Trånga stövlar

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Är på jakt efter nya stövlar och provade ut några idag.

Hittade ett par TCX stövlar i bra prisklass och fina i utseendet. Grejen var att de satt ganska tight, inte så breda. Tryckte på från sidorna ganska bra, men tårna va raka. Gick jag upp en storlek så var de för stora såklart och böjdes lite för mycket vid tårna(eller snarare där tårna egentligen ska vara).

Nu så har jag glömt bort hur de andra stövlarna som jag haft var från början.:död Brukar skorna öppna upp sig tillräckligt och forma efter den missfoster av en fot jag har? :va

Apropå breda fötter...Sidi stövlar, vem fan har så smala fötter!?!? Jag fick ju inte ens fanskapet i stövlarna. Trodde jag kanske provade på dam skor, men nej. Synd, för de är snygga som fan:hihi
 
Stöveln brukar inte "öppna" sig. Den ska sitta bra från början, absolut inte göra ont. Det ska kännas bra.
 
Självklart töjer sig en skinnstövel, hur kan man ens säga något annat? Jag har breda fötter och töjt varenda doja jag ägt inkl ett par rejsiga TCX som jag bara kört i kanske max 4-6 h
 
Köpte nyss TCX, trånga. men jag är av insikten att jag kommer töja dom, så gjorde jag med mina gamla "första" stövlar, så varför skulle inte dessa oxå göra så? Gör ont ibland (när jag får veck på skinstället vid byxkanten eller strumpan innanför korvar sig, men så länge jag håller allt slätt o fint innan jag drar upp dragkedjan på stöveln så är dom bra och mycket stabila (svåra o böja mer än det som skall vara meningen o böjas). om några timmar kanske dom sitter perfekt på mig :) bara kört 2 timmar totalt med dom
 
Åk med stövlarna i regn så töjer dom sig. Eller sitt med dom i badkaret ett tag.

Mitt skinnställ är storlek 54. Sitter bra överallt. Skulle jag köpa ett nytt är det 56-58. Jag har åkt en del regn i mitt gamla ställ. Skinn töjer sig.

Jag köpte ett par stövlar, kommer inte ihåg vilka det var. Provgick lite i affären. Hade bilen med då. Dagen efter körde jag hoj till jobbet. Märkte att jag inte kunde växla normalt. Fotleden var helt låst. Fick lyfta hela foten. Värdelöst. Så dom lämnade jag tillbaka. Crosstövlarna kändes asköna igen efter det. :tummenupp
 
Jag köpte ett par stövlar, kommer inte ihåg vilka det var. Provgick lite i affären. Hade bilen med då. Dagen efter körde jag hoj till jobbet. Märkte att jag inte kunde växla normalt. Fotleden var helt låst. Fick lyfta hela foten. Värdelöst. Så dom lämnade jag tillbaka. Crosstövlarna kändes asköna igen efter det. :tummenupp

Så illa var det inte för mig, det tryckte från sidan på mellanfotsbenen(vid tårna som sticker ut).

Då är det bara gå och köpa dessa stövlar och töja ut de lite grann! Det är säkert det jag gjorde med mina gamla, men sånt minns man inte:tungan
 
Lyfter denna tråd då jag undrar om ngn har en bra "huskur" för hur man ska töja ut mc-stövlar?
Har läst om trix med fryspåsar fulla med vatten i en frys under ett dygn eller två, köra med blöta skor, använda en hårtork samtidigt som du har skon på dig etc
Min fråga är om detta går applicera på en mc-stövel som är fan så mkt hårdare än en vanlig läderskor?
 
Lyfter denna tråd då jag undrar om ngn har en bra "huskur" för hur man ska töja ut mc-stövlar?
Har läst om trix med fryspåsar fulla med vatten i en frys under ett dygn eller två, köra med blöta skor, använda en hårtork samtidigt som du har skon på dig etc
Min fråga är om detta går applicera på en mc-stövel som är fan så mkt hårdare än en vanlig läderskor?

Det enklaste är nog att sälja dom och köpa ett par Alpine Star.
Det jag fått höra att är att Alpine Star är de enda som passar mina Breda fötter.

Men vill du riskera förstöra dom
så har jag sett tipset arbeta in vaselin från båda sidorna i lädret.
Lädret blir smidigare då.

Vad det gäller att bredda skor tror jag skomakare som gör skor har sådana verktyg.
Annars kan man kanske hitta ett litet bromsok som går att dela i två delar
(några hål måste väl pluggas) sedan så långa metallrör # som möjligt mellan kolvarna (så man fortfarande kan få ner oket i stöveln)
# eller avsågade kvastskaft
Och så börja pumpa upp trycket.
Jag har använt en fettspruta för få upp trycket. Fått upp det till 200bar.
Och med ett 4 kolvsok med 32mm bromskolvar vid 200bar blir det ca 30000N
som försöker skjuta bromsoksdelarna åt sidan.
Kan kanske sträcka läder lite om lädret först är ordentligt invaselinat.

Värme tror jag inte på numera.
Hade ett par fina läderhandskar som blivit skitiga för många år sedan och fick för mig att kokande vatten skulle vara modellen.
Så jag la dom i en gryta och satte på plattan.
När jag kollade nästa gång hade dom krymt.
Passade kanske 1-åring.
Det är väl inte illa 20 års föryngring i storlek på 20 minuter ?
 
Last edited:
Dränk stövlarna i ljummet vatten, in och utvändigt. Smörj in dem rikligt i Ekol-olja (utvändigt) och låt dem torka en helg. Detta lärde mig löjtnanten på F13 när mina oerhört styva marschkängor skulle trampas in. Sedan formade de sig fint efter mina breda fötter!
 
Är de tillverkade i syntetmaterial hjälper tyvärr inte det med att smörja in stövlarna. Då får du hoppas på att töjs vid användning. I värsta fall kan du riva ur fordret och tejpa insidan med vävtejp och lite lim.
 
Men vill du riskera förstöra dom
så har jag sett tipset arbeta in vaselin från båda sidorna i lädret.
Lädret blir smidigare då.

Vaselin är en petroleumprodukt så jag hade undvikit det och kört på något anpassat för läder.
Sen ska man vara försiktig med stövlar nuförtiden. Många är gjorda i konstläder som kanske inte alls mår bra av fett. Jag har råkat fetta in konstläder som reagerade med fettet och bildade en kladdig hinna som aldrig gick att bli av med.

Jag anser att alla läderprodukter som är så utsatta som MC-utrustning ska fettas in ordentligt från alla håll man kommer åt. Töjer dom sig inte nog av det+användning blir det rotblöta och ut och köra. Räcker inte heller det kan man töja genom att töja mekaniskt på andra sätt. Jag hade undvikit frysen eftersom skinn blir hårt och sprött i kyla och man får dålig kontroll på hur mycket vattnet expanderar.
Skomakare har skoblock som går att spänna ut men det går oftast att improvisera ihop något.
 
Jag tejpade på neoprene på fötterna där jag ville töja och värmde med en hårtork, funkade skapligt men behöver nog göra det igen. Detta är för syntetstövlar.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 
Tänker vara lite tråkig och påstå att Daytona gör bäst stövlar av alla och dessutom har ett grymt brett sortiment för alla typer av fötter.

Lite trånga stövlar kan man annars såklart som en mängd föregående talare påpekat lätt töja med lite vatten och användande åtminstone en halv storlek.
 
Dränk stövlarna i ljummet vatten, in och utvändigt. Smörj in dem rikligt i Ekol-olja (utvändigt) och låt dem torka en helg. Detta lärde mig löjtnanten på F13 när mina oerhört styva marschkängor skulle trampas in. Sedan formade de sig fint efter mina breda fötter!

Ekol-olja var ju överkomligt pris på :)
https://www.granngarden.se/laderolja-ekol-ofargad-500-ml/p/1197572

Sedan för att vidga stövlarna, lite enklare än delat bromsok, stoppa in en ihopknycklad trampcykelinnerslang i stöveln och pumpa upp slangen, 2 bar kanske slangen klarar och det borde ju tänja lite på lädret.
 
Köp andra.
Alla "trix" kommer ändå inte få dom att sitta bra.
Dainese / TCX / Spidi har alltid varit "små" i storlekar. Har man "breda" fötter är det som redan nämndes tidigare Alpinestars som är att bra val,annars får man ta en storlek större. :tummenupp
 
Har också något breda fötter men tycker att både mc-stövlar och skor alltid har mjuknat till lite efter användning. Detta inkluderar även Sidi-stövlar, som inte är av riktigt skinn.
Jag klättrar en del och där har jag ibland fått klättra hyfsat intensivt i 2-3 månader i en förjevvla trång sko, tills den äntligen mjuknat till och format sig.
Så använd grejerna är mitt starka tips.
 
Köp saker som passar,- det blir bäst och billigast !
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top