Trögstartad

motardnisse skrev:
Accelerationspump kallas det!

Åfan! Alla cyklar e speciella och måste va rätt justerade för att dom ska smälla igång det var det ja menade, När KTM hade provkörning på Bikedagarna fick dom inte igång 660:orna man tycker ju att dom borde få igång grejerna så det blev ju ingen provkörning den dan iallafall, bra reklam, säkert många som va sugen på att köpa KTM :lol

Dainese skrev:
Har nyss köpt en KTM 660 -04 och tycker den är grymt trögstardad....eller så är det jag som inte kan. Cyklen står i varm garage och när jag ska kicka i gång den så har jag provat både med choke och utan choke, har även provat med varmstart knappen men den är död...man får kicka tills sveten lackar och när den går i gång för man skynda sig ut med choken annars stannar den. När den blivit varm så är det bättre men, då kanske det räcker med 3 kickar. Jag kickar tills det klickar (dekomp) sen satsar jag hela vägen ner...men inte. Sk ajag behöva stå så här hela sommarn så blir det nog inte mkt åka för min del...Nån som har nått tips om vad som ska göras för att få den mer lättstartad.

Byt stift.Öppna bensinkran.choken på.kicka sakta tills det klickar till.klicket måste vara längst ner.Sen ska det bara att trampa till(när kick är i högsta läget) funkar det inte.börja om med att få klickljudet längst ner.osv....

Last edited:
Slangen skrev:
Byt stift.Öppna bensinkran.choken på.kicka sakta tills det klickar till.klicket måste vara längst ner.Sen ska det bara att trampa till funkar det inte.börja om med att få klickljudet längst ner.osv....

Okej...ska man inte kicka lite förbi KLICKET...d måste jag på min..annnars går det inte kicka alls.

Slangen skrev:
Byt stift.Öppna bensinkran.choken på.kicka sakta tills det klickar till.klicket måste vara längst ner.Sen ska det bara att trampa till funkar det inte.börja om med att få klickljudet längst ner.osv....

Nu fattar jag ingenting vaddå längst ner? :va Hade inga problem med min 660 -03. Körde med dekompen tills jag precis hörde klicket. Då släppte jag upp kicken i högsta läget och trampade till --> vroooom :)

motardnisse skrev:
Nu fattar jag ingenting vaddå längst ner? :va Hade inga problem med min 660 -03. Körde med dekompen tills jag precis hörde klicket. Då släppte jag upp kicken i högsta läget och trampade till --> vroooom :)

Borde ju inte spela så stor roll vart klicket blir tycker man :confused: :va

ulf_lundin skrev:
Ventiler o säten slits. Mer än välsmorda lyftare/nockar.
O då minskar spelet.
/u
Om man har taskig kvalite på säten och ventiler , ja.

Dainese skrev:
Borde ju inte spela så stor roll vart klicket blir tycker man :confused: :va

Nej, det spelar absolut ingen roll... Och ja, låt kolven glida förbi max-komp-läget en aning...

Behöver inte heller kicka så jävulskt snabbt, bara lugnt och metodiskt genom hela rörelsen...

Såg när en kille skulle provköra en 660 hos roadbike, killen fick inte igång den, affärsinnehavaren fick inte igång den, båda kickade tills deras ben tog slut, sen turades dom om, och efter typ 2-3 vändningar fick slutligen killen igång den... Vet inte var jag vill komma, men typ, om du inte gör rätt från början, kan det vara lite trilskandes att få igång den...

Antagligen hade provåkningssnubben surat ner den rejält eller nåt...

Precis! Teknikfråga (i kombination med bestyckning)! Får man inte igång den direkt (vilket är svårt innan man lärt "känna" hojen) surar de till rätt fort och då blir det dubbelt så svårt. Hoppas du kör ordentligt med hojen när du väl får igång den, och inte bara duttar lite med gasen på tomgång för då blir den ännu surare...
Är förgasaren "fel" bestyckad (vilket den nästan borde vara då den är anpassad för sommar) så blir den ännu mer svårstartad.

Slutsats: Till sommaren/våren när du "tränat" lite mer på att kicka, förgasaren stämmer bättre + du har nytt stift i, så kommer det inte vara några problem! :tummenupp
Lycka till!

RacerX skrev:
Precis! Teknikfråga (i kombination med bestyckning)! Får man inte igång den direkt (vilket är svårt innan man lärt "känna" hojen) surar de till rätt fort och då blir det dubbelt så svårt. Hoppas du kör ordentligt med hojen när du väl får igång den, och inte bara duttar lite med gasen på tomgång för då blir den ännu surare...
Är förgasaren "fel" bestyckad (vilket den nästan borde vara då den är anpassad för sommar) så blir den ännu mer svårstartad.

Slutsats: Till sommaren/våren när du "tränat" lite mer på att kicka, förgasaren stämmer bättre + du har nytt stift i, så kommer det inte vara några problem! :tummenupp
Lycka till!

Jag kör som fan när jag får igång den :D är nere på isen och röjer och sen lite små skogsvägar...skit skoj. Vad det gäller bestyckning på förgasaren så har jag ingen aning om vad som sitter där nu...men den står ju i varmgarage så just vid start tillfället så borde de ju inte spela så stor roll om det är vinter eller sommarbestyckning tycker man. Skulle köpa ett stift idag men det fanns inga som hade stiftet jag behövde...det sitter ett NGK DCPR 8E där nu..iofs så var jag bara runt på mackarna här i stan och kollade så det kanske inte var så konstigt att jag inte hittade nått :) Men jag fortsätter att öva, öva , öva och lite mer öva på mitt kickande så blir det nog bra tillslut....Hoppas jag :rolleyes:

tjena har fått mitt bladmått nu.. undrar bara hur motorn ska stå när man ställer ventilerna?? ska man kickacka sakta igenom så insugsventilerna åker ner och sen upp?? och sedan ställa?? och sedan samma sak med avgasventilenrna?

Dainese skrev:
Jag kör som fan när jag får igång den :D är nere på isen och röjer och sen lite små skogsvägar...skit skoj. Vad det gäller bestyckning på förgasaren så har jag ingen aning om vad som sitter där nu...men den står ju i varmgarage så just vid start tillfället så borde de ju inte spela så stor roll om det är vinter eller sommarbestyckning tycker man. Skulle köpa ett stift idag men det fanns inga som hade stiftet jag behövde...det sitter ett NGK DCPR 8E där nu..iofs så var jag bara runt på mackarna här i stan och kollade så det kanske inte var så konstigt att jag inte hittade nått :) Men jag fortsätter att öva, öva , öva och lite mer öva på mitt kickande så blir det nog bra tillslut....Hoppas jag :rolleyes:
ja självklart påverkar även saker som att hojen ska vara tät i motorn, inte ta tjuvluft osv... Men trotts att hojen står i varmgarage så har luften en annan sammansättning nu på vintern än på sommaren. Mindre löst vatten och syre tex.
Din förgasare kan ju också vara fel inställd. Kan börja med att testa justera luftskruven. Min 570 har ett intervall på ca ½ varv där den startar. Om man har igång den kan man justera den utanför detta intervall och få den att gå som fan rent, men då startar den inte sen....

fattaliano skrev:
vad menas med deeet???

Kolven ska stå högst upp och det gör den två gånger på en arbetstakt..men då du kan röra ventillyftarna och kolven stör högst upp då har du hittat rätt sen är det bara att justera. Lycka till.

RacerX skrev:
ja självklart påverkar även saker som att hojen ska vara tät i motorn, inte ta tjuvluft osv... Men trotts att hojen står i varmgarage så har luften en annan sammansättning nu på vintern än på sommaren. Mindre löst vatten och syre tex.
Din förgasare kan ju också vara fel inställd. Kan börja med att testa justera luftskruven. Min 570 har ett intervall på ca ½ varv där den startar. Om man har igång den kan man justera den utanför detta intervall och få den att gå som fan rent, men då startar den inte sen....

Mjo det är ju sant... men hur bär man sig åt för att justera in förgasaren rätt då...det är ju en hel djungel vetenskap??

håller på att ställa nu!! finns det bara ett läge där både avgas å insugsventilerna är lösa eller?? för det var då jag ställde vet int eriktigt om det är rätt.. men hittar inget annta som verkar bra????

RacerX skrev:

Lycka till!

Följdfråga, ska man ha större munstycken på vintern? bara lågfart? Min är lite bråkig när det börjar bli kallt ute... Men när den stått i ett varmt förråd så hoppar den igång på första.

Till trådstartaren, ha lite tålamod! Tar ett tag innan man får in snitsen, tänkte själv slänga min utför ett stup första gången jag skulle ut. Stog där med full mundering och höll bokstavlig på att flyta bort i skinnstället, skiten vägrade starta fast man gjorde rätt med klick och allt vad det heter.
Nu är vi bästa vänner hojen o jag...

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...