Trådlöst?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vet inte om jag ställt frågan tidigare...

Går det att på något sätt ha datorn i ena rummet och tangentbord och "skärm" (TV) i en annan utan att behöva borra hål i väggen och dra kablarna där igenom?

Blåtand funkar för mus och tgb. Skärm blir svårare. Det finns rf-sändare som kan skicka sd-tv med lagom dåligt resultat, men någon pryl som kan skicka en dvi eller hdmi-signal i hyffsad upplösning och kvalitet känner jag inte till.

Det är yttervägg av tjocklek 40 cm + 3 meter som blåtanden ska igenom, jag tror inte det klarar det.

Trist o behöva göra hål i väggen. Måste ju bli upp emot 5 cm i diameter för att klara mata alla kablar ordentligt utan besvär. Får se om jag orkar. Puh...

Det är yttervägg av tjocklek 40 cm + 3 meter som blåtanden ska igenom, jag tror inte det klarar det.

Trist o behöva göra hål i väggen. Måste ju bli upp emot 5 cm i diameter för att klara mata alla kablar ordentligt utan besvär. Får se om jag orkar. Puh...

Då är jag nog också skeptisk till att det går. Dock är det ju skillnad om det är en BT sändare klass 1 eller 2. Dom har ju 10 resp 100 meter räckvidd (Reservation för att jag kan ha blandat ihop dom)
Min upplevelse är att tangentbord och möss med blåtand har förvånansvärt bra räckvidd. Dock lär det inte funka om det är metall och grejor i väggen. Är det en trävägg så kan det funka.

sen har du ju problemet med bilden. Visst finns det lösningar för trådlös HD bildsändning men såvitt jag sett har det endast varit sådana som finns i ett ytterst litet fåtal nya TV apparater. Och dom har dessutom inte fått några direkt lysande resensioner. Det har ofta varit störningar även vid mycket korta avstånd utan något emellan. Att det skulle fungera med en såpass tjock vägg emellan är nog tyvärr otänkbart om du inte har ytterst modesta krav på bildkvalitet.

Jag testade en gång en sådan där sändare för trådlös bild och ljud. Jag skulle överföra mellan vardagsrum och sovrum tänkte jag. Det är ca 5 meter med två gipsväggar. Jag fick uselt ljud och nästintill obefintlig bild. Lämnade tillbaka sändaren nästkommande dag. Och då var det ändå inte någon av dom billigare sändarna.

Så jag skulle nog rekommendera att göra hål genom väggen.
Jag skulle rekommendera att göra ett hål som är lagom stort för att sätta i någon form av plaströr. (Exvis 2 tum hål och 2 tums plaströr) Då kan du få en hyfsat snygg genomföring. Och sen letar du reda på plastlock som du kan täcka över med så du bara får ett hål där sladdarna precis får plats.

Även om trådlöst kommit ganska långt så är trådbundna anslutningar vida överlägsna i alla avseenden utom ifråga om mobilitet.

du kan ju alltid bara dra över en USB-kabel och sätta en mottagare för trådlöst tangentbord och mus i det rum du ska ha TV:n. Det ska funka bra. Skärmkabel är det ju svårare att komma runt men en HDMI kabel är ju inte så stor och dom flesta nyare datorer har ju sådan utgång.

Det hade ju varit nice o kunna spela TV spel (PC) på stora TVn vardagsrummet med fett ljudsystemet o allt.

Yttervägg? :va Ska du ha datorn utomhus, eller vill du stå ute och internetta?
Garage mot hus = brandklassad vägg samt hörnet av huset "snett över" för att komma dit sladdarna ska. Så det är inte bara vägg, utan vinkel och svårt att träffa rätt. Kommer be snickare göra detta om det ska ske.

Det hade ju varit nice o kunna spela TV spel (PC) på stora TVn vardagsrummet med fett ljudsystemet o allt.

Garage mot hus = brandklassad vägg samt hörnet av huset "snett över" för att komma dit sladdarna ska. Så det är inte bara vägg, utan vinkel och svårt att träffa rätt. Kommer be snickare göra detta om det ska ske.

Såg på mediamarkt nått "wireless media transfer" som skulle vara för computern, 1495:-
Såg dock inte några tekniska datan för upplösning o så vidare.

Swedie, trodde du var liiite insatt i alla fall så att du visste att om det är något som kräver MYCKET prestanda så är det just spel. ;)

Back