Trång hjälm....VAD GÖRA ?

Prillan73

Lagom e bäst.....
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
pausar...
Har ni några tips på hur man gör om man har en relativt ny men trång hjälm ?
Ett skinnställ har jag hört många tips om hur man får det att sitta bra men en hjälm ????
Får ont i pannan efter ca 1 timmes användning....

Några tips ? :)

Löjliga kommentarer UNDANBEDES !!!! :4skrika

Svårt o komma med ngt seriöst inlägg... Man har ju hört det där med kikärtor. Varför inte ta en plastpåse + kikärtor. Knöka ner i hjälmen o fyll sedan med vatten. Lr ngt.... :hoppa

Spänn sedan fast hjälmen med spännband över med nederdelen neråt..tex på ett släp lr dylikt medans ärtorna sväller... :hihi *s* D borde juh funka hur d nu än låter

Prillan73 skrev:
Ett skinnställ har jag hört många tips om hur man får det att sitta bra men en hjälm ????

Löjliga kommentarer UNDANBEDES !!!! :4skrika

Känner igen det där fenomenet. När jag var en bönpallskotte med klämmande hjälm, snidade pappsen till en träbit som hade ungefär samma form som min panna. Den träbiten satte han fast (med tving) i hjälmen där min panna befinner sig när jag har hjälmen på mig. Efter ett tag var hjälmen så pass uttöjd så det inte gjorde ont att ha den på sig, men inte så mycket så passformen försvann.

Vill man inte göra så där är det väl bara att ha krukan på sig, så töjer den ut sig så småningom.

Lycka till! :tummenupp

Har du inte fel hjälmmärke/hjälmform om det klämmer pannan på dig!? Själv så kunde jag inte ha nån Nolan hjäm jag testade.. men Shoei Z-one sitter som gjutet!! Aldrig fått ont i pannan av den! Men som sagt Nolan hjälmen klämde precis som du beskriver!! Inte kul att få skallebank efter en timmes körande!

Prillan73 skrev:

En butiksinnehavare som jag köpte en hjälm av, berättade att han hade kunder som "körde på magnecyl" första månaden. Sedan satt hjälmen som gjuten. Den ska sitta tight i början och "passa till sig", ungefär som en slalompjäxa.

Ibland fungerar det tyvärr inte, utan man drabbas av så kallade "hot spots". Det är ett känt fenomen, och det brukar dröja cirka 45 minuter innan det känns något. Sedan blir det en fruktansvärt ihållande värk som till slut inte går att tänka bort, utan man blir tvungen att stanna för att ta av sig hjälmen.

I professionella sammanhang har man personal som kan "trycka till" de punkter som gör ont, problemet brukar vara att hitta dem.

Har inget bättre tips än att fortsätta använda hjälmen, och se om det blir bättre. Själv har jag dock skrotat en hjälm som aldrig blev bra trots två års användning. Edit: Bytte därefter tillbaka till Shoei som alltid passar mig bra. Den "dåliga" var en AGV.

Last edited:
VAd har du för märke på hjälmen, ifall du kör ARAI så kan man ju köpa separata delar till innehållet med olika "tjocklekar"

får du ont i pannan så är hjälmen för liten...

att den kniper i kinderna o så i början är bara bra.. men om det är hårt vid pannan är det inte mycket att göra! inget jag skulle vilja klota i :(

Banka med skaftet/änden till en slägga/hammare i hjälmen där det trycker, precis som om du skulle sätta på en yza på ett yxskaft.

Fösiktigt, lite lite prova, lite lite till prova.
Så har jag gjort med en massa crosshjälmar.

har hört dom som tagit en sked och tryckt i hjälmen, motsvarande det stället där det gjort ont, har aldrig provat själv men...

Tack för tipsen ! Ska prova några.....:)

Det är en X-lite jag har....jag lovar att jag provade ordentligt och det kändes ju bra där o då....
Trist om jag ska behöva byta igen....hade en Shoei som jag oxå fick ont av....

Hört att man kan ta en sked och trycka ihop frigoliten lite. Trycker man för mycket lär man ju sabba hjälmens konstruktion, men lite ska tydligen inte vara nån fara.

Gör som frankof säger,tryck till frigoliten.
Men inte så här....(var med det sjukaste jag hört)-"En butiksinnehavare som jag köpte en hjälm av, berättade att han hade kunder som "körde på magnecyl" första månaden. Sedan satt hjälmen som gjuten."
Frigolit är mjukt tryck till så slipper du magnesyl :kocko

ZZR-1200 skrev:
Är du säker det är hjälmen? och inte "spänningshuvudvärk" :va
Eller visiret som strular till det för ögonen? Då kan du åxå få huvudvärk just i pannan.

Japp är säker på att det är hjälmen....blir helt röd och nästan bortdomnad i pannan efter en tag...............

Jag trycker o trycker på frigoliten nu....ska testas imorgon !! :)

Har en tjejpolare som hade samma problem som dig,hon fick rådet av"En butiksinnehavare " prova att trycka till frigoliten med en hammare och sen "tam ta tada"blev lite imponerad.....inte f*n trodde jag at de var så lätt!!!!

Tc skrev:
Har en tjejpolare som hade samma problem som dig,hon fick rådet av"En butiksinnehavare " prova att trycka till frigoliten med en hammare och sen "tam ta tada"blev lite imponerad.....inte f*n trodde jag at de var så lätt!!!!

Med hammare ?? Går inte hjälmen sönder då ??

F´låt du ska trycka lite lätt med skaftet... och sen om det inte funkar, lite hårdare...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman