Trött GPZ900R -88

Shogo

Snel Hest
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
Yamaha YZF-1000R
Hur är motorkaraktären på GPZ`n egentligen ? Har nu haft hojjen ett tag och börjat vänja mig vid effeken och börjar våga "dra på" lite mer, men jag tycker den känns trött i övre registret.

Uppförsbacke, 4:ans växel, drar fint till ca 160 och 8000 rpm (uppskattat) sen känns det som den "planar ut" till runt 10 000 istället för att effekten ökar, Är effekttoppen så bred eller kan det va nåe vajsing ?

Folk brukar föreslå att testa topphastigheten för att kolla att allt e ok.. men med halvtaskiga däck och dämpare känns det inte riktigt so nått alternativ tyvärr.

Den ska dra starkt till ca 10k med en liten puckel med början vid 8k..
Gissar på läckande avgassystem eller igensatt luftfilter.. alternativt felbestyckning/skitiga munstycken..

Om du inte har ett 4-1 av förkyld karaktär vill säga. Jag körde med ett Motad Nexxus ett tag och det var så lagligt att hon slutade dra vid 8k, och med byte till Muzzy ökade hon 19hk.

Ugluk skrev:
Om du inte har ett 4-1 av förkyld karaktär vill säga. Jag körde med ett Motad Nexxus ett tag och det var så lagligt att hon slutade dra vid 8k, och med byte till Muzzy ökade hon 19hk.

Jahapp.. då e det nog det :) För det sitter ett 4--1 Nexxus på den :).

Vart köper man muzzy grejjerna ? Får man bygga egen adapter från 4-2 skarven lite bakom motorn eller finns det färdiga grejjer ?

Shogo skrev:
Jahapp.. då e det nog det :) För det sitter ett 4--1 Nexxus på den :).

Vart köper man muzzy grejjerna ? Får man bygga egen adapter från 4-2 skarven lite bakom motorn eller finns det färdiga grejjer ?
Jag fick mitt direktimporterat av en polare som var i USA.. Beställde ett rostfritt helsystem från http://www.muzzys.com/catalog/sportbike_exs.html

Riktigt bra system.
Svensk importör är EMP i Boden, och dom mer än dubblar det amerikanska priset. :(

Ugluk skrev:
Riktigt bra system.
Svensk importör är EMP i Boden, och dom mer än dubblar det amerikanska priset. :(

Ajajja.. dom va ju inte billiga, hur skulle det funka att köra med Nexxus 4-2-1 rör och sedan svetsa på en Yoshimuradämp från en FZR1000 ?, dvs sitter effektförlusten i "grenröret" eller själva dämpen ?

Last edited:
Shogo skrev:
Ajajja.. dom va ju inte billiga, hur skulle det funka att köra med Nexxus 4-2-1 rör och sedan svetsa på en Yoshimuradämp från en FZR1000 ?, dvs sitter effektförlusten i "grenröret" eller själva dämpen ?
Både och dessvärre. Kolla på hur rören är ihopsvetsade.. Inte direkt gynnsamt för bra flöde, men burken är en stor propp även den och f*rbannat tung dessutom. :3freak

Har du kollat dom andra grejorna?
Att köpa nytt system utan att först se till att den funkar så bra den kan nu verkar lite bakvänt tycker jag.
Normal service och förgasarinställning verkar vara logiskt att börja med.

U-joppe skrev:
Har du kollat dom andra grejorna?
Att köpa nytt system utan att först se till att den funkar så bra den kan nu verkar lite bakvänt tycker jag.
Normal service och förgasarinställning verkar vara logiskt att börja med.
Jag vet av egen erfarenhet från bänkning att Nexxus är toktäppt. Ingen service i världen kan ändra på det.
Ett utmärkt touringsystem med väldigt körbart vardagsregister är det, men inget för den som vill ha effekt.

Ett av de bästa systemen effektmässigt till GPZ900 är originalsystemet. Tyvärr är de flesta genomruttna vid det här laget.

Ugluk skrev:
Jag vet av egen erfarenhet från bänkning att Nexxus är toktäppt. Ingen service i världen kan ändra på det.
Ett utmärkt touringsystem med väldigt körbart vardagsregister är det, men inget för den som vill ha effekt.

Ett av de bästa systemen effektmässigt till GPZ900 är originalsystemet. Tyvärr är de flesta genomruttna vid det här laget.

Betyder det att du inte håller med mig?

Ugluk skrev:

Du råkar inte ha bänkkörningarna tillgängliga för att lägga upp på nätet nånstans, skulle va intressant och se på.

U-joppe skrev:
Betyder det att du inte håller med mig?
På sätt och vis. Om Shogo inte är nöjd med touringkaraktären är det bortkastade pengar att få den inställd för det systemet. Gör man det själv blir det ju förstås billigt, men det är apjobbigt att lossa/montera förgasarna.

Vill han behålla Nexxussystemet med dess karaktär har du klockrent rätt. Annars bara delvis. :tungan

Shogo ogillar touringkaraktären, ogillar ljudet osså :) Låter och känns strypt på toppen.

Kommer nog inte byta denna säsongen dock, eventuellt beställer jag ett muzzy system till nästa år. Som "mellanlandning" kanske det kommer på en yoshimuradämp, om inte annat så e den ju lättre än den blytunga nexxusdämparen.

Trött GPZ900R-89:
Dynorun021029.JPG

Ojusterat med Mikuni RS36'or och podfilter. Ska se om jag såsmåningom kan lägga upp kurvan från körningen med Muzzy.

Detdär såg ju inte roligt ut måste jag säga :), men måste säga att det e ungefär sådär jag tycker min känns i dagsläget..

Back