Trött på sjösjuke-nyans.

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Min TRX 850 har den där fula originalfärgen som varken är blå eller grön utan någonting mitt emellan. Metallic. Därtill repig här och där.

Jag vill ha ny lack. Någon ljusgrå nyans tänkte jag. Eller vit. Inte metallic.

- Vad kostar det?
- Tips i närheten av Sthlm?
- Andra råd?
 

Bifogat

  • trx850.jpg
    trx850.jpg
    138 KB · Visningar: 155
Därför att du kan ångra dig när du vill.
Fanns det tecken på tvivel i mitt första inlägg? Jag vill ha ny lack och jag vill betala så lite som möjligt för ett anständigt resultat. Ingen jäkla dyr vinyl så att jag kan ”ångra” mig när jag vill.
 
Fanns det tecken på tvivel i mitt första inlägg? Jag vill ha ny lack och jag vill betala så lite som möjligt för ett anständigt resultat. Ingen jäkla dyr vinyl så att jag kan ”ångra” mig när jag vill.

Vet inte om det bara är jag som läser ditt svar lite snorkigt...:confused:

Lackar du om, finns 2 möjligheter: Firma eller garagemålning.
Folierar du om, finns 2 möjligheter: Firma eller garagepul.

"Ingen jäkla dyr vinyl" antar jag innefattar "Ingen jäkla dyr lackfirma" = du får fixa själv, & leva med resultatet.
De gånger jag kollat, kostar det ungefär lika mycket med lack eller foliering.

Har garagelackat själv på ett antal racehojar, men skulle aldrig drömma om att göra det på en gathoj man vill ha någotsånär puts på.

Men det är ju jag det..
 
Lämna in till nån som gör jobbet.. Sen säger du eventuellt vit men inte metallic. Tänk om, vit gör sig trots allt bäst meden jäkla massa pärlemo.... Finns en hel del mode-vit i matt nyans men jag vet inte.......
 
Sen säger du eventuellt vit men inte metallic. Tänk om, vit gör sig trots allt bäst meden jäkla massa pärlemo...
Jag vet hur vit pärlemo ser ut och valde det när en hoj jag ägde för flera år sedan skulle lackeras om. Den här gången vill jag ha solid vit färg (eller ljust grå). En bra grund för väl avstämd dekor, tänker jag, vitt. Dessutom lär väl pärlemo vara rejält dyrare än en solid vit lackering? Jag vill ju komma billigt undan.
 

Bifogat

  • IMG_0292.jpg
    IMG_0292.jpg
    200.6 KB · Visningar: 119
  • IMG_0290.jpg
    IMG_0290.jpg
    223.5 KB · Visningar: 123
Last edited:
Vet inte om det bara är jag som läser ditt svar lite snorkigt...:confused:
Jag har läst många trådar på det här forumet där den som startar tråden ger en tydlig beskrivning av sitt dilemma och vad han vill ha hjälp med. Trådstartaren får i de allra flesta fall konkreta och användbara svar från hjälpsamma människor. Det är härligt att se och inte sällan är svaren till hjälp för fler än den som ställde frågan.

Men så kommer också utan undantag dessa svar som vittnar om ett mycket litet intresse för det som trådskaparen faktiskt frågar om och det han vill ha hjälp med. De här svaren vittnar om en önskan att tala om vilken ens personliga uppfattning är, hur långt ifrån ämnet det än råkar vara. Köp en R1:a, kan rådet bli till någon som undrar om ER-6 är en bra hoj. Detta tycker jag vittnar om ”snorkighet” mer än att betacka sig för sådan falsk hjälpsamhet. Jag tror de flesta förstår vad jag menar. Samma missriktade eller falska hjälpsamhet förekommer i alla möjliga sammanhang, inte bara på det här forumet.
 
Last edited:
Jag vet hur vit pärlemo ser ut och valde det när en hoj jag ägde för flera år sedan skulle lackeras om. Den här gången vill jag ha solid vit färg (eller ljust grå). Kolla bilden: en bra grund för väl avstämd dekor, tänker jag, vitt. Dessutom lär väl pärlemo vara rejält dyrare än en solid vit lackering?

Med tanke på arbetsinsatsen i relation till materialåtgången spelar det jävligt banjo om du väljer solid eller inte.... Kör på bilkoder så blir det billigast (om du inte hittar nån som lackar lastbilar, det är riktigt lågt literpris på den färgen. Begagnade mig av den lösningen när jag lekte med räserbilar och man var för talanglös för att få spons.....)
 
Åter till ämnet:

Någon som har ”ful-lackat” och fått ett resultat som hade kunnat lura någon som saknar förstoringsglas att det är originallack?
 
Last edited:
Det är sjukt mycket svårare och tidsödande att lacka än man kan tro. Jag har testat och jag kanske är totalt talanglös men resultatet hade inte kunnat lura ens ett ledsynt fyllo.

Med facit i hand så hade det förmodligen blivit bättre om man hade: haft en dyrare/bättre lackspruta(?) Använt rätt färg. Haft en lackbox eller åtminstone ganska rent utrymme så att det inte fastnar damm, insekter och diverse skit i den våta lacken. Haft tålamod.

Beroende på förutsättningarna kan du nog få till det skitsnyggt om du inte får damp
 
Det är sjukt mycket svårare och tidsödande att lacka än man kan tro. Jag har testat och jag kanske är totalt talanglös men resultatet hade inte kunnat lura ens ett ledsynt fyllo.

Med facit i hand så hade det förmodligen blivit bättre om man hade: haft en dyrare/bättre lackspruta(?) Använt rätt färg. Haft en lackbox eller åtminstone ganska rent utrymme så att det inte fastnar damm, insekter och diverse skit i den våta lacken. Haft tålamod.

Beroende på förutsättningarna kan du nog få till det skitsnyggt om du inte får damp


Håller med. Antingen så kan man och gör det själv eller så är man ett yngel, tror sig kunna och försöker. Eller så är man vuxen och lämnar in det till dom som kan.
 
Äh, man får nästan alltid det man betalar för.Kör du snikvarianten så syns det .
Att du skulle få originallackskänsla efter ha stått med spayburkar kan du ju bara glömma .
:7peta
 
4 lager av biltemas hobbyfärg och 3 lager av deras klarlack gjorde under på frugans Ford Focus frontspoiler...
Hade turen att färgen faktiskt matcha, ford kanske använder samma i fabriken??????
Dock krävs det en stadig hand och tålamod... Underarbete underarbete och med underarbete!
Och inget jag skulle drömma om att lacka slitytor med på en hoj..

Lämna in till lack firma eller köp dig en sprutmaskin och börja öva, att ha och kunna pulverlacka på proffsens vis kommer ju bli billigt om man ser sig måla mycket i framtiden.
 
Om man har det nickname du har, hur kan man då vilja lacka om en redan Bullit-grön motorcykel...???

Det finns en bra lackerare i Stockholmstrakten som har gjort mängder med åttiotalshojar med mycket gott resultat. Han har bl.a. lackat en Eddie Lawson replica Kawa åt min chef, med alldeles utmärkt resultat. Snoka runt på Classic Bike forumet så hittar du nog kontaktuppgifterna.
 
Självklart går det få bra garagelacker, lagd endel som håller bra mycket högre kvalitet än från vita firmor. Nu "bodde" jag förvisso i en lackbox 4år så lite vana finns det.
Sen om man lyckas bra dom 1:a gångerna.. nje. Prova, går det åt helvete slipa ner o gör om / alt lämna in.
Skippa sprayburkar. Kör med spruta o 2k lack, hållbarare, lättare o bättre. En spruta för några hundra duger utmärkt för hemmabruk.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top