Trött R6a

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Har en långmilad R6a som har börjat gå väldigt slött på låga varv (1000-3000) och särskilt i stadstrafik när tempen närmar sig 100 grader då den är väldigt seg. Vad kan detta bero på? Skit i förgasare eller risigt bränslefilter? Ventiler? Sen kan jag ärligt säga att servicar på motor är lite eftersatta förutom oljebyten som jag fixat själv.
 
seriöst? jag varvar 4000 varv bara för att komma iväg från ett rödljus.. då måste min hoj vara färdig för skroten.
 
seriöst? jag varvar 4000 varv bara för att komma iväg från ett rödljus.. då måste min hoj vara färdig för skroten.

Min med, och då är min ändå "trimmad" :hojraket
Slö upp till 5000rpm sen är det inte full effekt förrän vid 9-10000rpm

Så jag tror det är rätt så normalt :)
 
Nu har inte jag R6 men ZX6.
Vid 3000 varv på 6:an så gör den dryga 50 km och där händer det inte så mycket.

Ger jag fullgas så drunknar den.
 
Tycker det är ganska stor skillnad när det är varmt ute och en tidig morgon på draget i hojen. Temperaturen på luften gör mycket, kanske bara det?
 
Tycker det är ganska stor skillnad när det är varmt ute och en tidig morgon på draget i hojen. Temperaturen på luften gör mycket, kanske bara det?

en tidig sommarmorgon är det mer pulver i grejerna helt klart.
 
Jag tror felet ligger i att du har för lite kubik på hojen. Köp en större så blir det bättre. Jag tycker inte det händer speciellt mycket på nån 600 förens varven börjar gå över 10000.

Alternativt ge mer gas. :)
 
Last edited:
Kul att folk engagerar sig men det är inte den klassiska segheten upp till 8000 varv jag pratar om. Har kört denna hojen i fyra år så jag har lärt känna den.. Har börjat märka denna skillnad nu på slutet. Är motorn rejält varm beter den sig som en söndermeckad moppe som läcker överallt ungefär. Jag kan hänga på gasen vid ett rödljus utan att det händer nånting. Alltså kvar på tomgång ett par sekunder innan den varvar upp och ibland dör den till och med.
 
bytt filter, olja/luft, ständstiften? skitiga fuggar ?

EDIT: min vart sjukt slö sjukt snabbt när stiften dog.. å de var pang bom bara.. ingen utdragen historia.
 
Last edited:
Kul att folk engagerar sig men det är inte den klassiska segheten upp till 8000 varv jag pratar om. Har kört denna hojen i fyra år så jag har lärt känna den.. Har börjat märka denna skillnad nu på slutet. Är motorn rejält varm beter den sig som en söndermeckad moppe som läcker överallt ungefär. Jag kan hänga på gasen vid ett rödljus utan att det händer nånting. Alltså kvar på tomgång ett par sekunder innan den varvar upp och ibland dör den till och med.



Då är väl fråga nr 2.

Hur välservad är maskinen:rolleyes:
 
Tycker det är ganska stor skillnad när det är varmt ute och en tidig morgon på draget i hojen. Temperaturen på luften gör mycket, kanske bara det?
Förlåt om jag klampar in och kapar tråden.

Det där har jag hört sen jag började åka hoj. Jag tror bara det är något man märker i en bromsbänk.

På en hundrahästarshoj som en R6:a undrar jag hur många hästar det kan handla om? Tre?

Min gissning är att det rör sig om en placeboeffekt (tror du på nåot så funkar det)!
 
Förlåt om jag klampar in och kapar tråden.

Det där har jag hört sen jag började åka hoj. Jag tror bara det är något man märker i en bromsbänk.

På en hundrahästarshoj som en R6:a undrar jag hur många hästar det kan handla om? Tre?

Min gissning är att det rör sig om en placeboeffekt (tror du på nåot så funkar det)!

Det är stor skillnad.
 
Är senaste ventilkollen gjord?
Annars det och som nån annan sa stiften.
 
Jag hade gjort ett komptest, det är snabbt fixat och det är alltid bra att utesluta slitna ventiler/kolvringar etc. med tanke på att din motor har gått många mil.
 
bytt filter, olja/luft, ständstiften? skitiga fuggar ?

EDIT: min vart sjukt slö sjukt snabbt när stiften dog.. å de var pang bom bara.. ingen utdragen historia.

Kanske skulle kolla på det. Inga andra symptom på risiga stift? För den är ju lättstartad och så..

Då är väl fråga nr 2.

Hur välservad är maskinen:rolleyes:

Svaret på fråga 2 framgår av mitt inlägg nummer 1. Inte så superservad.. Därför försöker jag reda ut vad jag ska ta tag i först.

Drar den olja ?

Njä, det tycker jag inte. Skulle tippa på 1dl/200mil eller nåt sånt. Inte ofta jag får fylla på allafall.
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top