Trögstartad Monster

Jimsalabim

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2011
Hoj
1982 Suzuki GS 550 EZ
Tjena!
Förra våren köpte jag mig en Ducati Monster 1000 årsmodell 2003.
Denna har jag haft och övningskört med.
Problemet började med att den va svårstartad. Så jag kollade över batteriet och såg att det var ett felaktigt batteri i den. Nytt o fräscht men fel.
Då den hade liggande postition så var det inte så bra med ett våt-batteri...
Så jag snålade till det och köpte ett gel-batteri från biltema.
Vips då startade den enklare när det var fullt kräm i den. Men efter några dagar då den fick stå så blev det genast mer trögt att starta den.
Jag har testat att sätta batteriet på underhållsladdning mellan gångerna man kör och då startar den på en gång. Men om jag glömt sätta i laddaren, väntar 2-3dagar så blir det svårt att få igång den.
Måste jag ha ett batteri med bättre kallstartsegenskaper? Funderar isåfall på att köpa ett lithiumbatteri...
Tänkte om dessa motorer är så trögstartade med "svaga" batterier...

Känns som att har jag inte den där strömtoppen i början så kommer jag inte få igång hojen... Känns ju lite otryggt om man ska åka nånstans i sommar o hälsa på...

När den är svårstartad efter 2-3 dagars stillastående, hur är den svårstartad då? Orkar den inte dra runt eller får du ingen tändning?

Min gamla Ducati Monster från 1998 startade aldrig, och då var det oftast:
- Tändstiften
- Rost från tanken i bränslefiltret
- Bränsleslangen låg i kläm under tanken
- Sist, batteriet

Köp ett Yuasa Batteri som sitter original i hojarna från fabrik och vårda det rätt så kommer det att hålla många år. Mitt i 748an är aldrig bytt sedan hojen köptes. När det ger upp kommer jag att ersätta det med ett nytt original. Varför leta reda på något annat när det som sitter i fungerar så pass bra som det gjort. Därmed inte sagt att nästa batteri behöver hålla lika länge eller att det inte finns bättre alternativ där ute.

Först bör du utesluta att det är batteriet och inte något annat dock.

Biltemas batterier har väldigt varierande kvalité, ditt kanske tappar lite spänning när det får vara i några dagar.
Du kan ju testa att mäta och se om du har något som drar ström när hojen är avstängd, och när mät polspänningen på batteriet med när det fått stå några dagar.

Jag hade en Monster som inte riktigt snurrade på ordentligt med nytt Biltema. Köpte ett dyrare och den fungerade att starta utan problem efter bytet.

När den stått stilla i 2-3dagar så går startmotorn runt ganska länge innan batteriet ger upp. Det känns som att den bara behöver mer kraft i början för att starta för när den är totalt färsk-laddad så startar den alltid på en gång. Då hörs det ju också att det är ännu mer fart i grejorna.
Kanske ska byta stift och bränslefilter nu innan man ska rulla ut den... När man ändå ska byta olja i den.

Biltemas gelbatterier ger för låg spänning, mitt nyköpta fungerade i några veckor sedan drar den bara om det är helt nyladdat.

Jag hade en Monster som inte riktigt snurrade på ordentligt med nytt Biltema. Köpte ett dyrare och den fungerade att starta utan problem efter bytet.

Jag har hört fler Ducati ägare säga samma sak genom åren och en Porsche 996 turbo ägare som fick stå med startkablar på ringen varje gång han skulle ut och köra ett par varv med ett nyinköpt batteri från Biltema inför resan. Han var inte nöjd...

Är just dessa motorer lite extra trögstartade? Har en kompis som köpte ett biltema gel-batteri till sin 1400 Harley och den startade då lätt så länge han hade den... Är det högre komp i min Ducati?

Min Monster var gammal, med stående batteri under tanken. Det var stort, jättestort. Faktum är att jag sett bilar med mindre batteri. Nästan.

Jag antar att de är trögare att dra runt än tex radfyra. Jag lyckades aldrig rulla igång den. Men när jag var en liten pojk på sexton år kunde jag rulla igång min Kawa 1000cc radfyra.

God dagens! Så var det dags att rulla ut hojen! Satte biltemabatteriet på laddning i två dagar med ctec-laddaren. Fyllde i bränsle i tanken, trycker på startknappen och startmotorn snurrar men motorn slår bara nåt enstaka slag innan det låter som att batteriet börjar ta slut igen... Provar igen på knappen... Startmotorn frihjular bara... Låter nästan "metalliskt"? Kan jag ha nåt tok med startmotorn/kransen eller lagret?? Vad jag läst så är det inte så ovanligt på just Ducati....

Först vill jag rekommendera dig ett litiumbatteri, typ Shorai eller liknande. Har det i min 1098 och man märker en tydlig skillnad i "cranking amps" och generell hållbarhet. Från att ha kanske startat på 4-6 snurr så startar den alltid på andra eller 3:e.

Det kan även vara så att din startkoppling håller på att ge upp, ett dåligt batteri ska tydligen slita extra hårt på den.

Först vill jag rekommendera dig ett litiumbatteri, typ Shorai eller liknande. Har det i min 1098 och man märker en tydlig skillnad i "cranking amps" och generell hållbarhet. Från att ha kanske startat på 4-6 snurr så startar den alltid på andra eller 3:e.

Det kan även vara så att din startkoppling håller på att ge upp, ett dåligt batteri ska tydligen slita extra hårt på den.

Du har både sådant batteri och en speciell laddare då?

Ut med biltemas skit (aldrig haft ett bra biltema batteri) och i med yousa (elr vfn de heter) och kolla stiftet så gapet inte är för stor. Öppnar jag upp stiften på min monster 620 så går den som en råtta.kan nästan säga att ordinarie stift har för stort gap för min.

Klämmer jag ihop dem så går den som satan.

Biltemabatteriet fungerade förra säsongen för mig men blev mer o mer svårstartad. Nu låter det nästan som ett "gnisslande" ljud från det där lagret som man kallar för startkoppling(?). Går otroligt trögt. Slår bara nåt enstaka slag och blir sjukt seg...

Kör vidare med ett dåligt batteri och du har snart slitit ut startkransen, har du riktigt tur så pajar drevet också.....å då min vän blir det dyrt :) Du ska ha ett batteri som heter Yuasa YT12B-BS och inget annat.
1000 motorerna är inte så känsliga på stiften, men jag råder dig till att köra på Champion stift och inte NGK.

/ Chrisse på IBC

Biltemabatteriet fungerade förra säsongen för mig men blev mer o mer svårstartad. Nu låter det nästan som ett "gnisslande" ljud från det där lagret som man kallar för startkoppling(?). Går otroligt trögt. Slår bara nåt enstaka slag och blir sjukt seg...

= dåligt med ström.

Min 900ssie blir mäkta sur när det sitter ett dåligt batteri i, köpte ett yuasa original batteri och har därefter aldrig haft problem med att starta.
(det gamla batteriet drog runt motorn utan bekymmer, men det fanns helt enkelt inte kraft nog kvar för att ge gnista).

Är just dessa motorer lite extra trögstartade? Har en kompis som köpte ett biltema gel-batteri till sin 1400 Harley och den startade då lätt så länge han hade den... Är det högre komp i min Ducati?

Att gämföra en HD med en duce är som att pissa på påven:D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...