Trött på skatteverket!!!!

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Dom bara strular och håller på med en massa skit för att man inte ska orka bry sig o bara betala in. Betala betala betala betala ....

Ge dig alldrig !! Du ska fan ha dina cash utan en massa frågor och bekymmer , det ska dom ha koll på.
 

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Det är sexigt att betala skatt som Mona Sahlin sade.... :1pajas
Fight the power för att nyttja ett slitet uttryck.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Markus skrev:
2193294 Uttömmande svar is da shit. :tummenupp
Apropå skattesatser, vad menar du med effektiv skattesats á 15%?

Jag betalar ca 15% i inkomstskatt upp till ett visst belopp, sedan stiger den till ca 25%. Eftersom jag inte jobbade hela året så höll jag mig under gränsen. Minns såklart inte vad den var, men men...

När man lagt till pensionssparande, sjukförsäkring, olycksfallsförsäkring mm, så hamnar man runt 30% ändå, så någon jätteskillnad emot Sverige är det inte i det hänseendet. Momsen är den stora skillnaden. :tummenupp
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Mcbrud skrev:
2194418 ja det med polisen kanske skulle vara vettigt då de inte verkar inse att de gjort fel. är rent ut sagt vansinnig just nu!! den som nämner skatt eller något i den stilen de närmsta timmarna riskerar att få ont, länge!

Skatt :arsele

Spank me bäjbi!
 

Palte

Hus, barn och när tid finns enduro.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ljung
Hoj
Gas Gas EC250 + YZ 250
Mcbrud skrev:
2192703 kanske inget nytt men...
Ja som alla vet så deklarerades det ju för ett tag sedan och jag skulle få tillbaka en del pengar på skatten, ovanligt nog. Plus att jag skulle dra av för resor till och från jobbet då mitt jobb en längre tid låg i särö.
Fyllde snällt i alla uppgifter och räknade nogrant ut vägsträckor (genom att köra dem!) för att få reda på hur mycket det skulle bli.
Skickade iväg skiten till skatteverket och fick efter någon vecka svar att de ville ha en fullständig redovisning av mina uträkningar. Bl.a. ville de ha svar på varför jag inte åkte kommunalt, hur mycket jag sparade på att köra bil, hur många mil jag kört med bilen, vad för bil jag hade, kopior på de två senaste besikningarna och en massa annat strunt. Var så snäll och satte mig ner med dessa papper i några timmar.
En av de saker man skulle fylla i var vägen man åkte (byten m.m.) om man åkte med västtrafik. Gång till busshållplatsen- 5 min., buss till kungälv- 10 min. osv....
Behöver jag förklara varför jag inte åker kommunalt när det skulle ta mig över fem timmar att ta mig hem från särö vid elvatiden när jag slutade? Tycker att de borde fatta... men nej då!
skickade iväg papprerna och fick svar efter två dagar att de inte godkänt min redovisning, sur som in i helvete!!!!
Enligt kärringen som har hand om mitt ärende (som förresten är passande onåbar varje gång man ringer) så stämmer inte milantalen som jag angett med de siffror de har, vilka de skrev var tagna från eniros sökresultat.
JAG HAR KÖRT DESSA STRÄCKOR I ÖVER ETT ÅR!!!!!!
Konstigt nog stämde inte ens eniros sökresultat (kortaste vägen= fågelvägen antagligen =P ) när vi kollade med de siffror skatteverket angett. Hittat på kanske?
Och så otroligt bra uttänkt det var av skatteverket att de eventuella protester som man kanske har ska vara inne hos dem senaste tisdag nästa vecka, när alla dagar innan det datumet är röda dagar vilket betyder ingen post och ingen chans att prata med puckokärringen!!

nej man kanske ska ta och flytta till italien eller nåt, här verkar det ju som att man snart ska behöva betala för att få jobba....
//Förbannad Mcbrud

3 senaste besiktningspapprena (det är alla beiktningar sedan bilen var ny) vill skatteverket ha på min bil som min sambo kört 8mil om dagen med, kontroll pga att hon inte äger någon bil.
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Om inte jag minns fel så står det väl även på deklarationen att man får betalt för billigaste färdmedel. Vilket oftast då är buss.
 

Nienna

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki gpx 600R , en gammal sate ;)
crall_b skrev:
2192986 kör sträckan med en gps och filma gpsn hela resan, skicka in och be henne motbevisa dina siffror. Har en jobbarkompis som gjorde så då han oxå fick eniro som förklaring till hans avslag. Eniro vissar inte rätt jämt.

eniro visar sällan rätt.......
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Skaffade a-skatt för en eget företag som jag sen inte hade tid att göra något med.
Fyllde i att jag skulle ha beräknad omsättning på 10000 om året, max.
Detta resulterade i att jag fick betala 3000 i månaden i skatt :yoparty
Gissa hur bra det är för ekonomin om man går på csn. Firman avvecklades.
Och sedan pratar politiker om att sv behöver mer småföretag..... :yoparty
 

martini

solution
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Bromma
Hoj
Tidigare: 05 Triumph Speed Four
jag bli också lite trött på skatteverket..

Jag har enbart sommarjobbat under 2005 och skulle då få tillbaka runt 3000 kr efter deklarationen.
Men skatteverket tappade bort min dekleration, innan jag hade fått den, fick ring och mejla till verket och be dem så snällt skicka mig min deklartion.

Så tillslut fick jag den, bra..
Tänkte att de vore bra med pengarna innan midsommar, så in på nätet och skaffa e-leg osv.
Men de gick inte, för de var ett antal siffror som inte existerade för att deklarationen var utskickad i efterhand, jaha, fick helt enkelt fylla i manuelt och skicka in.

Jag skrev därefter ett brev till verket och ville ha mina pengar före midsommar ändå, pga. att dem har klantat till det.
Men NEJ! Det gick inte. Varför? "Ej synerliga skäl.."

Försöker ringa tanten som tar hand om mitt fall, "återkommer 6 juni"
Smidigt!
Jag har möjlighet att överklaga. till länsrätten,, jippi.
Men detta tas upp först om 2 månader.. så de är bara så snällt att vänta..

jag blir så trött.. snacka om omständigt.. :fatta!
 

Mcbrud

Guest
nu har man äntligen fått tag på kärringen sopm har hand om mitt ärende. anledningen till att siffrorna inte stämde var att de dragit sträckan från min nuvarande adress, jag flyttade in här den 1 januari i år. handläggaren hade ingen aning om detta även om det på deklarationen står klart och tydligt att jag under förra året var bosatt på en annan adress.
när inte detta funkade som argument till att jag inte skulle få alla mina pengar började tanten babbla om att milantalen på min bil från besiktningspappren och milantalen jag angett att jag kört inte stämde. Kanske berodde på att jag besiktigade bilen i SEPTEMBER förra året och har kört en hel de efter det. Då blev hon tyst....
nu måste jag alltså sammanfatta ett brev där jag anger exakt hur många mil min bil gått till början av detta året, vilket jag inte har en aning om, samt bifoga papper från eniro på den exakta körsträckan.

Nämde jag förresten att till det ena jobbet är den kortaste sträckan genom hela centrala göteborg enligt eniro, vilket skulle ta mig flera timmat att köra vid den tid jag åker. Detta gör jag ju gärna... As if!!!!
 

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
fjollträsk c/o Vidja
Hoj
KTM 950 SM
Skatteverket är roliga. För ett par år sedan så fick vi en restskatt på ca 250´000 på ett av familjeföretagen. Anledningen var att någon på skattemyndigheten "trodde" att regelverket skulle tolkas på detta sätt över en kopp kaffe i fikarummet enligt handläggaren. När vi bad att få prata med den troende fikaren så var det omöjligt. Fyrtionörton samtal senare och lite uppläsning av skatteregler rörande handel med värdepapper så backade de och erkände sitt misstag. They suck!
 

Gabor

Guest
Mcbrud skrev:
2197511 nu har man äntligen fått tag på kärringen sopm har hand om mitt ärende. anledningen till att siffrorna inte stämde var att de dragit sträckan från min nuvarande adress, jag flyttade in här den 1 januari i år. handläggaren hade ingen aning om detta även om det på deklarationen står klart och tydligt att jag under förra året var bosatt på en annan adress.
när inte detta funkade som argument till att jag inte skulle få alla mina pengar började tanten babbla om att milantalen på min bil från besiktningspappren och milantalen jag angett att jag kört inte stämde. Kanske berodde på att jag besiktigade bilen i SEPTEMBER förra året och har kört en hel de efter det. Då blev hon tyst....
nu måste jag alltså sammanfatta ett brev där jag anger exakt hur många mil min bil gått till början av detta året, vilket jag inte har en aning om, samt bifoga papper från eniro på den exakta körsträckan.

Nämde jag förresten att till det ena jobbet är den kortaste sträckan genom hela centrala göteborg enligt eniro, vilket skulle ta mig flera timmat att köra vid den tid jag åker. Detta gör jag ju gärna... As if!!!!

Vad händer om man byter bil en tre fyra ggr på ett år för att det är kul, och ingen av bilarna är någon du besiktat själv...??
 

Mcbrud

Guest
Gabor skrev:
2198327 Vad händer om man byter bil en tre fyra ggr på ett år för att det är kul, och ingen av bilarna är någon du besiktat själv...??

frågade faktiskt samma sak och de hade inget svar på det. samma sak om jag lånar tex. föräldrarnas bil och kör med. ska man då behöva låna besiktningspapper av dem och skicka in. inte något svar på detr heller kunde subban bidra med.
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Mcbrud skrev:
2192780 Jo, kan man få dem att ringa till mig så kan jag nog lyckas med något liknande. Är inte nådig när jag väl sätter igång....
Det känns som om de kollar tjejers resor extra till och från jobb extra noga i år. De granskade min sambos också och hon fick skicka in massa grejjer.
 

mudder

Muppkiller
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Kungsgården
Hoj
KTM990 Adventure S KTM690E
Jag testade att göra en rutt på Eniro hemmifrån till en adress i Gävle.
Eniro föreslår då att jag ska åka igenom hela stan på småvägar. Körsträcka 35,5km.

Sen gjorde jag rutten i Mapsource. (dataprogram som tillhör GPS:en)
Den snabbaste körsträckan som GPS programmet föreslår är 37,7km. Om jag ändrar till närmaste vägen blir förslaget exakt lika som Eniro, dvs 35,5km.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top