Trött fzr1000-88

  • Thread starter Thread starter pet
  • Start date Start date
Att slipa om formen på nålarna gör man mest för att motorn ska fungera ordentligt även på lågt varv.
Om man tar en MC med orginalbestyckning och ett avgassystem med väldigt högt genomflöde och bara byter ut huvudmunstycket så att bränsleblandningen blir bra vid högt gaspådrag så får man en hyfsad effektökning(av maxeffekten dvs.), och bra motorgång på högt varv och gaspådrag.
Men om man inte också ändrar på bränslenålens läge/form och inställningen på lågfartsblandningen så kommer motorn att gå väldigt dåligt på lågt varv, knappt gå att köra på tomgång utan choke och ev. bli svårstartad.
Så finlir med trottelnålar och lågfartsmunstycken gör man mest för körbarhetens skull och inte maxeffekten.
Det bör nämnas att en effektökning på ca. 20hk. får man inte med vilka ljuddämpare som helst, antingen så måste de vara mer eller mindre tomma(och högljudda), eller ett välkonstruerat 4-1 system som har högt genomflöde utan att vara alltför högljudt.
 
Innan ju börjar juckla med förgasarna ska du checka motorns kondition först. Vanligt med att ventilerna får för lite spel och det kan orsaka svårstarthet och dålig kraft.
Lätt att checka spelet sjäv.
Ta sedan ett komp prov oxå.
Svarva nålar låter som ett seriös stycke överkurs.

Bestyckade om mina Keihin FCR 39:or för att lira med fzr1000-88 motorn och bytte nålar om steg med 1/100 dels mm i bas diameter.
Rätt bestyckade FCR:r funkar skitbra över hela registret, men kostar tid och pengar att nå dit.
 
Nädå, det första blir ju inte att slipa om nålarna, men tanken om "varför" verkar ju rätt passande på hur hojen har betett sig hela tiden jag haft den.

Fick lite huvudbry först när jag såg "Micke" skriva om slipning (hur det skulle ge nån extra HK )men just slipningen avsåg väl inte nåt annat än körbarheten. Ingen idè med nån toppeffekt om man blöddrar i 5 sekunder innan man kommer iväg.

Antar att slipningen gör så att nålen "tätar" bättre vid munstucket,om membranen rör sig nervöst vid den högre luftgenomströmmningen så att det inte stänker ut bensin från huvudmunstycket eller är det luftströmmningen runt slipningen man vill åt.

Bidrar lågfartsmunstycket med någonting alls vid högre varv eller var effektökningen ,på gpz900:an bara ett resultat av högre "fungerande" genomströmmning? Inte nåt gjort åt topparna? Skapligt isåfall..
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top