Trött ktm 640

marcus nilsson

Sommaren är här
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 640 sm, kinaminimoto
Jag har en 640 sm och jag är väldigt besviken på hur slö den är. INgen respons alls knappt när man drar på gasen. Den tar dessutom god tid på sig innan det lilla drag som finns kommer efter att ha dragit på rullen. Hörde att den saknar runt 10 hästar i org pga att den har en annan förgasare än tex 625 och att det i stort sätt ska vara enda skillnaden i motorn. Nån som vet om man bara helt enkelt kan byta förgasaren? Eller förslag?
 
Är den avstrypt då, för så jäkla trött ska den väl inte vara original...
 
marcus nilsson skrev:
Jag har en 640 sm och jag är väldigt besviken på hur slö den är. INgen respons alls knappt när man drar på gasen. Den tar dessutom god tid på sig innan det lilla drag som finns kommer efter att ha dragit på rullen. Hörde att den saknar runt 10 hästar i org pga att den har en annan förgasare än tex 625 och att det i stort sätt ska vara enda skillnaden i motorn. Nån som vet om man bara helt enkelt kan byta förgasaren? Eller förslag?

Det är bara att byta förgasaren. Rekommenderar dock att du i samma veva byter ljuddämaparen för att få ut något extra mos ur motorn...

Håller med förra inlägget att det kanske är något som inte är som det ska med motorn som den är...
Avstrypt?
Toppfart?
Kan du ta upp den på bakhjulet 2-3 vxl?
Något annat sätt att beskriva hur den går, typ 0-300 m acc, fart/tid?

/Göran
 
Enda rätta är en Keihin FCR-MX 41.
Sitter som standrad på Husaberg och KTM, så prata med din lokala handlare.
 
420 skrev:
Enda rätta är en Keihin FCR-MX 41.
Sitter som standrad på Husaberg och KTM, så prata med din lokala handlare.

För en ca 7.000:- :) Annars kan man hitta begagnade fuggar till lite mer humana priser. Mikuni gör också bra fallförgasare med acc.pump, men Keihin är snäppet vassare. Just MX-modellen är att föredra tack vare förbättrat flottörhus och varmstartknapp (vi med vanlig FCR får höja tomgången lite för samma funktion).
 
tack för tipsen.
För att svara på lite frågor.
Jo den är avstrypt gjorde det själv för 2 v sedan öppnade även luftburken något. Finns inte en chans att man kan gasa upp den på 2:an eller 3:an. Toppfarten är runt 160 skulle jag tro kanske några kilometer till. Vet inte vad förra ägaren har gjort med den, jag vet att där satt ett en annan ljuddämpare på den innan. KAn kanske vara en inställningsak också men så mycket borde det inte göra.
 
marcus nilsson skrev:
tack för tipsen.
För att svara på lite frågor.
Jo den är avstrypt gjorde det själv för 2 v sedan öppnade även luftburken något. Finns inte en chans att man kan gasa upp den på 2:an eller 3:an. Toppfarten är runt 160 skulle jag tro kanske några kilometer till. Vet inte vad förra ägaren har gjort med den, jag vet att där satt ett en annan ljuddämpare på den innan. KAn kanske vara en inställningsak också men så mycket borde det inte göra.

Om du inte kan ta upp den på 3:an och ännu värre på 2:an så är det något som inte stämmer... Borde vara bestyckningen som inte är helt 100... Har du kollat upp läge på nålen, huvudmunstycke m.m. (bytte i samband med avstrypningen?)

Vaccumförgasare kan som sagt få lite "spel" av att ha FÖR öppnad luftburk. Inte samma snabba lyft av trotteln, och trotteln kan fara lite "upp och ner" som den vill odyl... Med sådan förgasare är det lite balansgång mellan att ge motyorn mer luft och samtidigt ha kvar responsen i trotteln...

Vid byte av förgasare kommer du definitivt ha en "rappare" hoj iaf...

/Göran
 
Göran_Gullbro skrev:
Om du inte kan ta upp den på 3:an och ännu värre på 2:an så är det något som inte stämmer...

En nybörjare på motard får knappast upp en standard 640 på 3an :va

Att inte få upp den med av/på/rycka på 2an är väl däremot ganska underligt.
 
marcus nilsson skrev:
Jag har en 640 sm och jag är väldigt besviken på hur slö den är. INgen respons alls knappt när man drar på gasen. Den tar dessutom god tid på sig innan det lilla drag som finns kommer efter att ha dragit på rullen. Hörde att den saknar runt 10 hästar i org pga att den har en annan förgasare än tex 625 och att det i stort sätt ska vara enda skillnaden i motorn. Nån som vet om man bara helt enkelt kan byta förgasaren? Eller förslag?
en mikuni TM-40 förgasare gör stor skilnad. byt ljuddämparen till en "rakt-igenom" model. alltså en som har ett rör som går rakt igenom ljuddämparen o inte i en massa onödiga svängar. sen borde den gå som fan :tummenupp . glöm inte o öppna upp luftburken bara.
 
Jag är nybörjare på Motard och får ännu inte upp min 640 -03 på 3'an...men 2'an är inga problem iaf! Började tro att min går apdåligt när jag läste en del inlägg.... :död men vafasen...
 
Kulgan skrev:
Jag är nybörjare på Motard och får ännu inte upp min 640 -03 på 3'an...men 2'an är inga problem iaf! Började tro att min går apdåligt när jag läste en del inlägg.... :död men vafasen...


Enklaste är att ligga på 3:an runt/över 4000 varv.

Dra på och dutta till med kopplingen+ ett ryck.

Svårare sättet är att ligga runt 4000 varv dra på och rycka till i rätt sekund.
 
Långa farbron skrev:
Enklaste är att ligga på 3:an runt/över 4000 varv.

Dra på och dutta till med kopplingen+ ett ryck.

Svårare sättet är att ligga runt 4000 varv dra på och rycka till i rätt sekund.

går inte med min iaf.. trean går inte utan en jävla massa gung och rycka som satan men då får man ändå inte upp den riktigt..

2'an är busenkel dock..

men jag har kvar orginal dämpare + alla strypningar :rolleyes:
 
Kulgan skrev:
Jag är nybörjare på Motard och får ännu inte upp min 640 -03 på 3'an...men 2'an är inga problem iaf! Började tro att min går apdåligt när jag läste en del inlägg.... :död men vafasen...

Kanske fel av mig att påstå att man ska kunna ta upp en 640 hur som helst på 3:an... Är dock ett bra måttstock för mig hur bra en KTM 640 går... Varierar dock som ni säger från person till person, teknik mm hur man kör/tar upp en hoj på bakhjulet... Som bäst fick jag i alla fall upp min 640 (annan dämpare, och öppnad luftburk, dock standard drevning) på 4:an... :tummenupp Har fördelen (nackdelen :rolleyes: ) av en vikt på +90 kg att lägga bakom rycket... :näsblod Krävdes rejäla ryck med tillhörande tränings/ryggvärk på kvällarna att ta upp besten på 4:an... :död

Blev senare lättare med 675cc, trimkam, avgassytem, portning mm att ta upp den på 4:an... :hihi

Nuvarnade 660 är "standard" en dröm för all typ av bakhjulsåkning... :yoparty

/Göran
 
flipm0de skrev:
går inte med min iaf.. trean går inte utan en jävla massa gung och rycka som satan men då får man ändå inte upp den riktigt..

2'an är busenkel dock..

men jag har kvar orginal dämpare + alla strypningar :rolleyes:


Jag väger 90kg och har babian-långa armar så jag får en naturlig placering med mycket bakåtvikt,vilket säkert hjälper upp det hela.
 
Långa farbron skrev:
Jag väger 90kg och har babian-långa armar så jag får en naturlig placering med mycket bakåtvikt,vilket säkert hjälper upp det hela.

Jag har fysik som en mygga (65kg), kopplar upp den utan anstränging på 2'an och 3'an. Gasar upp den på 2'an, men att gasa upp den på 3'an kräver att jag mer eller mindre sitter på passagerar platsen och rycker till för kung och fosterland. Jag har en 03'a, avstrypt och moddad burk.

Nästa vecka blir det tillskott i form av x3-rör och ombestyckning/ bänkning. Då j_vlar. :D

Även jag är en nykläckt motardare och har insett att det är sjuk kul att kunna wheela redan från typ 30 knyck på tvåan.

/F
 
Hur langt har hojen gatt?

Det tar cirka 100 mil innan en enstanka "slapper" i motorn. Det ar en markant skillnad oxa. Ett helsystem boostar upp vridet mkt o ar att rekommendera starkt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
skullen en förgasare från en 625 ge en betydlig skillna eller ska man välja någon annan (har hittat en till ett bra pris) :confused:
 
Holm skrev:
skullen en förgasare från en 625 ge en betydlig skillna eller ska man välja någon annan (har hittat en till ett bra pris) :confused:


Ja det sitter en Keihin FCR 41 på 625:an så ja, det kommer göra en stor skillnad.
Köp!! :tummenupp
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top