Trögstartad

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Trögstartad KTM 660

Har nyss köpt en KTM 660 -04 och tycker den är grymt trögstardad....eller så är det jag som inte kan. Cyklen står i varm garage och när jag ska kicka i gång den så har jag provat både med choke och utan choke, har även provat med varmstart knappen men den är död...man får kicka tills sveten lackar och när den går i gång för man skynda sig ut med choken annars stannar den. När den blivit varm så är det bättre men, då kanske det räcker med 3 kickar. Jag kickar tills det klickar (dekomp) sen satsar jag hela vägen ner...men inte. Sk ajag behöva stå så här hela sommarn så blir det nog inte mkt åka för min del...Nån som har nått tips om vad som ska göras för att få den mer lättstartad.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Ställ ventilerna.

Av med ev ljus för bättre gnista.

Läs denna tråden ett par trådar längre ner.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=71782

Okej..har aldrig tänkt på det där med lyset faktikst...ska prova det. Ska kolla över ventilerna med...men den har gått bara 136 mil...ska ventilerna ha ändrats på dom milen??? Verkar knasigt..men ska kolla upp det...Kan det inte ha nått med bestyckningen på förg att göra...typ för litet lågfartmunstycke??

Dainese skrev:
Okej..har aldrig tänkt på det där med lyset faktikst...ska prova det. Ska kolla över ventilerna med...men den har gått bara 136 mil...ska ventilerna ha ändrats på dom milen??? Verkar knasigt..men ska kolla upp det...Kan det inte ha nått med bestyckningen på förg att göra...typ för litet lågfartmunstycke??

tyckte åxå det lät konstigt min har bara gått 17 timmar... å ja måste ställa ventilerna...

fattaliano skrev:
tyckte åxå det lät konstigt min har bara gått 17 timmar... å ja måste ställa ventilerna...
17 tim och du måste ställa ventilerna?? :confused: Låter dom mkt...dvs tickar dom?? Är din svårtstartad?? Min cykle låter inget från ventilerna... Men jag ska prova att ställa dom och se om det blir någon skillnad med min ang startningen...blir det inte det så måste det vara någe knas med förgasaren....Hatar att stå att kicka....fan man skulle haft elstart!!

Dainese skrev:
17 tim och du måste ställa ventilerna?? :confused: Låter dom mkt...dvs tickar dom?? Är din svårtstartad?? Min cykle låter inget från ventilerna... Men jag ska prova att ställa dom och se om det blir någon skillnad med min ang startningen...blir det inte det så måste det vara någe knas med förgasaren....Hatar att stå att kicka....fan man skulle haft elstart!!

nej jag tycker inte att den låter nånting men den var svårtstartad.. har ifs precis köpt den å jag e ingen baddare på att kicka!!... men ändå det är inte direkt min första hoj.... jag hatar åxå att kicka.. men jag måste ställa ventilerna för jag kollade dom å dom stog fel

fattaliano skrev:
nej jag tycker inte att den låter nånting men den var svårtstartad.. har ifs precis köpt den å jag e ingen baddare på att kicka!!... men ändå det är inte direkt min första hoj.... jag hatar åxå att kicka.. men jag måste ställa ventilerna för jag kollade dom å dom stog fel

Okej..då gör nog mina det oxå...

Dainese skrev:
Någon som har ställt ventilerna på en 660 och vill dela med sig om hur man bär sig åt??

Sök på LC4, 620, 625 el.dyl. och du hittar flera trådar om det :tummenupp

Ventilerna sätter sig som mest när maskinen är ny, så det är inget konstigt att de måste justeras lite efter en 50-100 mil första gången. Om maskinen fortfarande är strypt, så gör även det att den är bökigare att få igång, liksom nya maskiner går segare än när de lossnat efter en 2-300 mil. Kan även vara en fråga om rätt bestyckning (lågfart).

Jag skulle tro att det är kicktekniken som är boven i dramat.
Hade en 660 -03 förra året som hade gått 250 mil när jag köpte den och har en 660 -04 nu som har gått 170 mil och ingen utav dom har någon tendens att vara svårstartad.

Har kollat upp ventilerna nu...dom stog lite fel...och tror det eller ej...den vart mkt lättare att få igång!? Kan så lite betyda så mkt??

Nu vet jag inte hur pass van du är med att kicka 4-takt. Rör absolut inte gasen "bind fast högerhanden bakom ryggen" :)

Dra ut varmstartsknappen för att den ska få lite extra luft, Tar lärdom av de trådar där det står hur du ska kicka för det är A & O, bara teknik & mkt lite styrka. Glöm inte att tryck in varmstartsknappen när du har fått igång den. Man ska egentligen inte behöva choka den när den är varm. Kolla även att flottörnivån är ok i förgasaren. Har du kollat nån gång när den har varit svårstartad hur stiftet ser ut?

Dainese skrev:
Har kollat upp ventilerna nu...dom stog lite fel...och tror det eller ej...den vart mkt lättare att få igång!? Kan så lite betyda så mkt??

Absolut! har de ändrats lite så håller ventilerna inte tät! Betyder mkt just vid startögonblicket då gnistan ska antända bensinen när kolven är i högsta läget och det skapas en ordentlig kompression när ventilerna ska hålla tät!

motardnisse skrev:
Absolut! har de ändrats lite så håller ventilerna inte tät! Betyder mkt just vid startögonblicket då gnistan ska antända bensinen när kolven är i högsta läget och det skapas en ordentlig kompression när ventilerna ska hålla tät!

Rätta mig om jag har fel...Borde det inte vara så att spelet melllan ventil och tryckare blir större med tiden...alltså borde inte ventilernas täthet påverkas utan lyfthöjden?? Vore ju konstigt om det blir tvärtom...att spelet blir mindre och midre menar jag...till slut så har man inget spel alls och ventilerna stör öppen hela tiden. Är jag helt ute och cyklar eller??

Dessvärre så var cykel jäveln lika svårstardad i dag...fattar ite vad det är med den...kan jag vara så kass på kicka?? När den är varm så smäller den i gång på ett kick utan några som helst problem. Vad det gäller stiftet så har jag tagit upp det en gång och kollat och då var det alldeles blöt...torkade av det och rengjorde...satt tillbaka och kickade 2 gånger och den gick i gång. Jar rör inte gasen nått och andvände inte chocken heller...har även provat med varmstart knappen men ingen skillnad.

Finns det inget justering på förgasaren?? Kanske ändra trottelnålen??

Ventiler o säten slits. Mer än välsmorda lyftare/nockar.
O då minskar spelet.
/u

Det är ju olika på alla cyklar tycker jag, på polarns 426:a får man aldrig röra gasen, på min gamla 620 fick man mjölka med gasen 2-3ggr innan man kicka och endel hojar ska vältas på sidan.Vet hur frustrerande det är när skiten inte startar så nästa cykel blir det elstart :huvet

Det roliga är att när jag köpte den så kickade dåvarande ägare i gång den på 3 kick och då hade den stått på en släpvagn några mil och var riktigt kall! Japp nästa cykel blir en med elstart.

robbandalal skrev:
Det är ju olika på alla cyklar tycker jag, på polarns 426:a får man aldrig röra gasen, på min gamla 620 fick man mjölka med gasen 2-3ggr innan man kicka och endel hojar ska vältas på sidan.Vet hur frustrerande det är när skiten inte startar så nästa cykel blir det elstart :huvet

Accelerationspump kallas det!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...