Trögsvängt!

Sirjerry

Vill ha riktig hoj igen!
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Kawa ZX9R -98
Har en liten fråga angående olika däck fabrikat. Jag upplever att Pirellis däck överlag är mer "trögsvängda" än tex Michelin som jag kört på tidigare. Kan det ligga någonting i det jag säger eller är det jag som bara inbillar mig detta. Vore trevligt om någon kan ha nån teori om detta hemska fenomen. Hojen ifråga är en R6à -02.

//Jerry

Visst är det så att olika tillverkares däck beter sig lite olika. Även däck från samma tillverkare men av olika modell känns naturligtvis olika beroende på att de har olika karakteristik och är gjorda för olika användningsområden.

Däcken du provat har förmodligen inte alls samma profil eller gummiblandning och då upplever du det ena som "stabilare" eller "mer trögsvängt" med mera. Det skiljer i hårdhet på stommen med mera...

Ett exempel nära till hand är de Metzeler Sportec M1 och Roadtec Z6 jag skiftar mellan samt tjejens Bridgestone BT014. Det är inte svårt att förstå att de känns mycket olika att använda bara man ställer däcken bredvid varandra och jämför. M1 är spetsigare än de andra samtidigt som BT014 är rundare än Z6. Samtidigt är de olika hårda i sin uppbyggnad, har olika mått (jodå, det varierar inom samma storlek) och har olika gummiblandning vilket gör att de beter sig olika.

Last edited:
Prova att variera däcktrycket fram. Kan variera flera psi mellan olika märken. (och körstil)

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!