Trådlöst tgb laggar?

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Köpte för något år sedan en ny HP dator. Denna levererades med ett trådlöst tgb och en trådlös mus.

Allt har funkat bra till för kanske två veckor sedan då jag först märkte att mitt tgb börjat lagga lite. Det hänger alltså inte med i alla mina knapptryckningar som det gjorde förut. Detta resulterar i att när jag skriver så ser det ut som att det är en dyngpackad dyslektiker med epilepsi som skrivit.
Glöm MSN, SMS är smidigare helt plötsligt, även om båda är "online" :gnissla

Givetvis har jag provat både två och femtioelva uppsättningar batterier i bordet. Utan positivt resultat.

Om jag lossar batteriluckan och tar ut batterierna och sätter i de igen så funkar det perfekt i någon minut innan det börjar lagga igen...

Är det helt enkelt så att bordet gjort sitt (musen funkar prima)? Eller kan det vara något annat? Givetvis så har inte bordet varit utsatt för spill eller andra konstigheter.

Jag som var så nöjd med att slippa iaf ett par sladdar och en extra utgift fram tills nyligen :huvet

/C.Barrow som fick hålla på i 30 minuter+ för att få ner dessa bokstäver :gnissla

I och med att det följde med kanske det var ett billigt/skräp-tangentbord.

Köpte ett billigt från Microsoft någon gång som höll på likadant, så det var bara att slänga!

I och med att det följde med kanske det var ett billigt/skräp-tangentbord.

Köpte ett billigt från Microsoft någon gång som höll på likadant, så det var bara att slänga!

Säkert något billigt skräp, som du skriver. Tycker att det är märkligt att det ibland kan funka bra i flera minuter och ibland bara i ett par sekunder :confused: Ungefär som att signalen från bordet inte alltid når fram till mottagaren.

Det kan bero på problem med kontakten mellan sändare och mottagare för tangentbordet men det borde iofs påverka musen också.

Det kan vara så att någon annan sändare stör tangentbordet.
Jag upptäckte att min mobiltelefon inte fick ligga för nära min gamla trådlösa mus för då blev den väldigt knepig. Ibland tog den inte klick och annat. Den nya uppsättningen tangentbord och mus som jag har lider inte av samma problem.
Så kolla så att du inte har några störningskällor i närheten. Det kan vara så enkelt att det är din mobil som stör om du bytt mobiloperatör och därför har något sämre mottagning hemma så den sänder på högre effekt.
Alternativt kan det vara så att det plötligt har hamnat kablar som ligger ivägen och stör signalen. Beroende på vart du har mottagaren.

Alternativt kan det också vara så att det är ett billigt tangentbord och radiosändaren börjar ge upp.

Så steg ett är att eliminera störningskällor.
Steg två skulle vara att prova att flytta mottagaren så att den sitter närmare tangentbordet för att minimera risken där.
Funkar inget av det är det nog inte så mycket annat att göra än att köpa ett nytt tangentbord.

För jag förutsätter att du testat att göra om ihopparningen av sändare/mottagare och tangentbord.

Ta med tgb och mottagare hem till en polare och jacka in dom där och se om effekten blir samma. Funkar det hos honom är det antingen störkällor, drivrutiner eller hårdvaran i datorn som fuckar.

Jag antar att det är USB-prylar. Prova att slå av burken och jacka in grejerna i en annan USB-port.

Har provat runt lite mera nu. Funkar mycket bättre om jag inte har mobilen liggandes bredvid. Konstigt det funkade förut... Menmen.

@Rappe, garantitiden har gått ut för någon månad sen (precis som vanligt med andra ord när nåt pajar :D)

Jag fick ett set trådlösa grejor (tangentbord och mus) med en dator som jag också fick.

Då den datorn ska stå permanent uppställd och labbas med linux och annat ville jag inte använda USB anslutna grejor till den, så jag tog dom trådlösa grejorna till min "tv-dator" istället.

Grejorna fungerade skit, utom när jag satt med tangentbordet i knäet och musen på soffans armstöd, då funkade allt perfekt.

Vad jag inte hade tänkt på var att jag har ett gammeldags kopparbord, vilket effektivt stör den trådlösa överföringen.

Det visade sig att det trådlösa USB anslutna skräpet fungerade utmärkt i Linux ändå...
(Jag tror det är Logitech, fast med Dell märken på)

Farsan fick med trådlöst till sin FS det tvingade jag honom att byta annars vägrade jag supporta honom :mad:

Jag har ett Microsoft som jag har kört med i många år (säkert 6-7 år) som funkar bra, numera kör jag det till Nintendot.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg