Tröga ventiler (LC4)

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Honda CBR900RR
Har tagit av toppen på en KTM LC4a och det känns som att ventilfjädrarna är mycket hårdare än tidigare. Först forstod jag inte vad som hade hänt men när jag skulle montera den manuella dekompen gick det knappt att dra upp armen och när man väl gjort det så fastnade den i den läget. Samma sak när man skulle dra runt hjulet gick trögt som attan då ventilerna skulle tryckas ner.

Nu har jag tagit bort toppen och satt på ventilkåpan och dekompen, men det går forfarande jättetrögt att trycka ner ventilerna(så det har inget med kamen att göra med andra ord).

Någon som har en aning till varför det blivit såhär och vad man kan göra åt det?

var det länga sedan den var igång? Hände det plötsligt?

Jo det var nog någon månad sen och då gick den bra. Men det måste ha hänt då jag plockade av kammen, ventilkåpan och toppen. Kanske blir det så när man plockar av grejerna under en längre tid, men vågar iallfall inte starta den innan jag vet. Är iallfall helt säker på att det inte gick såhär trögt innan jag plockade av allt.

Det är inte bara så enkelt att du har tändstiftet i, o jämnför trögheten mot innan då du inte hade det?

Läste någonstans att man kunde se om ventilerna är snea genom att hälla in diesel i toppen och se om det läcker. Så jag gjorde det och det läckte inget. Finns det något annat bondsätt att se detta på.

Tycker inte det står något meckhandboken hur man ska göra för att få bort ventilfjädrarna och ventilerna.

Varför är det stäck målade på ventilfjädrarna?

Nu känner jag inte till just KTM 625, men generellt så använder man en ventilbåge för att ta loss ventilerna. Ventilbågen trycker ihop ventilfjädern utan att trycka in ventilen, då kan man ta loss två små ventilknaster som låser ventilfjädern. Sen lossar man ventilbågen, så lossnar allt.
Men jag tror inte att renovering av topp är något för nybörjare att ge sig på...
Man kan orsaka dyra skador om man gör fel.
Men det har du väl redan gjort, om du har krökt ventilerna...
Ventilfjädrarna har ofta färgmarkeringar för att skilja på insug- avgas-ventilfjädrar.
Lycka till iallafall.

Last edited:
Risken finns att jag gjort en riktigt nybörjarmiss. En kille på jobbet påpekade en sak som faktiskt låter rätt troligt. Har ju haft av toppen ett tag och ventilerna sitter tight men har inte fått olja på ett tag. Så risken är nog rätt stor att det inte kommer gå så trögt om man häller på lite olja:huvet . Får hoppas på det iallfall. Vilken idiot man är. ...

Nu känner jag inte till just KTM 625, men generellt så använder man en ventilbåge för att ta loss ventilerna. Ventilbågen trycker ihop ventilfjädern utan att trycka in ventilen, då kan man ta loss två små ventilknaster som låser ventilfjädern. Sen lossar man ventilbågen, så lossnar allt.
Men jag tror inte att renovering av topp är något för nybörjare att ge sig på...
Man kan orsaka dyra skador om man gör fel.
Men det har du väl redan gjort, om du har krökt ventilerna...
Ventilfjädrarna har ofta färgmarkeringar för att skilja på insug- avgas-ventilfjädrar.
Lycka till iallafall.

Jojo men även värdens bästa mekaniker har ju monterat isär en top för första gången någon gång.

Risken finns att jag gjort en riktigt nybörjarmiss. En kille på jobbet påpekade en sak som faktiskt låter rätt troligt. Har ju haft av toppen ett tag och ventilerna sitter tight men har inte fått olja på ett tag. Så risken är nog rätt stor att det inte kommer gå så trögt om man häller på lite olja:huvet . Får hoppas på det iallfall. Vilken idiot man är. ...

I själva ventilstyrningarna har du normalt sett ändå ingen olja, ventiltätningarna ser till att oljan håller sig borta därifrån, så fortsätt att leta orsak till att det kärvar - jag skulle monterat ner toppen och sett om ventilerna löper lätt inuti styrningarna med ventiltätningarna bortmonterade, annars är de troligen krokiga.

I själva ventilstyrningarna har du normalt sett ändå ingen olja, ventiltätningarna ser till att oljan håller sig borta därifrån, så fortsätt att leta orsak till att det kärvar - jag skulle monterat ner toppen och sett om ventilerna löper lätt inuti styrningarna med ventiltätningarna bortmonterade, annars är de troligen krokiga.

Känns bara lite konstigt att alla ventiler är lika tröga att trycka ner. Nåja ska ialfall pröva att hälla på lite olja när jag kommer hem. Annars är jag sugen på att lämna in toppen någonstans. Synd bara att det inte finns något vettig KTM-verkstad söder om stan.

Det stora/svåra jobbet är ju att få bort/få toppen på plats med kam-markering o.sv!

Har du toppen löst så kan du lätt lära dig själv att ta ur ventiler och kontrollera om det är raka, kontrollera säten, tätningar & styrningar.

Köp dig en "ventilbåge" på närmaste mc-firma. Handlar om kanske 400-500:-

Men visst har du nån gammal släkting lr så som meckat bil topp så är det till stor hjälp. EXAKT samma princip....

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!