mer, tills det är framhjulets benägenhet att stanna på marken som börjar begränsa.
 
visst e de kul med effekt men jag personlig klarar mig med 50hk oså..
säkert många fler.. :)
 
Yes... vi är inte mer än människor...Mer eller mindre giriga...
Kommer ihåg ett par gympadojor jag hade för länge sen...ville aldrig skiljas från dom men när inte ens tejpen kunde hålla ihop dom fick dom träffa soporna...Men visst vill mycket ha mer.
 
När ska folk sluta stirra sig blind på vad effekten peekar, effektkurvan är det som är intressant.
En bra kurva tröttnar man inte på.
 
När ska folk sluta stirra sig blind på vad effekten peekar, effektkurvan är det som är intressant.
En bra kurva tröttnar man inte på.

Nä det är ju inte cubiken i sig, har roligare på min 650 än jag någonsin hade med min R1a Men när folk säger köp inte 600 du kommer tröttna är det oftast i sporthojsdiskutioner och där hittar du inte en bra effektkurna på en 600 :)
 
Beror väl på vilken typ av hoj man har. När jag köpte sporthoj så köpte jag en R1:a. Första två veckorna tyckte jag det var som att sitta på en atombomb, men sen vande man sig och tyckte inte det var så märkvärdigt längre. Skulle jag skaffa en 600cc så skulle jag nog tycka den var ganska tråkig i jämförelse faktiskt.

Nu kör jag ju cross istället och där är hästkrafterna inte så viktiga, inte på min nivå iaf. Några kg lättare skulle däremot inte skada, men det är svårt om man inte vill börja köra 80cc.

Skulle dock vara kul att ha en motard, fast då vill jag nog ha lite större eftersom min är lite för slö för att köra på gatan med.
 
Beror väl på vilken typ av hoj man har. När jag köpte sporthoj så köpte jag en R1:a. Första två veckorna tyckte jag det var som att sitta på en atombomb, men sen vande man sig och tyckte inte det var så märkvärdigt längre. Skulle jag skaffa en 600cc så skulle jag nog tycka den var ganska tråkig i jämförelse faktiskt.

Nu kör jag ju cross istället och där är hästkrafterna inte så viktiga, inte på min nivå iaf. Några kg lättare skulle däremot inte skada, men det är svårt om man inte vill börja köra 80cc.

Skulle dock vara kul att ha en motard, fast då vill jag nog ha lite större eftersom min är lite för slö för att köra på gatan med.

Crf 450 är en fet pryl på gatan, jag vet.. jag har provat :fakta
 
Vadå? Är det bara jag som haft fler tjejer än hojar? :va

När jag skulle köpa förstahoj så funderade jag på en 750. Min tjocka vän frågade mig då om jag verkligen ville bli avhängd på rakorna åxå, eftersom jag med all säkerhet skulle bli det i kurvorna.








Det hade jag såklart ingen lust med.....
 
Crf 450 är en fet pryl på gatan, jag vet.. jag har provat :fakta

Det kanske är roligare om man drevar om den. Nu tycker jag man varvar ut den på två sekunder så fort vägarna blir för stora.

Provade en kompis XR650 med motardhjul en snabbis i somras. Det var riktigt jävla kul. Ska jag ha tillökning nån gång i framtiden så kan det nog mycket väl bli en motard.
 
Skaffa top of the line av allt, då slipper du byta så ofta.

Precis så ska man göra!

Man kan reglera effekten med högerhanden. Vissa har dock svårt att förstå det.
Det kommer alltid en situation när man kan behöva t.ex. 180 hästar. Då är det jävligt bra att ha dom :D
 
Nä det är ju inte cubiken i sig, har roligare på min 650 än jag någonsin hade med min R1a Men när folk säger köp inte 600 du kommer tröttna är det oftast i sporthojsdiskutioner och där hittar du inte en bra effektkurna på en 600 :)

Effektkurva och ändamål, skrev endast om hk-antal.
 
Jag brukar avverka några förhållanden per år både kobenta och hjulbenta. Omväxling förnöjer... Sen har jag förståss haft några långvariga förhållanden också(alla hjulbenta). Oftast för att man inte haft råd byta upp sig men en av dom kommer jag behålla tills dom skottat ner mig och det är min TDR.
 
Hälften av sporthoj.com's medlemmar är ju rena posör-clowner och nöjer sig med att hojen ser snabb ut. Sen att de inte ens kan hänga ut röven och skrapa en puck eller två eller för den delen inte göra annat än powerwheelies på Sjöborakan, det är en helt annan femma.
De bryr sig inte om hojens effekt då den är fullt tillräcklig för dem, enda anledning att byta är ju för att få nyare dekaler på kåporna och hoppas på att nästa årsmodell kommer med mjukglasshållare så de har nånstans att stoppa glassen när de ska busvissla på cheyorna ute vid Rosenhill :glömdet
 
Jag saknar vridet i min 750. Får väl dreva om eller nåt. Effekten räcker definitivt för att hänga med 1000. Har aldrig riktigt sett vitsen med att jaga hkr i nya 1000-kubikare. Jag hade hellre lagt de pengarna på exempelvis lättare hjul och andra saker som ger körglädje.
 
Jag tycker att det är ofta man får höra att:
-"Jag vill ju inte gärna byta bort den här för jag trivs så bra med den och den duger åt mig"
När det egentligen betyder:
-"Jag önskar jag kunde köpa en bättre bara jag hade råd"

Själv har jag en gammal gsxr1000 -01 nu som jag är grymt nöjd med, utan tvekan! Men jag skulle byta upp mig till en nyare direkt om jag hade mer pengar. Är det verkligen jobbigt att erkänna? Jag tycker inte det.

Jämför till exempel med.
Jag gillar de här lite äldre mobiltelefonerna, mer robusta och stryktåliga...
Jag har så litet vardagsrum så med en 28tums TV blir det bäst upplevelse. 40tum blir alldeles för stort...
Audi R8 är en fin bil! Men, den fungerar inte här i norrland med alla dåliga vägar...
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top