Trög vevaxel...

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Efter en lång och ensam vinter har nu min motor till slut fått lite kärlek, och vad får man tillbaka? En hög med problem! :4skrika
Först trillade hela växellådan(som jag trodde satt fast) ut, men det var mitt eget fel så sånt kan man ju leva med. Den fick jag iaf ihop till slut, så jag tryckte ihop motorhalvorna med lite våld och motorfett. Halvorna gick ihop fint, men vevaxeln är trög att snurra runt. Det är dessutom när jag INTE har dragit åt motoskruvarna; Då blir den enormt trög att snurra runt. Vad det beror har jag ingen aning om, därav denna tråd! Det ser ut som om det dära stora hjulet på vevaxeln går emot väggen lite lite lite på ena sidan, men jag får ner ett 40-bladmått om än med lite problem. Kan problemet sitta i att den skaver lite? Och om den gör det, vad i hela h****** beror det på? :va Det borde väl inte vara möjligt att den tar emot, såvida jag inte har missat någonting när jag monterade grejorna?
Så apropå det, har någon en sprängskiss över motor/växellåda/vevparti också? Det gäller en rd125lc -84 ..

Hjälp uppskattas starkt! :Bugar Far min vet inte vad han pratar om och blir förbannad istället för att hjälpa till :gnissla ...

låter som nån bricka ligger fel i växellådan. lyckades med det på min cr 125 90a som jag hade en gång i tiden. resulterade i att motorhalvan sprack och motorn vart kaputt.

perkihlen skrev:
låter som nån bricka ligger fel i växellådan. lyckades med det på min cr 125 90a som jag hade en gång i tiden. resulterade i att motorhalvan sprack och motorn vart kaputt.

Jag kollade igenom en sprängskiss som jag hittade på 125forumet, men det verkar inte som om det ska vara någon som helst bricka eller shims någonstans i lådan överhuvudtaget... :va
Eftersom det verkar som om att vevaxeln ligger några tiondels mm fel åt ena hållet kanske det funkar om man ger den en snyting så den hamnar mer i mitten? Vill dock inte ha sönder något, vad tror ni? :näsblod

Edit: Värt att nämnas är väl kanske att jag har bytt ramlager+balansaxellager. Vet inte om det kan ha någon sån inverkan dock. :confused:

Last edited:
Slår du på vevaxeln kommer den slå sig i gengäld, dvs. blir krokig/oriktad. Mao ingen bra ide.
Dra ihop vevhushalvorna m våld kan oxå kröka den.

Troligen är det (monteringen av) ramlagren det beror på, det har blivit för brett över dom helt enkelt.
Kolla och jämför med tillgängligt utrymme i vevhuset i hopsatt skick.

Eller så går inte lagren in fullt ut i urtagen i vevhushalvorna. Nån skada kanske ?

En variant att montera lager är vevhushalvan i ugnen och lagret i frysen och sen på plats.
Och att vevaxeln dras på plats m spec.verktyg, a la hylsa o mutter. Hylsan över vevaxeländen
och muttern på 'svänghjulsgängan' och sen dra. Går lätt att tillverka själv.

Kanske titta i nån mekbok om hur man gör sånt där ? Än är det inte för sent.
/u

Last edited:
Vad är de för hoj?

Ibland brukar det ligga en stor bricka mellan ramlager och motorhalva. En sån får man inte glömma. Alla brickor och shims är viktiga! Kolla sprängskissen noga och montera ihop så.

ulf_lundin skrev:
Slår du på vevaxeln kommer den slå sig i gengäld, dvs. blir krokig/oriktad. Mao ingen bra ide.

Troligen är det (monteringen av) ramlagren det beror på, det har blivit för brett över dom helt enkelt.

Eller så går inte lagren in fullt ut i urtagen i vevhushalvorna. Nån skada kanske ?

En variant att montera lager är vevhushalvan i ugnen och lagret i frysen och sen på plats.
Och att vevaxeln dras på plats m spec.verktyg, a la hylsa o mutter. Hylsan över vevaxeländen och muttern på 'svänghjulsgängan'
och sen dra. Går lätt att tillverka själv.

/u

Precis som Ulf säger:/
Man får ALDRIG pressa ihop halvorna bara. Man måste ha någon typ av verktyg som drar in vevaxeln i respektive halva.
Ingen kraft får gå igenom vevstaksbulten, uppriktingen "balanseringen" blir fel och motorn vibbrerar.
I värsta fall, som nu, går ramlagren tungt.

Hade samma fel, och då hade jag inte köpt orginalramlager - de var 1mm var för stora.

Mats757 skrev:
Precis som Ulf säger:/
Man får ALDRIG pressa ihop halvorna bara. Man måste ha någon typ av verktyg som drar in vevaxeln i respektive halva.
Ingen kraft får gå igenom vevstaksbulten, uppriktingen "balanseringen" blir fel och motorn vibbrerar.
I värsta fall, som nu, går ramlagren tungt.

Tänkte på det också, men det gick inget vidare med fingrarna, och något sånt verktyg har jag inte. =/ Ulf hade dock en bra idé, så jag ska ta isär motorn igen, försöka fixa ihop något sånt och kolla att lagrena sitter rätt då.

Itacha75 skrev:
Hade samma fel, och då hade jag inte köpt orginalramlager - de var 1mm var för stora.

Det är inga originallager, men dom ser exakt likadana ut och har exakt samma beteckning på sidan, samt samma tillverkare. Det borde väl ändå funka.

ulf_lundin skrev:

Och att vevaxeln dras på plats m spec.verktyg, a la hylsa o mutter. Hylsan över vevaxeländen
och muttern på 'svänghjulsgängan' och sen dra. Går lätt att tillverka själv.

/u

FAN. Visste det. :huvet
Jag: "Nej, jag tror det är skitdumt att slå ihop halvorna. Vevaxeln är ju liksom inte rak?" Farsan: "Äh! Så känslig är den inte." *BANKBANKBANK*. Stöön. :gråta
Dessutom tyckte han att det var värt att slå till vevaxeln med hammaren för att styra till den i vevhuset. Ska jag citera igen? Okej. Jag: "Den ska väl inte ens kunna hamna sådär snett om inte någonting är felmonterat?" Farsan:"Jorå. Det handlar bara om att lagrena ska sätta sig lite!" *BANK*.

Helt förstörd, vad tror ni? Då får tamejfan han bjuda.

Din farsa verkar vara en höjdarmekaniker nästan i stil med polarens far som slog på moppecyllen på kolven med hammare.. slutade med en sprucken cylinder, två spruckna kolvringar och en kass kolv..

mät och kolla.. säger som föregående talare!!

(lås in gubben nästa gång du ska sätta ihop den) :tummenupp

Trashcan skrev:
FAN. Visste det. :huvet
Jag: "Nej, jag tror det är skitdumt att slå ihop halvorna. Vevaxeln är ju liksom inte rak?" Farsan: "Äh! Så känslig är den inte." *BANKBANKBANK*. Stöön. :gråta
Dessutom tyckte han att det var värt att slå till vevaxeln med hammaren för att styra till den i vevhuset. Ska jag citera igen? Okej. Jag: "Den ska väl inte ens kunna hamna sådär snett om inte någonting är felmonterat?" Farsan:"Jorå. Det handlar bara om att lagrena ska sätta sig lite!" *BANK*.

Helt förstörd, vad tror ni? Då får tamejfan han bjuda.

Efter den behandlingen skulle jag knappt ens bry mig om att mäta hur illa det är... I ditt ställe skulle jag frånta din farsa alla rättigheter till att röra verktygen, och dessutom ge honom fakturan för allt som går åt för att få ordning på motorn. Kan man inte meka så ska man ge sjutton i det, och att använda våld i en motor är det ofrånkomligt största beviset på att man inte kan meka.

Ändå tycker man att han borde kunna. Verkstadschef på en stor marinverkstad dom senaste 10-15 åren. :va
Jaja. Skitsamma, får plocka isär, se om axeln är okej, mäta upp och sätta ihop igen. Gör om, gör rätt... Kanske bara därför axeln går trögt förresten? Att den har böjt sig lite?

Min chef är en riktig kludd på att utföra det jobbet vi gör.. däremot är han en jävel på att snacka..

För dom som är intresserade lyckades jag lösa problemet, det hela låg mest i att det vänstra ramlagret hade hamnat fel. Tog isär motorn igen, åtgärdade det och satte ihop igen. Axeln rör sig obehindrat!! Tack alla som hjälpte till :tummenupp

Edit: Veven verkar oskadd i övrigt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...