Trög stötdämpare

Trollfar

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Hoj
Kawasaki KX
Är det någon som har ett tips på hur jag kan få min stötdämpare på crossen bra? När jag trycker ner den, så fjädrar den inte ända upp.

Visst häng ska du ju ha,men är det något annat knas så gissar jag på hoprostat länkage.

Jag plockade ner svingen och alla lagrerna i länkaget förra veckan, och vissa var ju inte så jättefina, men jag smörjde iaf upp dom så att det gled lättare, men det är fortfarande ganska stum dämpning..

Hur gör man för att ställa om dämparen för ens egen vikt?

Man mäter "hänget". Först mäter du avståndet mellan bakhjulsaxel och bakskärm när bakhjulet hänger i luften. Sen sätter du ned hojen och mäter igen. Slutligen sätter du dig på hojen och mäter igen. Från hängande till att hojen står själv bör ligga på ca3cm. Det totala hänget från hängande till att du sitter på den bör vara runt 10cm. Om inte detta stämmer får du justera fjäderförspänningen tills det stämmer. Går det inte att får till på din hoj har du fel fjäder.

När hänget stämmer kan man sedan prova sig fram med hårdhet och retur beroende på körstil, bana mm.

Okej, tack för hjälpen! fjäderförspänningen, är det den som sitter övanför själv fjädern? sen med en massa gängor alltså

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis