Trög varvmätare

bOnKe

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS -84
Hej!

Har precis dammat av min hoj för säsongen, en GSX 400 FWS -84, och jag upptäckte nu under morgonturen till jobbet att varvräknaren inte hänger med. Den ligger rätt vid konstant hastighet men det segar sig både uppåt och nedåt. Står jag och torrgasar så hinner inte nålen med alls, den ska ju stå och guppa lite fint!

Det verkar ju som att själva mätningen fungerar som den skall, annars hade den väl varit helt död. Kan det vara nålen som är trög? Tänkte ifall det har ärgat eller nåt? Andra förslag?

Hade samma fenomen på en gsx400e-83 efter jag hade öppnat och smort den del som wiren drog(ty den drog varvräknarwires på löpande band och gick trögt). Antar att det var för jag hållit instrumentet upp och ner eller något och det blev bättre med tiden så efter att jag kört några månader var problemet i princip borta.

Den har redan "lossnat" litegrann och hänger med bättre. Det kommer nog att ordna sig efter lite mer körning! Så är det väl med gamla maskiner som får stå stilla länge. De behöver lite tid på sig att vakna efter vintervilan!

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back