Trög, dålig koppling efter byte pga haveri...

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
DR650. Kopplingsras. Ena "benet" på tryckplattan gick av!
bild (12).jpg
Tagit isär, bytt tryckplatta, kollat/mätt lameller ok, smort allt, urtrampningslagret verkar ok, fjädrar mätta ok, allt monterat med rätt moment. Wiren löper lätt.
Lika förbannat är kopplingen aströg och kopplar inte riktigt ur alltid, den drar lite med kopplingshandtaget indraget och växel i. Oavsett hur jag justerar den.
Förslag? Har jag gjort nå't fel?

Har du kollat så stålskivorna inte hade slagit sig och/eller fått missfärgning?

Hade samma problem på en xt 660 va bara riva ut och göra om.Fick vända på stålskivorna sen blev den mjuk.

Dragit eventuell centrummutter i kopplingen med momentnyckel till rätt moment och låst centrummuttern med låsbrickan?
Symptomen stämmer på min Suzuki SV650S när centrummuttern i kopplingen lossnat.
Men du kanske har en annan konstruktion?

Dragit eventuell centrummutter i kopplingen med momentnyckel till rätt moment och låst centrummuttern med låsbrickan?
Symptomen stämmer på min Suzuki SV650S när centrummuttern i kopplingen lossnat.
Men du kanske har en annan konstruktion?

Samma konstruktion och muttern sitter som den ska och är spärrad.

Hade samma problem på en xt 660 va bara riva ut och göra om.Fick vända på stålskivorna sen blev den mjuk.
Har du kollat så stålskivorna inte hade slagit sig och/eller fått missfärgning?

Hmmm... inte kollat dem speciellt, bara översiktligt. Kanske lika bra att köpa nytt lamellpaket - då hänger väl nya stålskivor med och så kan jag utesluta det problemet..?

Min dr600 kopplade inte ur när jag råkade dra centrummuttern för hårt :näsblod Fast min koppling blev inte hårdare av de..

Stålskivorna e pyttelite konkava åt nått håll kolla att dom e åt rätt håll.När jag vände dom åt fel håll gick det knappt dra in kopplingen.Lägger du dom mot tryckplattan ser du vilket håll dom ska vara åt..

Ok, update:
Ny wire, nya lameller (oljebadade) och fjädrar, stålskivor åt rätt håll, allt draget med rätt moment. Lika förbannat... Stenhård och kopplar inte ur! Om jag drar tryckplattan med alldeles för lite moment känns kopplingen mer normal men den kopplar iallafall inte ur :(.
Hjälp..?

Hur lite drar den med kopplingen intryckt? Lite som i den rullar framåt med dig på eller (som det brukar vara) lite som att hjulet snurrar men går stoppa med handen?

Hur lite drar den med kopplingen intryckt? Lite som i den rullar framåt med dig på eller (som det brukar vara) lite som att hjulet snurrar men går stoppa med handen?

Fullt driv. Tvärstannar när jag lägger i växeln. Man kan ju behöva hålla emot litegrann vid rödjus normalt men det här är nå't helt annat.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!