Trögkickad husa vid kyla

Grrrooov

Medlem
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
GSX-R 1000 -06
Som rubriken lyder så har min husabergare blivit väldigt trögkickad nu under vintern när det alltid är minusgrader ute när man ska dra igång den.

Om man väl har haft den igång så är det inga problem att sitta på hojen och nästan dutta till med vänsterbenet så går den runt så fint, batteriet har troligen blivit skadat i kylar, finns ingen ork alls i det oavsett om man laddar en vecka eller inte.

Men när den är kall, då brukar jag använda högra benet och hoppa till på kicken för att få lite kraft men kicken går inte fortare ner för det utan riktigt segar ner. Har lite problem med höfterna så jag måste hoppa upp så mitt ben blir nära på rakt och obelastat när den är kall.

Då får jag tankarna till autodekompen, kan den på någon lustigt vis göra den trög bara när den är kall? När den är varm är den hur lätt som helst att starta men vid kyla kan det vara hemskt. Choke eller inte, spelar ingen roll, ventilerna är nyställda. Nyservad med olja och filter.

Hade själv lite problem att få igång min idag men efter 20 kickar så hoppade den igång och gick fint sedan dess, stått still i flera veckor så jag ska väl inte klaga. Autodekompen ska ju fungera likadant oavsett vad motorn har för temperatur, tycker det låte väldigt lustigt om den går segare att dra runt kall. :confused:

KAN ju vara så att kall olja e trögare oxo..eller????sedan innehåller väl luften mer syre på vintern när den e kall..eller e det tvärtom...

JonaZ skrev:
KAN ju vara så att kall olja e trögare oxo..eller????sedan innehåller väl luften mer syre på vintern när den e kall..eller e det tvärtom...
Mindre syra antar jag, de som kör is kör ju med mindre olja i filtrerna men vad gäller motoroljan har du ju helt rätt men så stor skillnad kan de inte göra, spec inte på en husa med 1 liter i motorn.

hehe syra får jag hoppas det inte är så mycket av men kall luft innehåller mer syre=man måste gå upp i bestyckningen om det är kallt

philsson skrev:
Mindre syra antar jag, de som kör is kör ju med mindre olja i filtrerna men vad gäller motoroljan har du ju helt rätt men så stor skillnad kan de inte göra, spec inte på en husa med 1 liter i motorn.

Jag håller med Jonaz i det fallet om att det är mer syre på vintern, man kan ju uppleva att bilar går bättre när det är svalare ute, framförallt turbobilar som får i sig mer luft då. Skulle ju kunna byta filter mot ett med mindre olja i, har ju två att välja på faktiskt. Kall olja är ju alltid kall olja...

Jo det har också alltid varit min uppfattnin att kall luft innehåller mer syre, motorn går bättre osv men varför kör man då med mindre olja i filtrerna? :va

robbandalal skrev:
hehe syra får jag hoppas det inte är så mycket av men kall luft innehåller mer syre=man måste gå upp i bestyckningen om det är kallt

Där sa du ju något intressant, ypvs skrev nog något sådant för ett bra tag sen om att höja till 200 när det är kallt om 195 är det vanliga, men huvudmustycket påverkar väl inte starten? Måste väl bli någon nål också? Enda fördelen jag hittat med vinterkörning är att avgasknallarna har försvunnit näst intill totalt, lite tråkigt ibland visserligen.

philsson skrev:
Jo det har också alltid varit min uppfattnin att kall luft innehåller mer syre, motorn går bättre osv men varför kör man då med mindre olja i filtrerna? :va

På isen finns ju inte så mycket skit som kan gå in i motorn kanske?

Grrrooov skrev:
Där sa du ju något intressant, ypvs skrev nog något sådant för ett bra tag sen om att höja till 200 när det är kallt om 195 är det vanliga, men huvudmustycket påverkar väl inte starten? Måste väl bli någon nål också? Enda fördelen jag hittat med vinterkörning är att avgasknallarna har försvunnit näst intill totalt, lite tråkigt ibland visserligen.

På isen finns ju inte så mycket skit som kan gå in i motorn kanske?
men om den slutat med avgasknallarna betyder det inte att den går fetare nu? :3freak :confused:
Vad gäller starten så kan det hjälpa att ställa upp tomgången en gnutta.

philsson skrev:
men om den slutat med avgasknallarna betyder det inte att den går fetare nu? :3freak :confused:
Vad gäller starten så kan det hjälpa att ställa upp tomgången en gnutta.

Kan ju prova detta också men då bör den väl vara igång först? Kanske bara höja ett halvt varv till en början, men den är ju så tung. Kan nära på ställa mig på den, men å andra sidan är det ju -7,5 grad ute, den kanske fryser och inte vill ut och åka så jag har full förståelse för den. Husor har fanimej själ.

Mina däck också.Tyres with soul.

Faktum är att det är oljan som är det värsta problemet. Det gör jätteskillnad i hur motorn går runt och blir det riktigt kallt så känner man tydligt i kicken hur motorn går som i sirap och att det är svårt att få nån riktig snurr på den när man kickar.
Utöver det så är det en bestyckningsfråga¨, avgasknallarna tyder på snål blandning inte tvärt om. Oftast behöver man inte bestycka om så mycket dock.
Det är ett svårt problem att komma runt det här tyvärr, iaf om du måste ha hojen stående i minusgrader länge, speciellt många minusgrader. Man kickar, kickar, kickar får en tändning, kickar, får en tändning, kickar den tänder i 2 sekunder osv. Det kan ta djävligt lång tid innan oljan är så runtvispad och uppvärmd att den orkar snurra igång ordentligt.
Problemet är ofta att man hinner icka den sur innan den tänder så man får trampa igenom den med dekompen indragen en 10-15 ggr då och då och sen på med choken och fortsätta.
Tröstlöst men bra motion.

Daniel

ypvs skrev:
Problemet är ofta att man hinner icka den sur innan den tänder så man får trampa igenom den med dekompen indragen en 10-15 ggr då och då och sen på med choken och fortsätta.
Tröstlöst men bra motion.
Daniel

När man talar om trollen...
Ja det är att få den sur jag är rädd för, det svåra är väl att märka när den är det tycker jag, gör det någon skillnad att börja med dekompen indragen i början och vrida lite på gasen alternativt full eller ingen?

Bra motion kan man ju lugnt tala om, hehe, vad är det som gör den stora tunga skillnaden på att kicka en husa 650 mot en ktm 660? Jag tycker 660 är mycket lättare både varm och kall. Annan utformning av motor/dekompsystem?

supermoppe skrev:
En luffarlösning men ändå, ställ den inomhus nån timme, sen är de inga problem.

Hehe, fin lösning, slog på värmen i garaget en stund, bara vanlig elfläkt i oisolerat garage så jag vet inte om det hjälper. Motorvärmare kanske? Vet inte hur jag ska få in den någon stans med mina dubbisar på, dom lär ju slita sönder varenda golv överallt. Ner till källaren är ett alternativ och ner kommer ju alltid saker men upp.

Några tips på smörjning av bromsoket fram? Rengjorde väl med för mycket Brääkleen så det blev lite segt i kylan, dom tar men går segt, bytte bromsvätskan innan idag och det blev lite bättre, mycket luft var det i också.

Om den inte startat på 5-10 kickningar så måste den kickas ur (även på sommaren för övrigt) och det görs på full gas (håll kvar absolut full gas) med dekompen indragen. Du kickar 10-15 ggr sen släpper du ner gasen, chokar och börjar en ny cykel på 5-10 kickningar varefter du kickar ur den igen.

Är hojen stelfrusen kan det gå många sådana här cykler innan den startar ordentligt...

Daniel

Jag är helt imponerad av min 625 a med elstart den tuffar igång i vilken kyla som helst. När man tror att startmotorn/batteri borde vara helt döda så tuffar den igång direkt. KTM måste ha satt in nåra supergrejor som är anpassade för vinterbruk.

Schvidja skrev:
Jag är helt imponerad av min 625 a med elstart den tuffar igång i vilken kyla som helst. När man tror att startmotorn/batteri borde vara helt döda så tuffar den igång direkt. KTM måste ha satt in nåra supergrejor som är anpassade för vinterbruk.

Idag var skillnaden enorm, det var kylan som gjorde allt då. Tryckte ner kicken lite lätt och försiktigt för att känna på den och när det gick lätt så bara sparkade jag till lite fint och vipps så var den igång.

Ett starkare batteri kanske? Vad är det för amperetal på ditt? Mitt batteri har nog frusit sönder eller nåt, man får inte använda elstarten för ofta för då hinner den inte ladda upp någon ström. 10 minuters körning och sen stänga av och starta en gång funkar men inte om man repeterar samma sak, då har den ingen ork alls men va fasen, det är ju manligt att kunna kicka.

Grrrooov skrev:
Idag var skillnaden enorm, det var kylan som gjorde allt då. Tryckte ner kicken lite lätt och försiktigt för att känna på den och när det gick lätt så bara sparkade jag till lite fint och vipps så var den igång.

Ett starkare batteri kanske? Vad är det för amperetal på ditt? Mitt batteri har nog frusit sönder eller nåt, man får inte använda elstarten för ofta för då hinner den inte ladda upp någon ström. 10 minuters körning och sen stänga av och starta en gång funkar men inte om man repeterar samma sak, då har den ingen ork alls men va fasen, det är ju manligt att kunna kicka.

På 625an sitter ett 8,6Ah batteri och 200w generator, det gör nog en hel del, på min andra hoj sitter ett 4ah batteri 150w generator och det har inte samma uthållighet men den startar även om det är kallt. Jag tror dock mycket på att ha ett fräscht batteri. Om du har en modern laddare som slår av och på själv så går det att mäta tiden mellan avslag - påslag gärna kompletterat med en voltmeter. Om det går fort mellen avslag till påslag så är förmodligen batteriet slut, dvs batteriet går att ladda men behåller inte spänningen utan volttalet sjunker fort även utan belastning och då är det bara att byta. Ska du byta så behöver du inte köpa orginal för de är ofta svindyra ett bra Varta 4 Ah gel går att få för 350kr. Det går ju även att kolla om du kan få in ett större batteri genom lite mod.

Schvidja skrev:
På 625an sitter ett 8,6Ah batteri och 200w generator, det gör nog en hel del, på min andra hoj sitter ett 4ah batteri 150w generator och det har inte samma uthållighet men den startar även om det är kallt. Jag tror dock mycket på att ha ett fräscht batteri. Om du har en modern laddare som slår av och på själv så går det att mäta tiden mellan avslag - påslag gärna kompletterat med en voltmeter. Om det går fort mellen avslag till påslag så är förmodligen batteriet slut, dvs batteriet går att ladda men behåller inte spänningen utan volttalet sjunker fort även utan belastning och då är det bara att byta. Ska du byta så behöver du inte köpa orginal för de är ofta svindyra ett bra Varta 4 Ah gel går att få för 350kr. Det går ju även att kolla om du kan få in ett större batteri genom lite mod.

Generatorn på husan är väl inte mer än på 70w har jag för mig men jag vet inte. Batteriet ligger på 7Ah. Då är det ju inte så konstigt om den inte vill fungera i kyla.

Back