Trögväxlad

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Min Gsxr 1000 k6, har blivit väldigt svår att växla i stadskörning, man måste hålla lite gas eller gasa upp hojen för att växla ifrån ettan till tvåan och från tvåan till trean samma visa neråt. Hojen driver även lite lite när man håller inne kopplingen. Gasar man till så drar de till i kedjan och släpper man fötterna och puttar iväg sig med kopplingen intryck i exempelvis ettan så driver mcn vidare.
Jag ringde min verkstad och han sa att inte visste var det var. Men skulle komma dit med den men undrar om någon här vet vad det skulle kunna vara för fel på växellådan? Det startade lite smått när jag körde ifrån sthlm till södra småland i mycket regnigt väder.

Att notera är att håller jag högre varv och kör landsväg fungerar växelådan alldeles utmärkt så kör man runt på ettan i högre varv i en stad sen lägger i tvåan kommer inte detta fenomen med att det knappt går att byta växel upp eller ner utan lirka med gasen.

Last edited:
Det låter som om den inte frikopplar ordentligt. Kan det vara så enkelt att kopplingen bara behöver justeras? Prova det först innan du betalar nån för att titta på den. Justera int för mycket åt andra hållet bara så att den slirar eller ligger och belastar lagret.

Lycka till.

Då kopplingen inte kopplar ur ordentligt kan den ju kännas mer trögväxlad, märkar man speciellt i lägre hastigheter.
Kola så att inte kopplingsplattorna (ej lamellerna)är slitna eller att kopplings muttern inte sitter löst.
Kan ocså bero på för mycket olja i motorn eller fel viskositet, så har problemet upkommit efter det så kan det bero på det.
Kan också vara att kopplings lyftaren (eller vad det nu heter) den som sitter utanför motorkåpan kan vara trasig

Som sagts ovan kolla kopplingen först. Om det inte beror på det så kan det ju tex vara böjda gafflar eller axeln från växelföraren som kan vara skadad tex, Dessa saker brukar man ju i alla fall inte behöva riva motorn för att fixa.

Har exakt samma problem på min hoj (SV650). Den driver också iväg på ettan om man håller in kopplingen men om man ger den gas så slutar den driva, vad kan det bero på?

Jag har garanti på hojen så betalar inget. Den ska inte strula när den endast är ett år gammal. När det gäller kopplingen så går inte detta att justera mer än spelet på kopplingshandtaget. (tror jag) Men han på verkstaden sa att det lät som om något har brännt eller någon fjäder har gått sönder. Dock konstigt att den fungerar bra i högre hastigheter. Tack för svar i alla fall.

Jag har garanti på hojen så betalar inget. Den ska inte strula när den endast är ett år gammal. När det gäller kopplingen så går inte detta att justera mer än spelet på kopplingshandtaget. (tror jag) Men han på verkstaden sa att det lät som om något har brännt eller någon fjäder har gått sönder. Dock konstigt att den fungerar bra i högre hastigheter. Tack för svar i alla fall.

Kopplingen fungerar förmodligen lika illa i högre hastigheter men du märker det inte då.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT