Trött XR600?

Erik_L

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Ort
Täby
Hoj
Xr600
Har köpt en Honda XR600 93a men jag tycker den är riktigt trött
har ägt en Xr500a som det var bra mycket bättre klipp i. Dessutom testat en xr600 87a som är mycket piggare än min också.

Det är bra kompression i hojen och resten av motorn verkar vara i bra kondition lager osv.

Det jag anmärker lite på är att den låter väldigt lite även fast insatsen är urtagen ur original dämparen.
Möjligt att något ramlat ihop i dämparen som ger sånt mottryck så den blir trött.

Annars har den jämn och fin motorgång och startar lätt.

Motorcykeln är importerad ifrån Tyskland, kan dom ha andra bestycknignar i förgasare osv där?

Tacksam för tips om hur jag kan få den att gå som den ska/bör.
 
Låter den lite trots att den saknar insats så har du ett skatbo eller liknande i ljuddämparen, ta loss och kika.
 
Jo jag misstänker nog samma sak, ska ta mig en titt senare.

Men det var någon som skrev nått liknande:
Bla bla bla, så länge det inte är en importhoj.
Men sen fick jag inge mera information om vad han menade.

Men jag har tillgång till en annan XR som jag kan låna dämparen ifrån och testa. Måste bara få ihop hojen först då jag har tagit ner den för lite fix.
 
Erik_L skrev:
Men jag har tillgång till en annan XR som jag kan låna dämparen ifrån och testa. Måste bara få ihop hojen först då jag har tagit ner den för lite fix.

Kolla även om den fårtillräckligt med luft. Stora enstånkor brukar strypas rätt rejält i insug och ljuddämpare men det är bara till att öppna upp och testa.
 
Stiftet ser bra ut. Lite små ljust så den verkar inte gå speciellt fett.
Men jag ska testa att öppna upp lite bättre..
Sitter inte ett originalfilter på den just nu.
 
Orginaldämp utan slutrör låter som f-n, i mina öron, 4-5 cm hål rakt ut. Kolla upp det.
/u
 
Jag blir inte klok på detta.
Jag flyttade över hela mitt avgassystem utan insats till en annan XR600 och den låter som fan med detta systemet medans min låter knapt som en vanlig XR600 gör original fast det inte sitter någon insats i..

Några ideer?
 
bäst du river bort förgasarren och titar så det inte sitter några strypbrickor i insug eller ovanpå trotteln.
Kasta bort snorkeln i luftburken med på en gång, den bara stryper.
 
Det låter vettigt.
Ska riva ner den och kolla.
Någon som vet vad det ska vara för storlek på munstyckena/stycket original?
 
huvud:165
lågfart:62
nål:3:e spåret uppifrån
blandskruv:2 5/8 varv ut

så säger min verkstadshandbok,lycka till :squid
 
xrperra skrev:
huvud:165
lågfart:62
nål:3:e spåret uppifrån
blandskruv:2 5/8 varv ut

så säger min verkstadshandbok,lycka till :squid

Drev 14/48
Munstycke: 152
LF Munstycke: 62
Nålen: 3e uppifrån
T.gångsskruv: 2 varv inifrån


Sa Hoj & MC här i stan till mig. Skiljer det så mycket mellan årsmodellerna eller?. Jag trodde 91-> va helt samma men så kanske inte är fallet då eller ?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top