Trögstartad Monster

Det blå gel batteriet från biltema har iaf jag bra erfarenhet av.hade det i min rsv mille och dom är kända för att vilja ha bra batterier.den starta alltid,även när jag hade låtit den stå en hel vinter o laddat ur helt,va bara att ladda upp det.

Jag har ett biltema, blått Gel-batteri idag. Ska köpa ett Yuasa som det sitter original i dom. Det stora problemet jag har nu verkar dock inte vara batteriet. Ska skruva isär och kolla hur det ser ut med den där startkopplingen.

Högkompstwinnar kräver mycket kräm vid start, och där räcker inte Biltemas riktigt (dom är dock helt ok till radfyror). Kolla om du kan hitta ett Yuasa som passar på MDS Battery i UK, dom brukar ha bra priser.

Blir ett Yuasa. Som sitter original.

Det är bara att lycka till med ditt Yuasa.
Men symptomen, svårstartad, efter några dagar utan underhållsladdning direkt före start, tyder på

Alt 1) För låg laddspänning till batteriet när du är ute och kör med hojen. Med tänd belysning (halv- eller helljus).
Batterispänningen ska ligga över 14,2 Volt med motorn igång och tänd belysning.
Båda mina hojar Sprint RS och GSX1300R har idag redan på tomgång med tändbelysning 14,3 Volt över batteriet.
Sprint RS hade innan jag såg över elsystemet 14,3 Volt med släckt belysning, ca 13,9 Volt med tänd belysning. Sprint RS -01 var gjord för att normalt köras med släckt belysning....
precis som det är i många länder dagtid.
Och resultatet, aldrig fulladdat undet säsong gjorde att batteriet var slut nästa år. Sulfaterat pga för låg laddspänning.
Den vanligaste orsaken till för låg laddspänning med tänd belysning är kass laddningsregulator ! Med dina symptom köpte jag nytt batteri. Det hjälpte inte.

Alt 2) Hojen "tjyvdrar" rätt mycket ström när den står stilla. Vad är rätt mycket? Suzuki SV650S (förgasarhoj) 0,0mA. Triumph Sprint RS 2,4mA (insprutning).
Drar hojen mer än 10mA från batteriet stillastånde med avslagen tändning skulle jag reagera.

Tänk på att när du får ditt Yuasa så ska det laddas med låg ström, högst 1A (dvs MC-laddare) tills det är uppe på ca 14,3 Volt.
Innan det sätt i hojen.
Och när du skruvat fast sladden till ena batteripolen kan du mäta hur mycket ström hojen drar stillastående med multimetern mellan den andra batteripolen och anslutningssladden.
Men ta först och tryck anslutningssladden mot batteripolen så eventuella kondensatorer laddas upp....för de kan dra mycket ström....innan du mäter hur mycket hojen drar stillastående.

För att kolla spänningar och ström behövs en multimeter. Tex
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-2000018521/

Till sist, när mitt 6 månader gamla Yuasa inte förmådde starta Triumphen för nån månad sedan satte jag i ett två år gammalt Biltema underhållsfritt batteri. Som stått på underhållsladdning. Till 14,3 Volt 4 ggr/dygn under några minuter.
Och då med Biltema batteriet gick Triumphen igång.
Trolig förklaring är att underhållsladdningen av Yuasabatteriet inte fungerat under vintern.
För efter laddning så har det inte varit några problem för Yuasat starta Triumphen.

Last edited:
Har ett förslag...
ditt problem låter identiskt med det problemet/felet jag har fått vid 2 tillfällen på min busa.
startmotor.
Av någon anledning så släpper limningen på magneterna inne i startmotorn.
symptomen är väldigt lika de du beskriver...startar endast med fulladdat batteri men det blir jobbigare för varje gång.
När det är som värst hjälper inte ens nylagda batteri.
Brukar då hitta 2-3 sönderslagna magneter....
Inga oljud eller andra varningssignaler än att den blir segare att starta.
varför??....ingen aning men misstänker att det har med värmen och kompet i motorn att göra.
Prova skruva av startmotorn och dela den.....kanske finner du lösningen på gåtan där.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT